Suuri maalaus keskustelu.

Keskustelua maalivahtien varusteista ja kaikesta varusteisiin liittyvistä asioista.

Moderators: juha, Jan, raZor

Postby juha » Sun May 07, 2006 8:41 pm

Lloyd wrote:Mr. Moderaattorilla on joku vanha pensselillä(?) maalattu maski. En ole sitä moneen vuoteen nähnyt, mutta se näyttää siltä kun mikä tahansa taulu. Eli periaatteessa onnistuu, mutta tulos on "taiteellisempi", eli suomeksi rumempi. Teippimaalauksia foorumilla jotkut on tehnytkin.

Periaatteessa pensselillä maalaminen tosiaan onnistuu, mutta maalista tulee halposti paksumpi ja epämääräisempi sekä rosoinen pinnaltaan, eli ei se suositeltavin tapa ole maalauksen tekemiseen.

En itse asiassa tiedä missä tämä kyseinen maski on, mutta aika taulumainen lopputulos siitä tuli. Tosin jälkeä selittää myös se, että ylipuhuin taiteilija sukulaisen maalaamaan maskin. Ensimmäistä kertaa maskia maalaamassa ja se on kuitenkin hyvin eri asia kuin öljyvärimaalaus. Näin jälki on kovin maalarimaista.

Maalinpäälle vetelin reilusti autolakkaa ja kohtuullisesti se niissä sen ajan ulkojääpeleissä kesti. Joitain edellisten viestien tyylisiä lohkamia on. Oleellistahan maalin pysymiselle on pohjatyö. Siinä ei voi oikein luistaa, koska se heijastuu kaikkeen.

terveisin
-juha-
User avatar
juha
Site Admin
 
Posts: 465
Joined: Sat Apr 22, 2006 1:10 pm
Location: Espoo

Postby no goalie no game » Sun May 07, 2006 11:11 pm

Jos nyt ostaisin kynäruiskun niin ostaisin täältä: http://www.tempera.fi/shop/
on nimittäin sellainen juttu että jos ostat käytetyn niin voi käydä kuten minulla että tulee kalliimmaksi kuin uusi. Joku oli maalannut tuolla minun ostamalla ruiskulla vääränlaisella maalilla, tai ei kai oikeastaan ole vääränlaista mutta se pitää pestä , ja todella hyvin sen jälkeen kun on maalattu. En saanut niitä osia toimimaan joten jouduin ostamaan uusia niin paljon että tuli kalliimmaksi kuin uusi... pikkasen se kirpaisee nyt kun ajattelee että olisi löytänyt tuon kaupan jo ennen kuin osti tuon käytetyn.
Niin kynäruiskun saa ehkä satasella mutta kompura maksaa vielä 200 lisää, + maalit hemmetisti päälle. Niillä tosin maalaa pitkään.Eli periaatteessa mitä vaan maalia voi käyttää, mutta mieluummin mahdollisimman ohutta, ja vielä maalauksen jälkeen on oltava aikaa tuon ruiskun pesemiseen ym. Eli sellainen "maalaanpa nyt 15 min" ei oikein onnistu...
-Pari helppoa alkuun, laukaisee mukavasti jännityksen... (Juha Taponen / Koovee)
User avatar
no goalie no game
Lord of goaltending
 
Posts: 1131
Joined: Wed Apr 26, 2006 7:18 pm
Location: Harviala

Postby raZor » Sun May 07, 2006 11:25 pm

itseltäni löytyy tuo Badger 100-5-LGF kynäruisku
Image
Kuten NGNG sanoi, niin kynäruiskua käyttäessä on todella tärkeää, että kynän kaikki osat pesee heti käytön jälkeen puhtaiksi. Tämä vaihe vie muuten sitten aikaa! Ja jos tästä vaiheesta yrittää luistaa niin veikkaan, että tulee kaduttamaan. Erityisesti tuon kynän neulan kanssa saa olla todella tarkkkana, jos sen kärki hiukankin vahingoituu niin maalausjälki kärsii huimasti.
Last edited by raZor on Mon May 08, 2006 12:33 am, edited 2 times in total.
User avatar
raZor
Moderaattori
 
Posts: 2156
Joined: Wed Apr 26, 2006 4:58 pm
Location: Jyväskylä

Postby no goalie no game » Mon May 08, 2006 12:31 am

http://www.tempera.fi/shop/media/200.bmp
Tuo kynä on minulla. Noilla sivuilla on muuten ohjeet kännykän kuoren maalaamiseen ne kannattaa lukea jos kiinnostaa .
-Pari helppoa alkuun, laukaisee mukavasti jännityksen... (Juha Taponen / Koovee)
User avatar
no goalie no game
Lord of goaltending
 
Posts: 1131
Joined: Wed Apr 26, 2006 7:18 pm
Location: Harviala

Postby Veskari » Mon May 08, 2006 9:17 am

itse oon maalannu maskini yksiväriseksi punaiseksi k-raudan kaikille muovipinnoille sopivalla spraylla ja päälle useampi kerros bilteman kirkas lakka sprayta, päältäpäin tulos näytti ihan hyvältä mutta heti ekan jään jälkeen maskista rapisi maalia pois, eli kaipaisin ohjeita yksivärisen maskin maalaamiseen spraylle,monta kertaa pitää maalata? pitääkö hioa ennen maalausta? tarvitseeko jotain pohjamaalia? ja kuinka paljon lakkaa? maskini on promask 6000 joka on muovin ja kumin seosta?!
Veskari
Maalivahti
 
Posts: 36
Joined: Mon May 01, 2006 7:25 am

Postby korppu » Mon May 08, 2006 12:03 pm

Itselläkin heräsi kiinnostus itse maalaamiseen.Voisi hankkia tuollaisen kynäruiskun ja alkaa harjoittelemaan, vaikka johonkin irtomuoviin.Niin ja voisi maalata mailan ensin mustaksi tai valkoiseksi ja sitten maalata siihen levikkeeseen, joku hieno kuvia tyyliin Lalime(ainakin Ottawassa hänellä oli levikkeessä maalaus).
User avatar
korppu
Lord of goaltending
 
Posts: 1215
Joined: Thu Apr 27, 2006 12:17 pm

Postby min » Mon May 08, 2006 12:09 pm

Joo kyllä mullakin on ollu pikkasen maskin maalaus kuumetta tässä, mutta on niin perhanan kalliita nuo vehkeet ja siihen sitten vielä joku kompressori. Jos käytettynä sais kaikki kamat niin vois jopa vähän maalailla
JYP
min
Resident goalie geek
 
Posts: 229
Joined: Thu Apr 27, 2006 3:27 pm

Postby no goalie no game » Mon May 08, 2006 2:10 pm

Veskari wrote:itse oon maalannu maskini yksiväriseksi punaiseksi k-raudan kaikille muovipinnoille sopivalla spraylla ja päälle useampi kerros bilteman kirkas lakka sprayta, päältäpäin tulos näytti ihan hyvältä mutta heti ekan jään jälkeen maskista rapisi maalia pois, eli kaipaisin ohjeita yksivärisen maskin maalaamiseen spraylle,monta kertaa pitää maalata? pitääkö hioa ennen maalausta? tarvitseeko jotain pohjamaalia? ja kuinka paljon lakkaa? maskini on promask 6000 joka on muovin ja kumin seosta?!
Ehdottomasti pitää hioa, vaikka vesihiomapaperilla, ja vettä kans! Sitten se muoville tarkoitettu pohjamaali, joka voi olla väritön. Sitten maalia, itse laitoin koko purkillisen, kyllä se tarkoittaa ainakin 5-6 ohutta kerrosta. Sitten se lakka joka mielestäni minulla aiheutti sen että maali pikkasen kolauksista (lähinnä kassissa kai) lohkesi, mutta ei se varsinaisesti irtoilemaan alkanut. Eli lakkaus on se mikä minulla meni pieleen, joten parempi kai kun lopetan neuvomisen tähän . :)
-Pari helppoa alkuun, laukaisee mukavasti jännityksen... (Juha Taponen / Koovee)
User avatar
no goalie no game
Lord of goaltending
 
Posts: 1131
Joined: Wed Apr 26, 2006 7:18 pm
Location: Harviala

Postby Stratos » Mon May 08, 2006 4:32 pm

1. Hiominen! Mene maalikauppaan ja osta sieltä vesihiomapaperia ja veden kanssa hio KAIKKI kiiltävä pois (virheistä oppii :? ).

2. Pohjamaali (itsellä Mastonin valkoinen primer sprayputteli).

3. Katso primer purkistä, että kauanko pitää antaa kuivua. Sitten vaan maalaat päälle sen maalin kuin haluat.

4. Katso, että kauanko pitää maalin kuivua (vaikka olisi se 7vrk). Sitten lakkaa huolella. Todella ohuina kerroksina ja anna kuivua välillä.

Katsokaapa muuten Huuto.net noiden käytettyjen kamppeiden osalta. Itseäkin alkaa taas tuo maalaaminen polttelemaan. Josko oikein ruiskun hankkisi..
Image
Mielipiteistä keskustellaan
Stratos
Lord of goaltending
 
Posts: 1809
Joined: Fri Apr 28, 2006 12:11 pm
Location: Edmonton, AB, Canada

Postby Zakke » Mon May 08, 2006 5:49 pm

Te jotka jo olette maalanneet maskejanne, niin miten olette irroittaneet pehmusteet ja millä liimalla ne saa parhaiten takaisin? Onko jotain niksejä ettei revi kaikkia ihan rikki? Vai oletteko kenties vain peittänyt ne?
Zakke
MV-friikki
 
Posts: 95
Joined: Fri Apr 28, 2006 5:39 am
Location: Turku

Postby no goalie no game » Mon May 08, 2006 6:01 pm

En irrottanut pehmusteita, peitin ne. Jos maskista peittää sen "katseluaukon" niin eipä sinne sisään paljon maalit edes mene.
En missään nimessä halua kenenkään intoa latistaa mutta on tuo sen verran vaikeata ja ennenkaikkea työlästä tuolla ruiskulla maalaaminen, että kannattaisi ehkä kokeilla jonkun muun ruiskulla ensin ettei mene rahat hukkaan. Mutta sepä onkin sellainen laite jota ei mielellään lainata juuri tuon pesemisen tärkeyden ja osien hinnan vuoksi. Ja toisaalta jos sen hankkii omaksi niin onpahan aikaa treenata sen kanssa.(Paitsi minulla se on jäänyt kaappiin sen ajan puutteen vuoksi) Anteeksi taas tämä sekavuus ... :wink:
Last edited by no goalie no game on Mon May 08, 2006 6:11 pm, edited 1 time in total.
-Pari helppoa alkuun, laukaisee mukavasti jännityksen... (Juha Taponen / Koovee)
User avatar
no goalie no game
Lord of goaltending
 
Posts: 1131
Joined: Wed Apr 26, 2006 7:18 pm
Location: Harviala

Postby Zakke » Mon May 08, 2006 6:09 pm

Ok, kiitoksia. Millanen kompura porukoilla on? Kattelin tossa just tuota samaa ruiskua mikä sulla on ngng, mutta miettisin että jos menis ostamaan Biltemasta ( :lol: ) Kompressorin. En vain tiedä, että mitä vaatimuksia tuo kyseinen ruisku vaatii. Osaisitko neuvoa?
Zakke
MV-friikki
 
Posts: 95
Joined: Fri Apr 28, 2006 5:39 am
Location: Turku

Postby no goalie no game » Mon May 08, 2006 6:17 pm

Paremmin ne osaa siellä Biltemassa neuvoa. Tuolla temperassa oli se 200 euron kompura, mikä on minullakin, se on ainakin huoltovapaa. Tasainen paine siinä pitää ainakin olla. Kyllähän noista tarvikeliikkeistä voi saada halvemmalla jonkinlaisen laitteen, en ole niihin perehtynyt.
-Pari helppoa alkuun, laukaisee mukavasti jännityksen... (Juha Taponen / Koovee)
User avatar
no goalie no game
Lord of goaltending
 
Posts: 1131
Joined: Wed Apr 26, 2006 7:18 pm
Location: Harviala

Postby Stratos » Mon May 08, 2006 6:24 pm

Itse otan aina pehmusteet pois. Samalla saa tehtyä kunnon pesun niille ja takaisin ne saa kaksipuolisella teipillä. Eikä ole lähtenyt.

Välttämättä ei heti alkuun kannata ostaa kompressoria. Ostaa vaikka ponnekaasupullon ja sillä koettaa pari kertaa. Jos iski, niin sitten kannattaa hankkia tuo kompura.
Image
Mielipiteistä keskustellaan
Stratos
Lord of goaltending
 
Posts: 1809
Joined: Fri Apr 28, 2006 12:11 pm
Location: Edmonton, AB, Canada

Postby no goalie no game » Mon May 08, 2006 6:34 pm

Kyllähän noista askarteluliikeistä saa sellaisia todella paljon halvempiakin ruiskuja jotka toimii sillä spray-pullopaineella. Mutta itse ajattelin että kuulun ryhmään "vaativa harrastaja", ainakaan ei harmittaisi jos sellainen halvempi olisi tullut ostettua tuonne kaappiin seisomaan :)
-Pari helppoa alkuun, laukaisee mukavasti jännityksen... (Juha Taponen / Koovee)
User avatar
no goalie no game
Lord of goaltending
 
Posts: 1131
Joined: Wed Apr 26, 2006 7:18 pm
Location: Harviala

PreviousNext

Return to Pukukoppi

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests
cron