Pelirohkeus

Tällä alueella keskustelemme kaikesta mahdollisesta joka liittyy maalivahtivalmennukseen ja/tai maalivahtien harjoitteluun.

Moderators: Jukka Ropponen, juha, Jan, raZor

Pelirohkeus

Postby ikosa » Tue Jan 19, 2010 7:10 am

Pelirohkeus on yksi sanoista joka tulee yhä useammin vastaan kun puhutaan maalivahtipelaamisesta. Kuinka tuota pelirohkeutta voi ajaa näihin junnu maalivahdeille.
esmes; Maalivahdin kun pitää pelata vastassa kaarella. Kun sitten ei tulekaan sitä laukausta vaan syöttö takatolpalle josta ohjataan kiekko maaliin. Noh, pitäähän siellä takatolpalla olla oma pakki, mutta silti useat maalivahdit alkaa arastaa mennä laukauksia vastaan, jos vaikka sittenkin tulee syöttö takatolpalle.

Kuinkas tätä pelirohkeutta voisi opetella ja opettaa?

Kuinka muilla tuota pelirohkeutta on.
ikosa
MV-friikki
 
Posts: 61
Joined: Tue Dec 04, 2007 9:42 am
Location: Kouvola

Postby goalie#29 » Tue Jan 19, 2010 9:46 pm

Ite pyrin ainakin pelaamaan kunnolla vastassa. Jos en itse huomaa niin usein maalivahtivalmentajan huudosta. Itse omaan omasta mielestäni hyvän luistelu tekniikan, joten pyrin luottamaan siihen. Eli voin olla vastassa ja luottaa siihen, että poikkisyötön tai takatolpalle syötön tullessa ehdin liikkeelläni vielä siihen. Kuitenkin tärkeintä on pelata kiekollista eikä ennakoida syöttöä. Veskarin tärkein homma kuitenkin on ottaa eka kiekko kiinni, ja pakkien mahdolliset syötöt. Tietty näitä syöttöjä tulee, mutta silloin vain joko terällä tai sitten liu'ulla eteen.

Toivottavasti tuli jollekin ajatus selväksi, kello 12 ei ole paras aika kirjoitella foorumilla..
goalie#29
Lord of goaltending
 
Posts: 969
Joined: Sat Oct 13, 2007 3:09 pm
Location: Kouvola

Postby Imuri96 » Wed Jan 20, 2010 5:42 am

Itselläni on juuri tämä ongelmana, että en luota pakkeihin ja pelaan sisällä. Olen pieni maalivahti (160cm 13v) niin pitäisi olla vähän enemmän vastassa.
User avatar
Imuri96
Resident goalie geek
 
Posts: 411
Joined: Fri Dec 12, 2008 6:10 pm
Location: Helsinki

pelirohkeus

Postby Goalie#79 » Sat Jan 30, 2010 4:46 pm

itse pelaan AAA tasolla jossa peitto torjunnoilla ja vastaan tulemisella on iso merkitys jos kyse on ihan normaalista hyökkäystilanteesta että ei ole ylivoimahyökkäys niin tule vastaan ja luotan tai huudan pakille esim pidä mies mutta jos on tilanne yli voima hyökkäyksestä esim 2-1 niin pakin pitää luonnollisesti pitää kiekoton mies mutta jos on esim 2-0 hyökkäys ei tule liikaa vastaan yritän peittää mahdollisimman paljon ja aina valmis poikittais liikkeeseen/syötön katkoon
(Penkki)Urheilijoiden aatelia
Goalie#79
Resident goalie geek
 
Posts: 177
Joined: Sat Jan 30, 2010 1:41 pm
Location: Jyväskylä MLK

Pelirohkeus

Postby Tirvo » Sun Jan 31, 2010 8:00 pm

Menen aina takatolpalle oli siellä omaa pelaajaa tai ei..
Jos kiekko osuu maskiin, mokella on hitaat kädet..
Tirvo
Rookie
 
Posts: 5
Joined: Thu Jan 21, 2010 5:12 pm
Location: Haapavesi

Postby Niemi » Sun Jan 31, 2010 8:56 pm

Maalivahtina tietää, että 2vs0 tilanteessa hyökkääjät koittavat aina syöttää vähintään kerran, koska kukaan ei ole niin ahne, että vetäisi itse.
Mikäli kulmasta koitetaan saada poikittaissyöttöä maalille, niin pyrin mailalla katkaisemaan kiekon, ja sulkemaan tai antamaan pakille.
Se rohkeus tehdä omia ratkasuja ja rikkoa rajoja on ihan ihmisestä vissiin kiinni luulisin.
Itellä sitä rohkeutta on välillä vähän liikaakin mm. pieleen menneet avaukset.
- Jääkiekkoilija, ei urheilija.

NNiccee@gmail.com
Image
Niemi
MV-friikki
 
Posts: 72
Joined: Tue Aug 04, 2009 6:34 pm
Location: Saginaw, Michigan

Postby goalie#29 » Sun Jan 31, 2010 8:59 pm

Niemi wrote:Maalivahtina tietää, että 2vs0 tilanteessa hyökkääjät koittavat aina syöttää vähintään kerran, koska kukaan ei ole niin ahne, että vetäisi itse.

Jaa a.. Ainakin kovemmalla tasolla jos veskari vähääkään ennakoi tai muuten pelaaja näkee reiän mistä uskoo saavansa sisään ni ei olisi edes erikoista jos pistäisi suoraan sisään. Valmis kannattaa olla syöttöön muttei ikinä olettaa mitää asioiden edelle.
goalie#29
Lord of goaltending
 
Posts: 969
Joined: Sat Oct 13, 2007 3:09 pm
Location: Kouvola

Postby Niemi » Sun Jan 31, 2010 9:07 pm

goalie#29 wrote:
Niemi wrote:Maalivahtina tietää, että 2vs0 tilanteessa hyökkääjät koittavat aina syöttää vähintään kerran, koska kukaan ei ole niin ahne, että vetäisi itse.

Jaa a.. Ainakin kovemmalla tasolla jos veskari vähääkään ennakoi tai muuten pelaaja näkee reiän mistä uskoo saavansa sisään ni ei olisi edes erikoista jos pistäisi suoraan sisään. Valmis kannattaa olla syöttöön muttei ikinä olettaa mitää asioiden edelle.


Etukäteen ei liikettä saa tietenkään tehdä, mutta kun virittää jalat valmiiksi liukuun, pääsee nopeammin kiekon eteen, tai jos syöttöjä on kaksi, ei mene ekasta jäihin.
- Jääkiekkoilija, ei urheilija.

NNiccee@gmail.com
Image
Niemi
MV-friikki
 
Posts: 72
Joined: Tue Aug 04, 2009 6:34 pm
Location: Saginaw, Michigan

Postby JHaimakai » Sun Feb 28, 2010 5:27 pm

Siis vastassahan pitäisi olla mutta pitää vain siinä samalla ymmärtää liikkumisvalmius. Kun tulee esim 2-1 tilanne olet kaarella vastassa, niin siinä samalla pidät itsesi pienessä jännitteessä/liikkeessä niin on parempi lähteä sinne takatolpalle kuin seisovilta jaloilta. Itselleni on tuo opetettu ja on myös sanottu että samantien pitää reagoida kädet ja katse sinne suuntaan mihin syöttö on lähtenyt. Myös nopea T-Potku takatolpalle on nopea vaihtoehto sillä jos kaveri syöttääkin takaisin syöttäneelle miehelle.
Menestys tulee ennen työtä vain sanakirjassa!
JHaimakai
Resident goalie geek
 
Posts: 129
Joined: Mon Aug 10, 2009 5:23 am
Location: Heinola

Postby Goalie#79 » Wed Aug 11, 2010 5:46 pm

Itse pelaan vastassa ja käytän ääntä eli huudan vaikka että pitäkää tolpalta eikä ne sivuttais liikkeet ja jäissä liikkuminen ole ongelma koska todella moni valmentaja on kehunut että liikun vaivattomasti, ketterästi ja todella nopeasti jäissä ja jäiden kautta.
Eli yksi vinkki käytä ääntä niin uskaltaa mennä vastaan.
(Penkki)Urheilijoiden aatelia
Goalie#79
Resident goalie geek
 
Posts: 177
Joined: Sat Jan 30, 2010 1:41 pm
Location: Jyväskylä MLK


Return to MV-valmennus ja harjoittelu

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests
cron