Juniori-ikäisenä pelaamaan Pohjois-Amerikkaan

Keskustelua maalivahdeista junioreista NHL:ään ja kaikista siltä väliltä.

Moderators: Jukka Ropponen, juha, Jan, raZor

Juniori-ikäisenä pelaamaan Pohjois-Amerikkaan

Postby Jukka Ropponen » Fri Feb 23, 2007 8:12 pm

Tästä aiheesta on ollut aika lailla keskustelua halleilla jne niidne ihmisten kanssa jotka ovat olleet kiinnostuneita mahdollisuuksista, joten avataan aiheelle oma ketju.

Teen tästä myös jossain vaiheessa juttua saitin puolelle ikään kuin oppaaksi asiaa harkitseville.

Aloitetaan kuitenkin keskustelu sillä että lukio eli high school kiekkoa ei jenkkilään kannata lähteä pelaamaan. Kirjava ja yleensä huono taso, lyhyt kausi jne.

Jenkeissä junnukiekko (junior hockey) alkaa kun youth hockey päättyy iän tai tason puolesta. Korkein taso on junior A (taso ei ikäluokka) ja seuraava on Jun B. USA:n puolella USHL ja NAHL ovat hyviä sarjoja 16-20 v pelaajille. Kanadan puolelta löytyy useampi sarja ja siellä voi myös kehittyä Jun B tasolla esim Golden Horseshoe liigassa Ontariossa.

Jos kiinnostusta asiaan löytyy niin kaivan lisää dataa kuinka sinne voi päästä, mitä maksaa, mihin pitää olla yhteydessä jne.

Itse olen valmentanut kauden verran NAHL sarjan Rochester Americans joukkuetta.

Jukka
User avatar
Jukka Ropponen
Goaliepro
 
Posts: 2350
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:49 pm
Location: Espoo

Postby min » Fri Feb 23, 2007 8:45 pm

Ite oon lähössä elokuussa Michiganiin pelaamaan High School Varsity tasolle... Siellä tietääkseni vähän muuta maata kovempi taso kuitenkin ja joukkue johon meen on osavaltion mestari vuodelta 2003...
En oo vielä hirveesti ehtinyt ens kautta ajattelemaan kun sarjakin on vielä käynnissä, mutta voisin jotain tolta reissulta kirjotella kun matkaan pääsen.
Veikaisin pelin tason olevan jotain suomen B 1-divarin ja SM- sarjan väliltä kun kuitenkin osavaltion "paremmista joukkueista" on kyse... mutta vaikeahan se on vielä sanoa :wink:
min
Resident goalie geek
 
Posts: 229
Joined: Thu Apr 27, 2006 3:27 pm

Postby Jukka Ropponen » Sat Feb 24, 2007 1:54 pm

Toki lukiosarjoissa on eroja ja alueelllinen vaihetlu on erittäin suurta.

Tsekatkaa nämä kaksi hyvää jenkkien junnusarjaa:

www.nahl.com

www.ushl.com

Löytyy tälläkin hetkellä jokunen suomalainen peluri näistä sarjoista jotka ovat pää-asiassa feedereitä yliopistosarjoihin.

Jukka
User avatar
Jukka Ropponen
Goaliepro
 
Posts: 2350
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:49 pm
Location: Espoo

Postby joonas34 » Tue Feb 27, 2007 3:34 pm

moro Jukka (ja min)!

olisin itse hyvin kiinnostunut jankeissä/kanadassa pelaamisesta ja olen jo pitkään miettinyt että mitä sitä tässä tekis ens kaudella. Olisi hienoa lähteä sinne pelaamaan ja opiskelemaan, mutta mulla ei oo mitään hajua että keneen ottais yhteyttä, mistä sais tietoo asiasta. Mistä min sait ajatuksen lähteä matkaan ja kenen kautta sinne otit yhteyttä? jos sinne lähtee niin silloin olisit aika niin sanotusti "unknown" ja halu olisi pelata sitten tietenkin mahd. "korkealla" ja kova tasosta lätkää. GrIFK:oon B on jo kyselly ja lupaillu kaikennäköstä ens kaudesta, mutta haluisin pelata korkeammalla kuin BII-divari. Sitten noi Kanadan sarjat? Joukkueilla on varmaan omat try-outinsa, mutta luin jostain että Oskar Osala(? vai oisko ollu joku veska) oli siellä käynyt pelaamassa pari pre-season peliä, siten näyttänyt taitonsa ja päässyt joukkueeseen? Hienoa jos Jukka löydät ja jaksat laittaa lisää infoa! kiitos

-joonas
User avatar
joonas34
Lord of goaltending
 
Posts: 617
Joined: Thu Apr 27, 2006 5:57 pm
Location: lohjan tennari

Postby Jukka Ropponen » Tue Feb 27, 2007 5:45 pm

Ihan alkuun täytyy hakea sitä oikeaa tasoa. Ihan matalalta tasolta sinne on vaikea lähteä, mutta toki onnistuu esim vaihto-oppilassysteemien kautta. Tamperelainen Universal Players hoitaa maksusta tällaisia tapauksia ja se voisi olla yksi hyvä taso jonka kanssa kannattaa jutella.

Jos pystyy pelaamaan niiden a-jun tasolla niin sitten kannattaa soitella NAHL ja USHL joukkueisiin jotka ottavat mielellään suurenkin määrän maalivahteja kokeiluleireille.

Jukka
User avatar
Jukka Ropponen
Goaliepro
 
Posts: 2350
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:49 pm
Location: Espoo

Postby min » Tue Feb 27, 2007 9:12 pm

Tykkään ajatella, etten oo mikään ihan "matalan tason maalivahti", mutta vaihto-oppilas järjestön kautta menin... Löyty tollanen yllättävän hyvä paikka ja siinä mielessä kävi pikku munkki. Ajattelin, että vuodesta ulkomailla olis hyötyä tosi monessa suhteessa(kielitaito, tulevat työpaikat jne.) ja kun jenkeissä vielä suht tasokasta varsity kiekkoo niin kehitystä vois tapahtua noin niinkun jääkiekonkin osa-alueilla. Unelmana ois, että hyvän kauden pelaamalla sais stipendin johonkin yliopistoon tai joku juniori sarjan joukkue haluais sut ja lähtis lukion jälkeen takaisin jenkkeihin. Vaikka niin ei tapahtuisikaan niin kausi antaisi varmasti monia edellytyksiä tuleviin peleihin koti- ja mahdollisesti ulkomailla. Eli näin ja nään edelleen ton ikään kuin win-win tilanteena.
Jos haluaa jenkkeihin mennä, niin Michigan ja Minnesota on varmaan parhaat vaihtoehdot...
Jos en jenkkeihin olisi lähdössä niin olisin varmaan mennyt Jypin B:n try outteihin ja jos paikkaa ei olisi tullut niin Diskoksen B olisi ollut varmaan osoitteena, niinkuin tälläkin kaudella
min
Resident goalie geek
 
Posts: 229
Joined: Thu Apr 27, 2006 3:27 pm

Postby Jukka Ropponen » Tue Feb 27, 2007 9:33 pm

min wrote:Tykkään ajatella, etten oo mikään ihan "matalan tason maalivahti", mutta vaihto-oppilas järjestön kautta menin... Löyty tollanen yllättävän hyvä paikka ja siinä mielessä kävi pikku munkki. Ajattelin, että vuodesta ulkomailla olis hyötyä tosi monessa suhteessa(kielitaito, tulevat työpaikat jne.) ja kun jenkeissä vielä suht tasokasta varsity kiekkoo niin kehitystä vois tapahtua noin niinkun jääkiekonkin osa-alueilla. Unelmana ois, että hyvän kauden pelaamalla sais stipendin johonkin yliopistoon tai joku juniori sarjan joukkue haluais sut ja lähtis lukion jälkeen takaisin jenkkeihin. Vaikka niin ei tapahtuisikaan niin kausi antaisi varmasti monia edellytyksiä tuleviin peleihin koti- ja mahdollisesti ulkomailla. Eli näin ja nään edelleen ton ikään kuin win-win tilanteena.
Jos haluaa jenkkeihin mennä, niin Michigan ja Minnesota on varmaan parhaat vaihtoehdot...
Jos en jenkkeihin olisi lähdössä niin olisin varmaan mennyt Jypin B:n try outteihin ja jos paikkaa ei olisi tullut niin Diskoksen B olisi ollut varmaan osoitteena, niinkuin tälläkin kaudella


Lukiosta normaali tie yliopistoihin kulkee niin että pääsee noihin A-jun sarjoihin kuten USHL ja siellä 1 tai 2 kautta josta colleget rekrytoivat.

Aivan oikein, Minnesota ja Michigan on hyviä alueita. Hyvää kiekkoa löytyy sitten myös Detroitin suunnalta ja Buffalon lähiseuduilta Kanadan rajan tuntumasta.

Jukka
User avatar
Jukka Ropponen
Goaliepro
 
Posts: 2350
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:49 pm
Location: Espoo

Postby CCM » Wed Feb 28, 2007 8:31 pm

joonas34 wrote:moro Jukka (ja min)!

olisin itse hyvin kiinnostunut jankeissä/kanadassa pelaamisesta ja olen jo pitkään miettinyt että mitä sitä tässä tekis ens kaudella. Olisi hienoa lähteä sinne pelaamaan ja opiskelemaan, mutta mulla ei oo mitään hajua että keneen ottais yhteyttä, mistä sais tietoo asiasta. Mistä min sait ajatuksen lähteä matkaan ja kenen kautta sinne otit yhteyttä? jos sinne lähtee niin silloin olisit aika niin sanotusti "unknown" ja halu olisi pelata sitten tietenkin mahd. "korkealla" ja kova tasosta lätkää. GrIFK:oon B on jo kyselly ja lupaillu kaikennäköstä ens kaudesta, mutta haluisin pelata korkeammalla kuin BII-divari. Sitten noi Kanadan sarjat? Joukkueilla on varmaan omat try-outinsa, mutta luin jostain että Oskar Osala(? vai oisko ollu joku veska) oli siellä käynyt pelaamassa pari pre-season peliä, siten näyttänyt taitonsa ja päässyt joukkueeseen? Hienoa jos Jukka löydät ja jaksat laittaa lisää infoa! kiitos

-joonas


Itseänikin kiinnostas kovasti sinne lähteä pelaamaan.
Spartan Pride! Spartan Power! Spartan Will!
CCM
Lord of goaltending
 
Posts: 600
Joined: Fri Apr 28, 2006 10:38 am

Postby Jukka Ropponen » Fri Mar 02, 2007 6:17 pm

Olen kerännyt aiheesta tietopakettia kokoon ja kevään aikana on tarkoitus julkaista asiasta selkeä opas kuinka halukkaat voivat edetä ja lähteä hakemaan paikkaa veden takaa.

Itse olen todella vanakasti tämän vaihtoehdon kannalla ennen kaikkea siitä syystä että kun pelaaja menee "oikeaa" tietä (minun mielestäni), niin siihen aina liittyy hyvätasoinen opiskelu ja elämään/ammattiin valmistautuminen eikä kaikkea jätetä kiekon varaan. Se prosentti pelaajista jotka tulevat tienaamaan elantonsa kiekolla on kuitenkin aika pieni.

Aiheesta otamme tänne mielellämme vastaan kysymyksiä ja toiveita kuinka tulemme tuon verkko-oppaan laatimaan.

Ensi viikon aikana minulla tulee myös olemaan erään Div-1 yliopiston valmentaja vierailulla Suomessa ja häneltä on tarkoitus ottaa vinkkejä ja juttuja ohjeiksi teitä varten.

Jukka
User avatar
Jukka Ropponen
Goaliepro
 
Posts: 2350
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:49 pm
Location: Espoo

Postby joonas34 » Sat Mar 10, 2007 2:01 pm

mitään uutisia tähän?

Löysin tossa n. 2 tunnin googlettamisen jälkeen kaikenmailman sivuja ja sarjoja mutta yksi pisti silmään. Löysinpä vielä joukkueenkin joka kiinnostaisi kovasti. Luettuani ja katteltuani eri joukkueiden sivuja niin sarja missä he pelaavat kuulostaa todella kovalta. Try-out aikataulut löysin ja nyt tässä mietin että pitäiskö ottaa iso riski ja lähteä sinne try-outille (ei mikään halpa reissu)? joukkue on Maine Moose junior hockey ja heillä on kaksi joukkuetta
moosemainea.com wrote:The Moose are pleased to announce that they will be offering both Junior Elite (A)and Select (B) programs for the 2007-2008 season. Both teams will compete in the respective Elite and Select divisions of the International Junior Hockey League. See www.ijhl.net for more league infomation


Ajatuksena olisi nyt taistella paikasta tuossa Select B joukkueessa.
moosemainea.com wrote:Junior Select (B) Team: for skilled high school students interested in highly competitve hockey and players needing additional development to move up to the A squad. The Select team will play primarily a split season schedule, as to not interfere with the MPA High School hockey season. The Select team plays a 30-40 competitive game schedule, with 2-3 tournaments and 4 practices per week.
User avatar
joonas34
Lord of goaltending
 
Posts: 617
Joined: Thu Apr 27, 2006 5:57 pm
Location: lohjan tennari

Postby juha » Sat Mar 10, 2007 4:23 pm

Serkku on vaihdossa Mainessa ja pelaa jossain paikallisessa koulun joukkueessa High-school kiekkoa. Tässä kyseisessä joukkueessa taso ei ainakaan ollut mikään päätä huimaava. Serkku oli lopettanut nuoremmassa C:ssä ja nyt mahtui nyt helposti pelaavaan kokoonpanoon. (ikäluokka 89).

Tämä osoittaa osaltaan hyvin tuota Jukan mainitsemaa tasoeroa high-school tasolla. Kyseessä ei kuitenkaan mielestäni ollut kumpikaan Joonaksen mainitsemista joukkueista.

Tämä vain hajahuomiona, eli olkaa varovaisia, jos lähdette jenkkeihin pelaamaan "tosissaan". Tasoja on todella monia.

terveisin,
-juha-
User avatar
juha
Site Admin
 
Posts: 465
Joined: Sat Apr 22, 2006 1:10 pm
Location: Espoo

Postby Jukka Ropponen » Sun Mar 11, 2007 10:38 am

Viime viikon aikan minulla oli vieraana täällä Espoossa yksi 1-div yliopistovalmentaja USA:sta joka seurasi B:n, A:n ja liigan pelejä ja treenejä + nuorempien ikäluokkien treenejä.

Kaveri oli hyvin imponeerattu tasosta ja toiminnasta täällä. Tällä hetkellä katsastavat 89/90/91 ikäluokkia tulevia kausia silmällä pitäen eli rekrytointi alkaa paria vuotta ennen jo mahdollista yliopistosarjaan siirtymistä.

Sain myös paljon hyvää uutta tietoutta joita käytän kun rakennamme kauden jälkeen pienimuotoisen oppaan niille jotka havittelevat pelaamista Pohjois-Amerikassa.

Jukka
User avatar
Jukka Ropponen
Goaliepro
 
Posts: 2350
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:49 pm
Location: Espoo

Postby joonas34 » Wed Mar 14, 2007 9:27 am

laitoin Jukka sulle asiasta YV:tä.
User avatar
joonas34
Lord of goaltending
 
Posts: 617
Joined: Thu Apr 27, 2006 5:57 pm
Location: lohjan tennari

Postby Jukka Ropponen » Wed Mar 14, 2007 10:30 am

Asiat etenevät ja olen saanut päätä auki mm North American Hockey leaguen puolelle jonne saattaa "meidän kautta" siirtyä jo piakkoin ensimmäiset Suomalaiset.

Samoin olemme selvitelleet koulu- ja pääsykoesysteemejä joista sitten kesällä julkaisemme rapakon taakse aikoville oppaan.

Espoon kesän leirillä pidämme kaikille osallistujille asiasta info jotta halukkaat voivat laatia suunnitelmat joilla lähteä tavoitteitaan kohti.

Jukka
User avatar
Jukka Ropponen
Goaliepro
 
Posts: 2350
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:49 pm
Location: Espoo

Postby bona » Thu Mar 15, 2007 8:52 am

Terve foorumilaiset,

Lueskelin mielenkiinnolla tätä keskustelua aiheesta lähteä pelaamaan P-Amerikkaan ja ajattelin kertoa oman stoorini vuodesta Kanadassa.

Sain kipinän Kanadassa pelaamisesta varmaan tuossa 15v. tienoilla ja siitä asti mielessä pyöri ajatus lähteä rapakon taakse tahkoomaan junnulätkää.

Lähtö tapahtui syksyllä -97, olin juuri täyttänyt kahdeksantoista ja siirtymässä Jokereiden B:stä A-junnuihin. Määränpääksi muodostui kuitenkin London Ontariossa, jossa ensin otin osaa Jukan vetämälle High Intensity maalivahtileirille.

Sitten alkoi pelipaikan metsästys try-out systeemillä ja minut valittiin mukaan London Nationalsin leirille. Kyseinen seura oli OHL joukkue London Knightsin farmijengi OHA Jr-B sarjassa. Systeemi oli sellainen, että joka päivän jälkeen pukukoppiin tuli lista ja jos oma nimi löytyi paperista olit tervetullut huomenna jatkamaan taistelua. Tahkosin kaikki 5 päivää leirillä ja sitten tuli kutsu GM:n luokse. Siellä minulle ilmoitettiin, että taidot kyllä riittäisivät, mutta seurassa ei ennen minua ole ollut yhtään eurooppalaista eikä minun kohdalla tehdä poikkeusta.

Edessä oli sitten pettymyksenjälkeen pikaisesti uuden jengin metsästys ja lentolipuissakin rupesi paluupäivä jo häämöttämään. Sitten sain tideon, että samassa OHA Jr-B sarjassa pelaava Strahtroy Rockets etsii ykkösmaalivahtia ja sain kutsun heidän viimeiseen harjoitusturnaukseen näyttämään osaamista. Muistan, että mut lyötiin askiin heti turnauksen avauspeliin ja oli nuorelle pojalle jännittävä kokemus ensinnäkin marssia pukukoppiin tuntemattomien kavereiden sekaan ja sitten piti vielä onnistua sataprosenttisesti pelihommissa. Sain ainoastaan sen yhden pelin aikaa näyttää, koska muille veskareille oli jo ennen turnausta luvattu peliaikaa.

Peli kulki onneksi kuin unelma ja nollapeli plakkarissa oli mukava riisua kamoja matsin jälkeen. Juuri kun olin saanut kamat niskasta tuli seuran johtoa pieni lappu kädessä ja mua pyydettiin laittamaan nimi kansainväliseen transfer cardiin. Tunne oli aika sanoinkuuvaamaton, siitä alkoi sitten mun kausi Strahtroyssä.

Kausi sujui kaikinpuolin hienosti, perhe jossa asuin oli mitä parhain ja peli kulki mukavasti. Sarjan taso oli Suomen A-junnujen sm-liiga tasoa, seuraava askel olisi ollut OHL ja se on tasoltaan sitten jo lähempänä Mestistä. Muutaman kerran pääsin treenaamaan London Knightsien mukana ja homma on tolla tasolla jo aika pro-luokkaa. Kaikki toimi kuin liigajoukkueilla, hallit, pukukopit, huolto ja varustehommat.

Vuodesta jäi paljon hienoja muistoja käteen ja suosittelen kaikille lähtöä todella lämpimästi. Pelillisesti pieni kaukalo toi omaan toimintaan paljon sähäkkyyttä ja varsinkin henkisellä puolella kasvu oli melkoista. Uusi maa, uudet kaverit ja selviytyminen yksin vieraalla kielellä.

Välttämättä toi mun reitti ei ole niitä helpoimpia ja usko omaan osaamiseen pitää säilyä huonoinakin hetkinä. Junnusysteemi siellä on aika raaka ja "p***a putoo rattailta" saa ihan uuden merkityksen. Itse suosittelen sinne lähtöä jo 16v-17v ikäisenä, varsinkin jos siellä haluaa luoda uraa ja tavoitteet ovat korkealla. Kanadassa muuten c-b-a ovat tasoja, eli jr-c tasollakin voi pelata parikymppisiä kavereita.

Toivottavasti tämä mun tarina antoi jollekin intoa ja uskallusta lähteä sinne kokeilemaan ja jos jollain on jotain kysyttävää niin vastailen mielelläni!

Bona Hallikainen

ps. Meinas unohtua, että asuin koko kauden Londonissa (Strathroy 20 min ajomatka) ja Vaughnin tehdas sijaitsi 5min kävelymatkan päässä. Siellä tuli sitten vietettyä aikaa vähän enemmänkin!
bona
Maalivahti
 
Posts: 42
Joined: Mon Jun 05, 2006 11:19 am

Next

Return to Maalivahti - nykyajan gladiaattori

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests