Right, eli oikein päin pelaavat veskarit :D

Keskustelua maalivahdeista junioreista NHL:ään ja kaikista siltä väliltä.

Moderators: Jukka Ropponen, juha, Jan, raZor

Right, eli oikein päin pelaavat veskarit :D

Postby jrman » Tue Dec 28, 2010 8:50 pm

Jep jep.

Itse olen ikäluokkaa, jossa ei kauheasti rightin veskareita näkynyt. NHL:n puolella oli Fuhr ja Barrasso, farmeissa touhusi suomalaisista Hietala ja Wallinheimo. Niin ja jostain ilmestyi Turek. Eipä niitä oikein muita ollut.

Nykyään vasureita on kuitenkin selkeästi enemmän. Kun mennään NHL-tasolle niin löytyy Mason, Vokoun, Garon, DiPietro, Theodore ja McKenna. Lisäksi juuri tuli koostetta jossa kuvissa näkyi Sveitsin vasuri veska. Tämän takia aloinkin asiaa miettimään, nimittäin Hiller ja Conz, molemmat huippuja Sveitsistä ja molemmat vasureita.

Eli miksi vasureiden määrä on kasvussa? Suomessa meitä ei korkealla tasolla näy mutta yleisesti määrät kasvaa. Oma päätelmäni oli varusteiden saatavuuden parantaminen. Varmasti moni vasuri on päätynyt leftiksi vanhojen kamojen kautta, on ollut jotkut vermeet helposti saatavilla käyttöön. Omalla kohdalla oli niin vahva pesistausta kun veskana aloitiun ettei leftin kamoja olisi voinut kuvitellakkaan. Toki kalliiksikin sitten tuli kun omat piti hankkia.

Mutta sitten, onko vasuriudesta etua / haittaa? Itse ainakin kuulen kavereiden sanovan että treeneissäkin pari ekaa vetoa menee ajattelematta "väärälle puolelle" eli räpylälle kun on totuttu vetämään toisin päin heiluvalle jannulle. Etua siis tästä. Mutta onko haittaa? Mites valmennuksen näkökulmat?

Turiskaas tästä jos ette muuta keksi.
kiekkoilijat_piste_fi
User avatar
jrman
Resident goalie geek
 
Posts: 474
Joined: Sun Feb 15, 2009 6:17 pm

Re: Right, eli oikein päin pelaavat veskarit :D

Postby CCM » Tue Dec 28, 2010 10:13 pm

jrman wrote:Jep jep.

Itse olen ikäluokkaa, jossa ei kauheasti rightin veskareita näkynyt. NHL:n puolella oli Fuhr ja Barrasso, farmeissa touhusi suomalaisista Hietala ja Wallinheimo. Niin ja jostain ilmestyi Turek. Eipä niitä oikein muita ollut.

Nykyään vasureita on kuitenkin selkeästi enemmän. Kun mennään NHL-tasolle niin löytyy Mason, Vokoun, Garon, DiPietro, Theodore ja McKenna. Lisäksi juuri tuli koostetta jossa kuvissa näkyi Sveitsin vasuri veska. Tämän takia aloinkin asiaa miettimään, nimittäin Hiller ja Conz, molemmat huippuja Sveitsistä ja molemmat vasureita.

Eli miksi vasureiden määrä on kasvussa? Suomessa meitä ei korkealla tasolla näy mutta yleisesti määrät kasvaa. Oma päätelmäni oli varusteiden saatavuuden parantaminen. Varmasti moni vasuri on päätynyt leftiksi vanhojen kamojen kautta, on ollut jotkut vermeet helposti saatavilla käyttöön. Omalla kohdalla oli niin vahva pesistausta kun veskana aloitiun ettei leftin kamoja olisi voinut kuvitellakkaan. Toki kalliiksikin sitten tuli kun omat piti hankkia.

Mutta sitten, onko vasuriudesta etua / haittaa? Itse ainakin kuulen kavereiden sanovan että treeneissäkin pari ekaa vetoa menee ajattelematta "väärälle puolelle" eli räpylälle kun on totuttu vetämään toisin päin heiluvalle jannulle. Etua siis tästä. Mutta onko haittaa? Mites valmennuksen näkökulmat?

Turiskaas tästä jos ette muuta keksi.


Itse kuulun juuri tuohon ''kategoriaan'', joka aloitti pelaamisen maalissa sinä aikana, jolloin right-puolen hanskoja oli harvassa, ja jos löytyi maksoivat huomattavasti enemmän kuin left-puolen, tästä syystä junnuaikainen seura hankki leftin hanskoja, ja tuli sen kautta pelattua leftiltä, ja pelaan vieläkin. Olisi kyllä joskus mukava kokeilla, tulisiko saatua koppeja rightin hanskoilla..
Spartan Pride! Spartan Power! Spartan Will!
CCM
Lord of goaltending
 
Posts: 600
Joined: Fri Apr 28, 2006 10:38 am

Re: Right, eli oikein päin pelaavat veskarit :D

Postby Jani » Wed Dec 29, 2010 1:54 pm

jrman wrote: Mutta sitten, onko vasuriudesta etua / haittaa?


Tähän voisi sopia referoitavaksi hiljattain julkaistua liikuntatieteellistä tutkimusta, jonka tulosten perusteella vasenkätisten (full right) maalivahtien yleisyys vähenee sarjatason noustessa. Sen sijaan vasenkätiset kenttäpelaajat näyttävät tekevän suhteellisesti enemmän maaleja kuin oikeakätiset (left) pelaajat, jotka vastaavasti kunnostautuvat suhteellisesti parempina syöttäjinä sarjatason noustessa. Vasenkätisillä maalivahdeilla oli parempi torjuntaprosentti kuin oikeakätisillä, ja tuohon jrmanin totemukseen kenttäpelaajien vaikeutuneesta maalinteosta vasuriveskareita vastaan, tutkimuksessa löydettiin hyvin samansuuntainen tulos, jolloin vasuriveskarin taakse meni suhteellisesti vähemmän kiekkoja rankkareissa silloin, kun kenttäpelaaja ampuu leftinä.

Linkki tiivistelmään:
http://www.informaworld.com/smpp/conten ... 010.514281

Toisaalta tuo mainittu "oikeanpuoleisten" varusteiden parantunut saatavuus viime vuosina on hyvin looginen ajatus ja saattaa hyvinkin vaikuttaa siihen, että full right -maalivahteja tulee useammin vastaan. Voi hyvin olla, että tuon referoimani tutkimuksen tulokset saattavat hieman muuttua, kun tarkastelujaksoa siirretään kattamaan vaikkapa seuraavat 10 vuotta...


Offtopicina todettakoon, että vasenkätisyys näyttää olevan ainakin jossain määrin perinnöllistä, ja samat perinnölliset tekijät saattavat altistaa myös mm. skitsofrenialle:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... 162885.pdf
Out of the ordinary... out of this world.
Jani
Resident goalie geek
 
Posts: 470
Joined: Tue Jul 11, 2006 5:24 pm

Postby Goalie99 » Wed Dec 29, 2010 5:25 pm

No ei ihme että änärissäkin on paljon enemmän leftiveskoja kuin rightveskoja, ihan hyvin esim. Brodeur tai Millerkin ovat voineet tulla vasureiksi ja kun kamoja ei ole saatu rightina, leftillä sitten. Ja noi nimet olivat esimerkki, en väittäisi että kumpikaan olis vasuri, tottakai asia voi ollakin näin, eihän sitä voi tietää.
Tosin 70-luvulta on kuva missä brodeur 7-vuotiaana torjuu rightina tennispallon jossain pihapelissä.
User avatar
Goalie99
Resident goalie geek
 
Posts: 390
Joined: Sat Apr 03, 2010 9:05 am

Postby no goalie no game » Wed Dec 29, 2010 9:47 pm

Itse vasenkätisenä pidän räpylää mieluiten vasurissa, tuntuu luontevammalta. Mailapeli taas on surkeaa, kun right olisi luontevampi. Kiva olisi rightin kamoja joskus huvin vuoksi kokeilla.
-Pari helppoa alkuun, laukaisee mukavasti jännityksen... (Juha Taponen / Koovee)
User avatar
no goalie no game
Lord of goaltending
 
Posts: 1131
Joined: Wed Apr 26, 2006 7:18 pm
Location: Harviala

Postby Mokke74 » Thu Dec 30, 2010 12:27 pm

no goalie no game wrote:Itse vasenkätisenä pidän räpylää mieluiten vasurissa, tuntuu luontevammalta. Mailapeli taas on surkeaa, kun right olisi luontevampi. Kiva olisi rightin kamoja joskus huvin vuoksi kokeilla.


Kiva kuulla että muitakin tällaisia löytyy :wink: Itsellä mailapeli on mitä sattuu, joskus lähes olematonta ja välillä voi lähtee sinnepäin.. :roll:

Eräänä pakkasiltana lähdin kentälle kokeilemaan kuinka mailapeli sujuu räpylän ja kilven kanssa ilman muita varusteita. Tuntui jopa heikommalta kuin kaikki varusteet päällä. Noh, lisää ruista ranteeseen ja harjoittelua niin eiköhän se joskus satunnainen lätty omalle siniviivalle lähde :wink:

sori jos meni ot:ksi
Only the goalie
Mokke74
Rookie
 
Posts: 11
Joined: Sat Jan 23, 2010 12:09 pm

Postby no goalie no game » Thu Dec 30, 2010 12:53 pm

Mokke74 wrote:
no goalie no game wrote:Itse vasenkätisenä pidän räpylää mieluiten vasurissa, tuntuu luontevammalta. Mailapeli taas on surkeaa, kun right olisi luontevampi. Kiva olisi rightin kamoja joskus huvin vuoksi kokeilla.


Kiva kuulla että muitakin tällaisia löytyy :wink: Itsellä mailapeli on mitä sattuu, joskus lähes olematonta ja välillä voi lähtee sinnepäin.. :roll:

Eräänä pakkasiltana lähdin kentälle kokeilemaan kuinka mailapeli sujuu räpylän ja kilven kanssa ilman muita varusteita. Tuntui jopa heikommalta kuin kaikki varusteet päällä. Noh, lisää ruista ranteeseen ja harjoittelua niin eiköhän se joskus satunnainen lätty omalle siniviivalle lähde :wink:

sori jos meni ot:ksi
Esim Puurula oli samanlainen tapaus, umpivasuri, huono mailapeli... itse sain ulkojäillä sen jonkun verran aikoinaan paranemaan. Mutta tosiaan, vois palata aiheesen, enpä tiedä löytyykö vanhoja mailapelikeskusteluja enää, vai ovatko hävinneet bittitaivaaseen.
-Pari helppoa alkuun, laukaisee mukavasti jännityksen... (Juha Taponen / Koovee)
User avatar
no goalie no game
Lord of goaltending
 
Posts: 1131
Joined: Wed Apr 26, 2006 7:18 pm
Location: Harviala

Postby Teme » Thu Dec 30, 2010 8:10 pm

Olisikohan Curtis "CuJo" Joseph myöskin tuohon sarjaan.. Miehen mailapelihän sujui näin..

Image
Image
User avatar
Teme
Lord of goaltending
 
Posts: 886
Joined: Sat Sep 22, 2007 12:27 pm

Postby jrman » Thu Dec 30, 2010 9:34 pm

Teme wrote:Olisikohan Curtis "CuJo" Joseph myöskin tuohon sarjaan.. Miehen mailapelihän sujui näin..
]


Joku Lukossa ollut jenkki/kanukki pelasi muuten ihan samalla tavalla
kiekkoilijat_piste_fi
User avatar
jrman
Resident goalie geek
 
Posts: 474
Joined: Sun Feb 15, 2009 6:17 pm

Postby Eleee#20 » Fri Dec 31, 2010 12:35 am

Dwayne Roloson muistaakseni pelasi tuolla tyylillä, korjatkaa jos olen väärässä...
Eleee#20
MV-friikki
 
Posts: 89
Joined: Sun Mar 01, 2009 7:38 pm
Location: Hollola

Postby lusticon » Fri Dec 31, 2010 7:43 am

Eleee#20 wrote:Dwayne Roloson muistaakseni pelasi tuolla tyylillä, korjatkaa jos olen väärässä...


Roloson pelaa tosiaan tuolla tyylillä ja NHL:ssä oli aikoinaan Minnesota North Starsissa Jon Casey joka pelasi tuolla tavalla.

Noita vääränkäden veskoja vielä ulkomuistista liigassa pelanneita mm Markus Mattson joka pelasi myös Nhl:lää ja Wha:ta, Suomessa Tapparan veskari ja myös maajoukkueessa.
Sitten Lukossa oli aikanaan tuo Boris " the spider" Rousson.
Vielä näihin nykyajan veskareihin, niin Minnesotan Josh Harding pelaa full rightina
lusticon
Resident goalie geek
 
Posts: 173
Joined: Thu Apr 27, 2006 10:10 am
Location: Jämsä

Postby ZZ » Fri Jan 28, 2011 10:25 pm

Ilmoittaudun oikein päin pelaavien joukkoon. Sikäli vähän omituinen tapaus, että "normaali" elämässä olen oikeakätinen. Junnuna (60-luvulla) oli vähän vaikea perustella miksi haluan välttämättä pelata "väärin päin" vaikken ole edes vasuri. Siitä kuitenkin selvisi ostamalla omat hanskat. Maila ei ollut silloin ongelma, pelattiinhan suoralapaisella aina 80-luvulle asti.

Jostain mun arkistoista voisi vielä löytyä näytille ensimmäinen oma ja "hieno" Karhun tekemä rällä. Sain sen silloin halvalla, kun se oli jäännyt urheiluliikkeeseen pölyttymään. Taisi jo silloin olla vanhanaikainen eli kultaisen 50-luvun suunnittelua. Oli muuten opettavainen värkki. Jos kiekko ei mennyt suoraan pussiin, niin kävi kipeetä.
User avatar
ZZ
Maalivahti
 
Posts: 37
Joined: Fri Apr 28, 2006 5:42 am
Location: Vantaa


Return to Maalivahti - nykyajan gladiaattori

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest