Vanhemmat jarrut ja harraste miehet

Keskustelua maalivahdeista junioreista NHL:ään ja kaikista siltä väliltä.

Moderators: Jukka Ropponen, juha, Jan, raZor

Vanhemmat jarrut ja harraste miehet

Postby yep1000 » Tue Nov 03, 2009 2:58 pm

Onkos täällä foorumilla vähän vanhempiakin veskareita kun tuntuu välillä olevan melko nuorta kastia täällä kirjoittelijat? Foorumin ylläpitäjät tietenkin, mutta pitäähän niitä muitakin olla kun on itsekin tänne eksynyt. Ei tässä itsekään nyt ikäloppuja olla mutta lähempänä kolmea kun kahtakymmentä. Olisi kiva vaihdella ajatuksia.

Samoin olen huomannut että useat kirjoittelijoista kuulostavat pelaavan kovallakin tasolla ja itse ihan harraste miehenä täällä kahlaa ammattilaisten juttuja. Tuntuu välillä olevan korkealentoisia juttuja. Itsellä on ollut pitempi tauko torjunta hommissa kunnes taas viime kaudella aloitin aktiivisemmin kun tuli hommattua uudet kamat ja pelipaikkakin irtosi. Tosin suhteilla sekin :D

Nyt uudestaan pelatessa on ongelmia ilmennyt ihan perus sijoittumisessa ja jopa perusasennossakin on puutteita. Ongelman aiheuttaa se, ettei harraste tason joukkueissa (ainakaan missä itse olen ollut mukana) harjoitella mitään kuvioita ja treenit koostuvat vaan höntsä pelistä. Suuremmilla toistoilla torjunnat muuttuisivat varmasti varmemmiksi, mutta hankalahan tuota on saada läpi menemään että "harjoitellaanpa nyt ihan perus syöttöjä ja vetoja." Miehet tykkää pelata mikä on sikäli ymmärrettävää.

Onko muilla harrasteveskoilla samankaltaisia ongelmia vai miten jutut teidän joukkueissa on hoidettu?
Luotan ikuisesti hunajaan!!
User avatar
yep1000
Rookie
 
Posts: 12
Joined: Tue Oct 06, 2009 7:49 pm
Location: Turku

Postby Pete » Tue Nov 03, 2009 3:06 pm

Kuulostaa varsin tutulta: "alkulämmittelyksi" vedellään vähän sinne ja tuonne, höntsätään vuoro läpi ja se on siinä. Yleensä tulee kohtalaisen runsaasti torjuntahommia, onneksi, mutta ns. harjoittelu on mitä on :shock:

GoaliePron jäillä sitten on hiottu veteraanin (ikä - ei mv-kokemus) työskentelyä maalivahtimaisemmaksi ja väittäisin, että jotain on opittukin. Jos siis aikaa löytyy, niin GP:n tai tampereen Majavan (Beaver) järkkäämiin treenisessioihin mukaan - raati suosittelee lämpimästi.

Jos kovasti kylmää treenivuorolla, niin sivuttaisliikkeitä ja liukuja on helppo treenata issekseen kun kiekko on toisessa päässä kaukaloa. Jos oikein tylsää on, niin voi toki laukoa lättyjä omaan yläpesään, kuten eräs kollega teki :wink:

Pete
Posts are goalies best friends
Image
User avatar
Pete
Lord of goaltending
 
Posts: 590
Joined: Thu Apr 27, 2006 3:04 pm
Location: Espoo

Postby Arttu » Tue Nov 03, 2009 8:54 pm

Selaa kaikista vanhimpia viestejä, siellä on runsaasti monen kaltaisesi mietteitä hautautuneena. Monet kirjoittajat eivät jaksa kirjoittaa samoja juttuja uudelleen muutaman vuoden sykleissä. Tosin tarpeeksi vanhat on jonkun aikarajan jälkeen poistettu. Hyviä juttuja oli vanhalla "punaisella" foorumilla, jos se jostain löytyy. Nykyään tosiaan vähän nuoremmat johtavat bändiä.
Arttu
Resident goalie geek
 
Posts: 117
Joined: Wed Nov 19, 2008 10:23 am
Location: Espoo

Postby yep1000 » Fri Nov 06, 2009 10:39 am

Juu näin oon huomannut, että nuoriso ja tulevaisuuden lupaukset täällä jyräävät. Olen yrittänyt kyllä selailla foorumia mutta ei aina tunnu sopivia topicceja löytyvän juuri siihen omaan tarkoitukseeen. Tämän vuoksi alotin tämän keskustelun. Tässä olisi nyt mahdollisuus koota kaikkien vanhempien torjujien mietteitä asiasta jos toisestakin. Nuorillahan harrastuksen eteen ei hirveästi tule perhe tai työt jotka jo enemmän kilometrejä nähneillä harrastajilla usein on.

Ja tuohon edelliseen viestiin vastaus, niin olen tietysti koittanut noita lyhyitä liukuja ym. siellä tyhjässä maalissa aina treenatakin, mutta esim sijoittumista on vaikea itse treenata kun ei ole toista ihmistä sanomassa että nyt seisoit taas vähän liikaa vasemmalla, jos ymmärrätte mitä tarkoitan.
Luotan ikuisesti hunajaan!!
User avatar
yep1000
Rookie
 
Posts: 12
Joined: Tue Oct 06, 2009 7:49 pm
Location: Turku

Postby Jukka Ropponen » Fri Nov 06, 2009 12:25 pm

vaikka itse pelailenkin enään vaan lähinnä ikis matseja, niin kyllä ne samat lainalaisuudet pitää paikkansa sielläkin. Tosin täytyy myöntää että mitä parempaa kiekkoa pelaa, sen helpompi on olla maalissakin koksa ajoitukset, vastaantulot jne toimivat silloin kuten "oikeassakin jääkiekossa". kaikkein hankalinta on hitaissa ikis treeneissä joissa kuskataa liikaa eikä lauota selvistäkään paikoista.

Jukka
User avatar
Jukka Ropponen
Goaliepro
 
Posts: 2350
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:49 pm
Location: Espoo

Postby Jakke » Tue Dec 08, 2009 9:10 am

Jukan kommentteihin yhdyn sataprosenttisesti. Mitä paremmantasoista
lätkää, sitä hauskempaa on veskarilla; peli etenee loogisesti ja vetopaikoista vedetään kohtalaisen mukavasti jne. Noissa höntsähöntsä
peleissä kiekko saattaa mennä aivan minne tahansa ja monenlaista sellaista yllättävää sattuu, mikä ei oikeaan kiekkoon kuulu lainkaan.

Nuo ovatkin melkein kuin eri lajeja. Toki kunnon kiekossa haasteellisuutta lisää nopeus ja hyvät vedot, mutta sitähän veskari kaipaakin.

Huono puoli molemmissa on se, että vahti ei pääse treenaamaan toistoja, siksipä Goaliepron valmennustilaisuudet on mainio apu. Sinne vain mukaan, eikä iästä kannata välittää, itse täytin juuri 55 ja hauskaa on jäillä useita kertoja viikossa.

Tuohon sijoittumisasiaan vielä edittinä lisään oman kokemukseni. Jatkuvasti joudun pelatessa toistamaan itselleni 'KATSO KIEKKOA KATSO KIEKKOA' ja kun näin toimin, oikea sijoittautuminenkin tulee lähes automaationa. Sijoitu aina kiekon mukaan, älä pelaajan ja katse kiekkoon. Välillä toki voi vilkaista muidenkin pelaajien sijoittautumisia, mutta pääasiassa näin. Siinä hoituu samalla myös pelaajien kätisyys jne.

Toinen täärkeä periaate, mitä täälläkin korostetaan, on KÄDET ETEEN.

Näillä pärjää pitkälle. ;=)
Jakke
Kuin Berliinin muuri - ollut ja mennyt
User avatar
Jakke
Resident goalie geek
 
Posts: 109
Joined: Fri May 05, 2006 9:45 am

Postby Jürgen » Tue Dec 08, 2009 10:52 am

Yksi asia myös mikä höntsähöntsässä rassaa on se, että pakit seisoo selkä suorana liian usein. Leikkiähän peli on, mutta ainakin itselleni riittäisi se, että pakki ainakin yrittää taistella vaikka taidot ja voimat olisivat todella heikot. Kyllä se oman tsempin melko pian sammuttaa, kun suunnilleen nojaillaan omaan maaliristikkoon ja seurataan sivusta kunnes vastustaja tekee maalin.

Kaikkein eniten risoo se, että läpiajoissa jäädään selkä suorana seisomaan suunnilleen siniviivan tasolle eikä ajatuksissa käy vähänkään tulla noukkimaan mahdollista irtokiekkoa sekä puhumattakaan sitä, että joskus kiekko isketään sisään neljännestä tai viidennestä reboundista.

Mielestäni hyvä höntsäpelikin lähtee hyvästä puolutusasenteesta, näin peli säilyy intensiivisenä sekä hyökkäys- ja puolustussuuntaan että numerollisesti.
Jürgen
Resident goalie geek
 
Posts: 106
Joined: Sat Apr 29, 2006 6:05 am

vanhukset

Postby Jamo Hautakoski » Wed Dec 09, 2009 12:33 pm

Terve
Hyvän topicin aloitit, toivottavasti pysyy aktiivisena.
Totta on että nuoriso dominoi foorumin keskusteluissa. Luonnollinen syy lienee sukupolvien välisessä kulttuurierossa. Nuoret ovat tottuneet surffaamaan netissä eri keskustelufoorumeissa ja monet ovat koko ajan mobiilinetissä koulu- ja pelimatkoilla, jolloin on aikaa kirjoittaa. Hyvä niin.

Ongelmat joista kerroit ovat ne yleisemmät kaikille meille veteraaneille. Suurin osa joukkueista pelaa koko jäävuoron lukuunottamatta alun huonoja vetoja sinne tänne. Noilla vuoroilla maalivahdin lajinomainen harjoittelu siis käytännössä mahdotonta

Itse olen ollut sikäli onnekas että vakijoukkueessani on tämä homma otettu huomioon ja hekin ymmärtävät että koko 80 min. jäävuoroa eivät jaksa täysillä pelata. Alussa vedetään parikymmentä minuuttia jotain laukaisuharjoitusta jonka suunnittelöuun myös veskareilta kysytään vinkkejä. Varmaan aika poikkeuksellista harrastetasolla, mutta erittäinkin hyödyllistä ei vain veskareille mutta myös pelajille. Tässä ei ole kysymys siitä että oltaisiin liian totisesti liikkeellä, vaan realismista. Kaikki ymmärtävät että vanhoillekin miehille pieni treeni on hyödyksi.
Tämän kun kaikki joukkueet ymmärtäisivät, niin harrasteveskareiden elämänlaatu paranisi huomattavasti.

Lisäksi olen aina välillä päässyt nuorempien divarikiekkoilijoiden treeneihin joissa treenataan koko jöäävuoron ajan eikä pelata ollenkaan. Tästä on kiittäminen oman aktiivisuuden kun olen aina mennyt kun on pyydetty.

GP-klinikat ovat yksi apu tähän ongelmaan, mutta valitettavan harvoin niitä pystymme järjestämään.
Meillä on kuitenkin suunnitelma asian korjaamiseksi alkaen ensi vuoden alusta. Siitä enemmän heti kun asiat varmistuvat.

terveisin
Jamo
Läskiä ja Lotinaa
Jamo Hautakoski
Resident goalie geek
 
Posts: 388
Joined: Wed Apr 26, 2006 6:51 pm
Location: Schoten, Belgia

Postby 2slow4motion » Fri Dec 11, 2009 4:26 am

Itse en nyt vanhus ole enkä enää junnukaan paitsi pelikokemuksella.

Pelaan oikeen höntsää ja sitten hieman kovempiakin pelejä.

Perus alkulämmittelyt menee jotenkin et kaveri tulee 2 metrinpäähän ja vetelee alanurkkiin niin paljon kuin sielu sietää taikka miljoonaa läpiajoihin heti kun kerkeet maalille parkkeeraamaan.

Toisaalla sitten taas lämmitellään rällä eri kulmista sitten laatta ja jne. paljon mukavampi aloitus.
Sen olen huomannut että mitä enemmän vauhtia sitä helpompi pelata. Itsellä ongelmana pitää kadet edessä ei vaan mene kaaliin ja se aiheuttaa kohtalaista pärinää. =)

Mitä pakkeihin tulee niin se on juurikin ettei kädet riitä peruutetaan moken syliin, vastustajan pelaaja hyvin maskissa oma vielä paremin ja vielä yksi juttu minkä takia se pelaaminen loppuu heti kun veto lähtee? kaikki vaan kyttää kun mykkä v++tua ja itse vedät kevätjuhlaliikkeitä 3-4 ripariin kunnes joku saa hakattua kiekon sisään. :evil:
2slow4motion
Resident goalie geek
 
Posts: 111
Joined: Sat Apr 04, 2009 9:10 am
Location: PORI

vanhukset

Postby Jamo Hautakoski » Fri Dec 11, 2009 11:40 am

Moi
Tulo tässä mieleen vielä yksi homma, joka toimi yhdessä jengissä, jonka jäillä kävin: ( vanhalla tämä tieto tulee massamuistista vähän hitaammin)

Jengissä oli 2 parempaa laukojaa, jotka vielä innostuivat siitä mallista että molemmat tulivat alkulämmittelyn ajaksi mun päähän ja ampuivat 10 kiekon settejä ensin rällälle, sitten kilvelle ja sitten matalia.
Sain tämän toimimaan siten että pidin omaa 20 kiekon pussia mukana treeneissä.
Ei tuntunut haittaavan ketään muitakaan pelaajia ja pysyivät poissa mun maalin edestä ennekuin peli alkoi

Jamo
Läskiä ja Lotinaa
Jamo Hautakoski
Resident goalie geek
 
Posts: 388
Joined: Wed Apr 26, 2006 6:51 pm
Location: Schoten, Belgia

Vanhukset

Postby PasiR » Fri Dec 11, 2009 5:41 pm

Fyysistä ikää itselläni mittarissa 32v., mutta vaimo sanoo jotain muuta...:twisted:

Ilmeisesti nuorena olen saanut jonkun kalibroivan iskun päähän kun kiinnostaa ottaa lentäviä juttuja kiinni, koska maalivahtipuuhissa ole aina ollut sekakäyttäjä. Olen aloittanut kaukalopallossa joskus vuonna -90 tai -91 äijien kanssa, tätä tahkottiin noin 12-13 vuotta. Pari vuotta taukoa ja jatkettiin kaukalopallolla. Samalla siirryttiin säbään ja nyt jääkiekkoon. Kaukalopallon olen jo unohtanut 2004 keväällä.

Jääkiekkoveskan paikka on aina ollut haaveena ja nyt kun työpaikkajengiltä puuttui veska niin otin paikan.


Mitä tulee maalivahtipeliin, niin kaikissa pelaamissani lajeissa on eroja mutta myös yhtäläisyyksiä. En ala tässä erittelemään niitä.

Vuosien varrella kulttuuri on muuttunut paljon veskan lämmittelyjen suhteen. Alkuvuosina mentiin (ulkojäillä) pitkän kaavan mukaan: hyvät lämmöt eri puolille monenlaisten laukausten kanssa. Jääajan vähentyessä jakallistuessa(lämmenneet säät) tuli nopea lämmittely lepakkovuorolla hallissa.

Nyt olen itse (oikeutetusti) sanonut mitä haluan lämmittelyssä tehtävän.

Nyt polte on kova ja enemmän pitäis jäälle päästä.

Pasi

P.S. Joskus -90-luvulla oli tapana ettei veska maksa jäävuoroista mitään (kun on joku joka viitsii mennä tolppien väliin - asenteella mentiin). Onko näin vielä?
User avatar
PasiR
Rookie
 
Posts: 9
Joined: Sun Nov 15, 2009 7:54 pm
Location: Säkylä

Postby 2slow4motion » Sat Dec 12, 2009 9:39 am

Länsirannikolla ainakin on tapana ettei mitään tarvitse maksaa vaikka olis tuttu porukkakin...

Kutsuttuna kun joku alkais 10€ pyytämään niin olis varmaan aika hiljasta toi osanotto tolppien väliin.

Meillä viel muutamassa ryhmässä et maalivahdille maksetaan saunaillatkin

Kyl tää vaan on hieno ammatti. =)
2slow4motion
Resident goalie geek
 
Posts: 111
Joined: Sat Apr 04, 2009 9:10 am
Location: PORI

Postby yep1000 » Mon Dec 14, 2009 5:13 pm

On muuten mukava nähdä, että foorumilla on tosiaan vanhempaakin väkeä käynyt. Saa jopa viesteistä selvää kun ei ole äxää joka välissä ja isoja kirjaimiakin näkyy. Totta on se että nuorilla on aikaa täällä netissä painaa päivät pitkät. Itse joskus kotona eksyn tänne, mutta on sitä muutakin tekemistä. Toivotaan tosiaan, että pysyy aihe aktiivisena vaikkei nyt joka päivä joku kirjoittaisikaan.

Ilmeisesti en ole yksi omien ongelmieni kanssa, joita tuntuu pelissä riittävän. Sijoittumiseen tarvitsee kokeilla em. vinkkejä. Itselläni on myös tuo hanskojen edessä pitäminen hankalaa. Tuntuu jopa typerältä yrittää pitää käsiä niin edessä, että tulisivat näkökenttään. Vai onko se loppujen lopuksi tarkoitus?

Sen jälkeen kun olen kiekko ympyröihin palannut en ole maksanut yhdestäkään vuorosta, koska veskareita ei tosiaan ole liikaa ja joukkueet ovat kiitollisia jos tulee tuuraamaan. Puhumattakaan siitä, että olisi kaksi veskaa reeneissä mikä on joissakin joukkueissa harvinaista. Tottahan se on, että maalivahdin varusteiden kalliimpi hinta sitten hiukan kompensoi sitä, ettei tarvitse jäistä maksaa.
Luotan ikuisesti hunajaan!!
User avatar
yep1000
Rookie
 
Posts: 12
Joined: Tue Oct 06, 2009 7:49 pm
Location: Turku

Postby RockRooster » Sat Dec 19, 2009 6:41 pm

Pete wrote:GoaliePron jäillä sitten on hiottu veteraanin (ikä - ei mv-kokemus) työskentelyä maalivahtimaisemmaksi ja väittäisin, että jotain on opittukin. Jos siis aikaa löytyy, niin GP:n tai tampereen Majavan (Beaver) järkkäämiin treenisessioihin mukaan - raati suosittelee lämpimästi.


Nämä kiinnostaisi itseäni kovasti, mutta kuinkas prota se meininki sitten on tuolla GoaliePron jäillä? Itseäni kyllä kiinnostaisi osallistua sellaiselle harrastemv-klinikalle, missä katsottaisiin asioita kuntoon, ihan perusteista lähtien. Sijoittumiset, asennot ja muuta peliin liittyvää. Tällaisesta maksaisi mielihyvin rahaa eikä pelkästään oravannahkoja.

Tosiaan näillä harrastejäillä se tahtoo mennä vähän niin, että siinä vaiheessa kun olet kerinnyt asettamaan juomapullon maalin katolle, niin joku sankari jo virittää pommia pisteiden välissä, seuraava sankari haluaa esittää omia läpiajotaitojansa ja yksi tuleekin jo puskista vasemmalta kun toinen tulee keskeltä ja kolmas vetää oikealta. Sitten jo aletaan pelaamaan. Siinähän sitä alkulämpöä kerrakseen ja maalivahdilla hyvä mieli.

Omalla vakioporukalla on onneksi sen verran älliä alkulämmöissä ja omaakin halua vetää tarvittaessa jäiden alussa jotain pientä harjoitusta, että siitä jää hyvä fiilis vahdeille ja pelaajille, mutta asian laita ei ole näin monessakaan muussa joukkueessa kenen jäillä tulee pyörähdettyä. Vieraissa porukoissa kun ei kehtaa alkaa gonahtelemaan, että kiekot kulmiin.

Tähän ei edes viitsisi alkaa sitten näistä pelin aikaisista 'en vedä vaikka paikka olisi'.. Lievästi turhauttavaa seistä tolppien välissä tunti kun jätkät neppailee kulmissa. Tiedätte mitä meinaan :)

Mitä tulee tähän nuorison osuuteen tällä palstalla, niin hyvähän se on, että jätkillä on virtaa ja kiinnostusta. Pojot siitä tyypeille. Mutta kieltämättä välillä hieman turhauttavaa lukea ketjuja, vaikka saattaisivatkin olla kiinnostavia, mutta kun jutut karkaavat onelinereiksi ja x-sekamelskaksi. Varmaankin olisi paljon mielenkiintoistakin juttua nuorilla annettavaksi, mutta ulosanti vaikuttaa luettavuuteen.

Hyvä ketju, pidetään aktiivisena.
RockRooster
Aloitteleva maalivahti
 
Posts: 15
Joined: Fri Jan 09, 2009 6:20 pm
Location: Tampere

Postby no goalie no game » Sat Dec 19, 2009 8:03 pm

Nämä kiinnostaisi itseäni kovasti, mutta kuinkas prota se meininki sitten on tuolla GoaliePron jäillä? Itseäni kyllä kiinnostaisi osallistua sellaiselle harrastemv-klinikalle, missä katsottaisiin asioita kuntoon, ihan perusteista lähtien. Sijoittumiset, asennot ja muuta peliin liittyvää. Tällaisesta maksaisi mielihyvin rahaa eikä pelkästään oravannahkoja.
Turha sitä on pelätä että liian "pro":ta olisi meininki, sekaan vaan. Hyviä vinkkejä saatavilla, loppu on sitten itsestä kiinni miten omaksuu asioita , lähinnä mietiskelemällähän se meillä harrasteveskareilla loppujen lopuksi menee, oppien sisäänajo.
-Pari helppoa alkuun, laukaisee mukavasti jännityksen... (Juha Taponen / Koovee)
User avatar
no goalie no game
Lord of goaltending
 
Posts: 1131
Joined: Wed Apr 26, 2006 7:18 pm
Location: Harviala

Next

Return to Maalivahti - nykyajan gladiaattori

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests