Vanhemmat jarrut ja harraste miehet

Keskustelua maalivahdeista junioreista NHL:ään ja kaikista siltä väliltä.

Moderators: Jukka Ropponen, juha, Jan, raZor

Postby RockRooster » Sat Dec 19, 2009 8:46 pm

no goalie no game wrote:Turha sitä on pelätä että liian "pro":ta olisi meininki, sekaan vaan. Hyviä vinkkejä saatavilla, loppu on sitten itsestä kiinni miten omaksuu asioita , lähinnä mietiskelemällähän se meillä harrasteveskareilla loppujen lopuksi menee, oppien sisäänajo.


Heh, ei kai veskari saa pelkoa tuntea, no ymmärsin pointin. Onkos näitä jäitä koska ja järjestäjä voisi kai käydä mm. tähän ketjuun vinkkaamassa jos jotain seniorijäitä olisi? Itselläni on niin monta kysymysmerkkiä omassa touhussa, että kuten edellä sanoin, tiedoista ja neuvoista (oikeista ja kunnollisista) maksaisi rahaa eikä pelkkiä oravannahkoja.

Ei tässä tavoitella mitään pelipaikkaa edes aladivareista :) Mutta oman porukan etua ja varsikin oman itsensä kannalta tässä asiaa katsellaan.
RockRooster
Aloitteleva maalivahti
 
Posts: 15
Joined: Fri Jan 09, 2009 6:20 pm
Location: Tampere

Postby Pete » Tue Dec 22, 2009 6:13 am

Tuolta "MV-Valmennus ja harjoittelu" osiosta löytyy oma ketju näille Goaliepron harraste/veteraaniklinikoille:

http://www.goaliepro.com/foorumi/viewto ... &start=135

Toivotaan, jotta jossain välissä ennen kauden loppua löytyisi GP:n pojilla aikaa laittaa sessio pystyyn.

nimim. En saa rantapalloakaan kii :oops:
Posts are goalies best friends
Image
User avatar
Pete
Lord of goaltending
 
Posts: 590
Joined: Thu Apr 27, 2006 3:04 pm
Location: Espoo

harrastejäät

Postby Jamo Hautakoski » Tue Dec 22, 2009 7:36 am

Terve

Kysyntää GP-harrasteklinikoista on todella paljon ja toki siihen pyritään vastaamaan mahdollisimman hyvin. Kuten tuolla varsinaisessa klinikka topicissa jo aikaisemmin kerroin, meillä on olemassa suunnitelma säännöllisten klinikoiden järjestämiselle alkaen tammikuu 2010. Heti kun aikataulut ja paikat on selvillä laitan tietoa saitille.

Jamo
Läskiä ja Lotinaa
Jamo Hautakoski
Resident goalie geek
 
Posts: 388
Joined: Wed Apr 26, 2006 6:51 pm
Location: Schoten, Belgia

Postby yep1000 » Sun Feb 14, 2010 11:40 am

Nyt olisi suora kysymys GP:n miehille jotka olette jo aikanne painineet noiden Brians ja mcKenney vehkeiden kanssa. Itsellä on nyt käytössä McKenneyn hansikkaat. Olikohan nyt 755 tai jokin. Kilpi on tuntunut hyvältä käytössä mutta räpylä ei tunnu sopivalta pelityyliin nähden ja tuntuu jopa hivenen painavalta.

Aikoinaan nuorempana veskarina mulla oli käytössä Brians Air Hook mallinen hanska. Nyt duunipaikan urheiluväline varaston syövereistä poukkasi saman mallinen vanha hanska vastaan. Otin heti jäälle testaukseen ja tuntui tosi hyvältä.

Onko tämä nyt sitten psykosomaattista vai ovatko hanskat oikeasti noin erilaiset? Kämmenosastaan ainakin näyttävät radikaalisti erilaisilta. Ja koska tuo kyseinen lainahanska ei ole siis oma niin onko Briansilla nyt valikoimissa jotakin vastaavaa uutta hanskaa? Samalla nimellä kun ei tuntunut ainakaan löytyvän valikoimista.
Luotan ikuisesti hunajaan!!
User avatar
yep1000
Rookie
 
Posts: 12
Joined: Tue Oct 06, 2009 7:49 pm
Location: Turku

Postby yep1000 » Thu Dec 30, 2010 9:40 am

Noni täällä taas. Edellisestä kirjoituksesta on taas aikaa niin aattelin hiukan avata keskustelua.

Uus kausi on jo puolessa välissä. Itse sain just ennen viimistä harrastesarjan peliä maksettua lisenssin. Pääsin siis ihan yhteen peliin syyskaudella ja kuokkaan tuli siinäkin. Mutta niin oli tullut kaikissa muissakin peleissä että taso on ollut meillä huimaa. Tosin jos vastassa on vanha kunnon kultaranne ei harrastemiehelle ole paljon sanottavaa.

Itellä on reeni määrät noussu kolmeen viikossa. Jakautuvat vaan tyhmästi tiistaille ja torstaille. Tiistaisin on kahdet jäät mut niinhän ne ammattilaisetkin vetää. Aamu ja ilta jäät. :D

Uudet kamat tuli hommattua itelle joululahjaksi. Simmonsilta tilasin UL6 setin ja muutamalla ensimmäisellä kerralla on tuntunut todella hyviltä. Jäässä pelaaminen tuntuu onnistuvan huomattavasti paremmin. Eikä setti hinnalla ainakaan ollut pilattu jos uusia kamoja aattelee. Onko muilla kokemuksia näistä Simmonseista? Tilaaminen oli ainakin helppoa ja toimitus ihan kohtuu ajassa.
Luotan ikuisesti hunajaan!!
User avatar
yep1000
Rookie
 
Posts: 12
Joined: Tue Oct 06, 2009 7:49 pm
Location: Turku

Postby Kaukisgoalie » Fri Dec 31, 2010 4:45 pm

Tsau!

Aatteli tänne pistää myös omat fiilikset ensimmäisestä puolikkaasta jääkiekkoveskarina. Tähän mennessä n.+20vuotta vetänyt kaukista ja tällä kaudella käynyt 2-3 kertaa viikossa tuurailemassa kiekkomaalilla.
Tarvii sanoa että ketuttaa etten oo aikasemmin kokeillu on se sen vertaa hauskaa ja erilaista kuin kaukis. Yhden harrastepelinkin pääsin pelaamaan voitokkaasti ja jokusen rankkarinkin nappasi kiinni. Ikää on 28 joten kerkee, jos paikat kestää,
heilua vielä muutaman vuoden tolppien välissä.
Varusteita piti jonkun verran päivittää alkukaudesta ja vielä kun patjat saisi päivitettyä "uudempiin" olisi kamppeet ainakin kunnossa. Ei tarvitse muutakuin vielä oppia ottamaan limppua kiinni.....
Kaikki kii... mitä ei saa potkii nurkkiin.
User avatar
Kaukisgoalie
Maalivahti
 
Posts: 47
Joined: Fri Nov 27, 2009 7:51 pm
Location: Raisio

Postby Mandu » Sat Jan 01, 2011 11:23 am

Mulla on ikää karvan vajaa 30 ja olen pelannut 19vuotta pelkästään kaukalopalloa. Muutaman vuoden luistelemattomuuskin mahtuu väliin..

Päivitin tässä syksyn mittaan kaikki varusteet nykyaikaan, ja nyt kaikki muut varusteet paitsi räpylät ovat jääkiekkoon tarkoitettuja. Olen tässä kovasti miettinyt että jos hommaisin vielä kilven, mailan, räpylän ja lähtisin kokeilemaan myös jääkiekkoa. Kaukalopalloa tulee pelattua tällä hetkellä 2-4kertaa viikossa, joten kyllä sinne kiekkokin mahtuisi. Lähinnä sen takia kiinnostaisi että saisi uutta näkemystä maalivahtipelaamiseen, kiekko ja kaukalopallo ovat kuitenkin niin eri lajeja.
User avatar
Mandu
Aloitteleva maalivahti
 
Posts: 29
Joined: Fri May 07, 2010 8:33 am
Location: Lahti

Postby Eicca83 » Thu Jan 13, 2011 3:01 pm

Tere!

Itellä on ikää kertyny kohta 28vee ja "liekki" hommaan on syttyny vuos sitte hommaamalla veskan kamat.
Kenttä pelaajana pelasin 7-vuotiaasta alkaen iha täkäläisessä seurassa aluesarjoja, 1div, 2div, 3div, eri ikäluokissa. (2-divarissa, ykösjoukkueessa viimeksi, 2 vuotta sitte) väliin mahtuu 5 vuotta pelaamatonta aikaa.

Mutta veskan hommat on aina kiinnostanu, jopa muutamia kertoja C- B- ja Ykösjoukkueessa olin veskana reeneissä tuuraamassa.
Tullu iha sillo tällö sätittyä itteäsä että miksi ei junnuna väkisi itteä maalivahdiksi vääntäny.
Salibandyssä ja pihapeleissä aina ollu molari.

Maalivahtivalmennusta ei ole ollu iha itseoppineena hommaa vetäny.

Ittellä on ongelmana se että täällä ei höntsyporukat tartte veskaria.
Kaveri pelaa yhessä höntsyporukassa veskarina ja oon kyselly jos tarvisivat tuuraajaa, mutta ei ole soittoja kuulunu.
Joten on joutunu tyytymään kaveriporukalla pelaamaa ulkojäillä yhteen maaliin, mikä on kyllä ollu iha mukavaa.

Polte ois kova päästä kunnon höntsäsakkiin pelaamaan tai ylipäätään pelaamaan kunnon kiekkoa.
User avatar
Eicca83
Maalivahti
 
Posts: 50
Joined: Sun Nov 14, 2010 6:26 pm

Postby no goalie no game » Sat Jan 15, 2011 1:08 pm

yep1000 wrote:Aikoinaan nuorempana veskarina mulla oli käytössä Brians Air Hook mallinen hanska. Nyt duunipaikan urheiluväline varaston syövereistä poukkasi saman mallinen vanha hanska vastaan. Otin heti jäälle testaukseen ja tuntui tosi hyvältä.

Onko tämä nyt sitten psykosomaattista vai ovatko hanskat oikeasti noin erilaiset? Kämmenosastaan ainakin näyttävät radikaalisti erilaisilta. Ja koska tuo kyseinen lainahanska ei ole siis oma niin onko Briansilla nyt valikoimissa jotakin vastaavaa uutta hanskaa? Samalla nimellä kun ei tuntunut ainakaan löytyvän valikoimista.
Mitä tuossa nyt Googlen kuvahaun avulla katselin, niin näyttäisi olevan aika paljon Beast-hanskan oloinen. 45 asteen rannekulmalla. Toivottavasti ei pahasti pieleen mene. :)
-Pari helppoa alkuun, laukaisee mukavasti jännityksen... (Juha Taponen / Koovee)
User avatar
no goalie no game
Lord of goaltending
 
Posts: 1131
Joined: Wed Apr 26, 2006 7:18 pm
Location: Harviala

Postby yep1000 » Sun Jan 16, 2011 1:55 pm

no goalie no game wrote:
yep1000 wrote:Aikoinaan nuorempana veskarina mulla oli käytössä Brians Air Hook mallinen hanska. Nyt duunipaikan urheiluväline varaston syövereistä poukkasi saman mallinen vanha hanska vastaan. Otin heti jäälle testaukseen ja tuntui tosi hyvältä.

Onko tämä nyt sitten psykosomaattista vai ovatko hanskat oikeasti noin erilaiset? Kämmenosastaan ainakin näyttävät radikaalisti erilaisilta. Ja koska tuo kyseinen lainahanska ei ole siis oma niin onko Briansilla nyt valikoimissa jotakin vastaavaa uutta hanskaa? Samalla nimellä kun ei tuntunut ainakaan löytyvän valikoimista.
Mitä tuossa nyt Googlen kuvahaun avulla katselin, niin näyttäisi olevan aika paljon Beast-hanskan oloinen. 45 asteen rannekulmalla. Toivottavasti ei pahasti pieleen mene. :)


Nymmää oon jo hankkinut pojjaat kokonaan uudenlaisen hansikkaan. Kanadan ihmemaasta tilasin Simmons Ultra Light 6 "kiinniottokäsineen" :D ja kaikki muutkin vermeet. Mulla oli jossakin vaiheessa käytössä Vaughn 3700 kinnas joka sekin oli ihan kiva. Tämä Simmons tuntuu olevan lähenpänä nimenomaan tätä Vaughnia. Uusi kinnas toimii muuten todella hienosti, joskin pieni miinus tulee hiukan heppoisesta suojauksesta sormien päälipuolella, verrattuna edelliseen McKenneyhin. Mailan napautus sormille tuntuu ikävältä!!
Luotan ikuisesti hunajaan!!
User avatar
yep1000
Rookie
 
Posts: 12
Joined: Tue Oct 06, 2009 7:49 pm
Location: Turku

Postby ZZ » Fri Jan 28, 2011 9:53 pm

Ikää on kertynyt sen verran, että voinen tähän ketjuun osallistua. Oma veskarinura alkoi syksyllä -63 eli pelattujen kausien määrä lähestyy viittäkymmentä. Komppaan Jukkaa siinä, että mitä "parempaa" kiekkoa pääsee pelaamaan sitä paremmin tulee itsekin pelattua ja iän mukanaan tuoma taantuminen on hitaampaa.

Omalla kohdalla on onneksi pullat siinä mielessä hyvin uunissa, että olen saanut ainakin toistaiseksi olla ykkösveskana muutamassa seurassa, jotka pelaavat kohtuu hyvässä ja vauhdikkaassa lämärit sallivassa sarjassa. Toki olen myös veteraanipeleissä touhunnut mukana. Joskus tuntuu tietty oudolta kun on samoilla jäillä entisten pelikavereiden poikien kanssa ja joskus kopissa muiden pelaajien esim. inttijutut tuntuvat hippasen kaukaiselta. En ole kuitenkaan antanut asian häiritä vaan ajatellut, että jos kerran vielä kelpaa mukaan, niin siitä vaan tolppien väliin oli muut miten nuoria tahansa. Näin tulee enemmän haastetta pysyä kunnossa kuin pelkässä höntsässä ja uran alamäki on siten loivempaa.

Pitää myös koputtaa puuta siinäkin asiassa, että terveys ja paikat ovat pysyneet jotakuinkin kunnossa vaikka jäillä tulee oltua lähes päivittäin. Vielä kun saisi painon tiputettua alle sadan kilon, niin ei ehkä tulisi jatkossakaan isompia nivel yms. vaivoja. Pitänee pyytää konsulttiapua mestarilaihduttaja Topilta...
User avatar
ZZ
Maalivahti
 
Posts: 37
Joined: Fri Apr 28, 2006 5:42 am
Location: Vantaa

Postby Pipohöntsä » Wed Mar 09, 2011 9:39 pm

Joo kyllä oli mukavaa käydä pelaamassa 14 vuoden tauon jälkeen. Kaverin 40v juhlissa oli pipohöntsä peli ja vanha kipinä syttyi. Nyt olen tässä varusteita katsellut tuolta myydään osiolta. Epätieotoisuutena on kun näyttäis nuo patjojen mitat muuttuneet. Pelissä olleet lainavarusteiden patjat oli kokoa 36+1 ja ne oli minun mielestä hieman lyhyet minulle. Olen 185cm pitkä joten olsiko tietoa oikean koon suhteen?
Pipohöntsä
Maalivahti
 
Posts: 58
Joined: Wed Mar 09, 2011 3:17 pm
Location: Rovaniemi

Postby CuJo » Thu Mar 10, 2011 9:54 am

Pipohöntsä wrote:Joo kyllä oli mukavaa käydä pelaamassa 14 vuoden tauon jälkeen. Kaverin 40v juhlissa oli pipohöntsä peli ja vanha kipinä syttyi. Nyt olen tässä varusteita katsellut tuolta myydään osiolta. Epätieotoisuutena on kun näyttäis nuo patjojen mitat muuttuneet. Pelissä olleet lainavarusteiden patjat oli kokoa 36+1 ja ne oli minun mielestä hieman lyhyet minulle. Olen 185cm pitkä joten olsiko tietoa oikean koon suhteen?


Hyvä että kipinää vielä löytyy vuosien jälkeenkin :)
Tässä ohjeet oikean kokoisten patjojen valitsemiseen:
http://www.goaliepro.com/fi/resurssit/2004/patjojen_oikea_koko.php
If Jesus were a goalie, he'd be my backup!
CuJo
Maalivahti
 
Posts: 54
Joined: Sat May 20, 2006 6:27 pm
Location: Tampere

Postby J.M.P » Thu Mar 10, 2011 10:06 am

Pipohöntsä wrote:Joo kyllä oli mukavaa käydä pelaamassa 14 vuoden tauon jälkeen. Kaverin 40v juhlissa oli pipohöntsä peli ja vanha kipinä syttyi. Nyt olen tässä varusteita katsellut tuolta myydään osiolta. Epätieotoisuutena on kun näyttäis nuo patjojen mitat muuttuneet. Pelissä olleet lainavarusteiden patjat oli kokoa 36+1 ja ne oli minun mielestä hieman lyhyet minulle. Olen 185cm pitkä joten olsiko tietoa oikean koon suhteen?


Moro!

Tervetuloa "jarrujaokseen". Varmaan tuo patjojen pituus/mitta on hiukan vaihtunut sitten teikäläisen aktiiviuran. :wink:

Nykymallisia patjoja valitessa kannattaa kiinnittää huomiota tuohon polven kohtaan, eli että polvi osuu oikeaan kohtaan patjan laskeutumisalustassa. Jos polven kohta on väärä on pelaaminen tuskaa, jopa mahdotonta.

Näistä löydät vinkkejä jos olet katselemassa nykytyylin tyylin patjoja, ei mitään "vanhempia" vermeitä. Tälläkin foorumilla ohjeet kuinka saat mitattua itselle sopivat patjat:
http://www.goaliepro.com/fi/resurssit/2 ... a_koko.php

http://www.goaliepro.com/foorumi/viewto ... highlight=

Eli mittaat oman polven kohdan joka kertoo patjan koon. Patjan "peruskoko" siis käytännössä menee nilkasta polveen mitan mukaan.
Tietyn koon patja on luonnollisesti jo itsessään eri pituinen.

Jos oma sopiva polvenkohtasi vastaa 36" tuuman patjoja ja "peruspatja" on mielestäsi liian lyhyt, voidaan patjan "reisimittaa" kasvattaa plussa tuumilla. Eli patjan koko voi olla esim. 36+2.

Itsellä esim huikeat 32+3 patjat. Periaatteessa 35 patjat, mutta ei sittenkään. Kaveri jolla siis polvenkohta osuus 35" patjaan ei meikäläisen
patjoilla tuskin pysty pelaamaan, koska polven kohta omissa on 32".
Nämä ns plussatuumat lisäävät patjan pituutta reisosassa.
Jos vaikka itsellä perus 32" tuuman patja olisi 81cm korkea, olen lisännyt siihen plussatuumia 3, jolloin korkeus onkin vaikka 87cm(vedetty hatusta koska en jaksa laskea) Toivottavasti ymmärsit. :wink:

Paljon hyviä vinkkejä varusteiden hankintaa yms löytyy tuolta PUKUKOPPI osiolta, lisäksi etusivun RESURSSIT jne.

Jos joku asia askarruttaa kirjoittele vaan rohkeasti kysymyksiä eri aiheisiin. Porukat kyllä auttaa ja opastaa mielellään. Ei väliä vaikka "sanasto" olis hukassa, munkin selitys voi jostakin kuulostaa amatöörin jutulta (mitä se onkin). :D

Pääasia, että saapi iloita hyvästä harrastuksesta hyvässä porukassa. :D
"Mikä mielestäsi ratkaisi ottelun?" -toimittajan kysymys Tommy Salolle Valko-Venäjä pelin jälkeen
User avatar
J.M.P
MV-friikki
 
Posts: 94
Joined: Fri Sep 15, 2006 4:44 pm
Location: Helsinki

Postby Pipohöntsä » Thu Mar 10, 2011 3:19 pm

No niin nyt selveni uudet mitat. Nyt ei muuta kuin mittailemaan ja myydään osiosta patjoja katselemaan. Kiitoksia paljon.
Pipohöntsä
Maalivahti
 
Posts: 58
Joined: Wed Mar 09, 2011 3:17 pm
Location: Rovaniemi

PreviousNext

Return to Maalivahti - nykyajan gladiaattori

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests