Terien kunnossa pito, teroitus jne

Keskustelua maalivahtien varusteista ja kaikesta varusteisiin liittyvistä asioista.

Moderators: juha, Jan, raZor

Terien kunnossa pito, teroitus jne

Postby Jukka Ropponen » Thu Feb 07, 2013 7:38 am

Kuinka usein teroitatte luistimianne ja kuinka pidätte teristä huolta muuten. Käytättekö keraamisia apuvälineitä, kiveä tai muita käsiteroittimia?

Me olemme testanneet viimeisen 3 kk:n ajan eri systeemeitä ja teemme lähiaikoina tästä hieman reurssia saitille, mutta olisi kiva kuulla mikä kellekin on toiminut tähän saakka ja kuinka itse kukin hoitaa asian.
Jukka

Blocker first - Questions later!
User avatar
Jukka Ropponen
Goaliepro
 
Posts: 2350
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:49 pm
Location: Espoo

Re: Terien kunnossa pito, teroitus jne

Postby Forelli » Thu Feb 07, 2013 7:52 am

Käyn jäillä noin 2-3 kertaa viikkoon harrastetasolla, painoo noin 115kg pituuta 182 , teroitutan noin kerran kuukaudessa useammin jos lommoja tullut tolpista.
Mä luulin että mä olen hyvä, nyt tiedän.
User avatar
Forelli
MV-friikki
 
Posts: 76
Joined: Tue Nov 30, 2010 6:40 am
Location: Tampere

Re: Terien kunnossa pito, teroitus jne

Postby joens » Thu Feb 07, 2013 8:34 am

1-3 kertaa viikossa jäillä. Teroitan yleensä kaksi kertaa kaudessa (hullua tiedän). Ei muuten mitään kummempaa kuin, että kuivaan pyyhkeellä luistimet jäiden jälkeen.

Niin ja selityksenä, että pidän tylsistä teristä, sitä en tiedä, että miksi ja mistä tämä tapa on tullut :). Yleensä joudun vähän luistimia tylsistämään teroituksen jälkeen, esim hankaamalla puupalaan.

Ajatuksia ja mielipiteitä herättävä asia varmasti, ja keskustella saa :)
joens
Maalivahti
 
Posts: 43
Joined: Thu Jul 26, 2012 8:08 am

Re: Terien kunnossa pito, teroitus jne

Postby Dziuh » Thu Feb 07, 2013 10:09 am

Jäällä n. 3krt/vko. Tuntuu ainakin että hemmetin usein käyn teroittajalla(mutua 2-3 vkon välein). Toisaalta tuntuu taas että rbk:ssa rosteri teriä ei edes saa niin teräväksi kun haluaisin, taikka sitten tylsyvät sairaan nopeasti. Sticki tarvis ostaa niin sais tahkota joka kerta ennenkuin menee jäälle. Nykysin tuntuu että menee liikaa aikaa/energiaa pystyssä olemiseen kun tuntuu niin tylsiltä
Dziuh
Aloitteleva maalivahti
 
Posts: 16
Joined: Mon Feb 06, 2012 10:50 am

Re: Terien kunnossa pito, teroitus jne

Postby piha mokke » Thu Feb 07, 2013 10:13 am

Joo mulla on kanssa sama että just teroitetuilla luistimilla on vaikea pelata.
hiukan tylsynnyt muistin on heti parempi pelata :) no tottumus kysymys kai :D
Ne otetaan kiinni mitkä saadaan, ja niitä mitä ei saada ni annetaan olla. -Jani-
pihamokke@gmail.com
User avatar
piha mokke
Resident goalie geek
 
Posts: 149
Joined: Wed Mar 05, 2008 1:50 pm
Location: Heinola

Re: Terien kunnossa pito, teroitus jne

Postby Jukka Ropponen » Thu Feb 07, 2013 11:27 am

Jännä lukea kuinka moni tykkää pelata tylsillä luistimilla, mutta kuten todettu "what ever works" eli sillä kannattaa mennä mikä toimii itse kullekin.

Itse pelasin ennen todella tylsillä luistimilla, mutta kun tyyli on mennyt modernimpaan päin ja asento leveämmäksi, niin samalla on terävyys ja sen tarve kasvanut. Ennen 4 mm leveillä terillä käytin uraa 14, mutta kun siirryin 3 mm terään piti ura vetää 8:lla. Tällä härpäkkeellä olen noita mittaillut
Image

Tästä terävyyden tarpeesta johtuen olen myös kiinnittänyt paljon enemmän huomiota terän kunnossa pitoon ja hankkinut siihen välineitä + testaillut asioita.
Jukka

Blocker first - Questions later!
User avatar
Jukka Ropponen
Goaliepro
 
Posts: 2350
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:49 pm
Location: Espoo

Re: Terien kunnossa pito, teroitus jne

Postby tuopio » Thu Feb 07, 2013 11:32 am

Varmaan tottumiskysymys, itse tykkään pelata mielummin just teroitetuilla kun tylsillä luistimilla..











__________________________________________________________________________
palkanlaskenta yrityksen lakiasiat taloushallinnon konsultointi tilitoimisto
tuopio
Aloitteleva maalivahti
 
Posts: 21
Joined: Fri Jun 29, 2012 9:01 am

Re: Terien kunnossa pito, teroitus jne

Postby Forelli » Thu Feb 07, 2013 12:50 pm

Mulla on tuo terä 15 terotettu ja kolhuja vähän korjailen kivellä , haluaisin jossain viheessa kokeilla 3 mm terää mut en usko siitä mulle olevan hyötyä , tyyli kun on enemmän pysty ja pelastetaan mihin keretään , sen olen huomannut et jos ihan tylsäksi terän päästää niin nouseminen ei ole niin nopeeta ku jalat lipsuu.
Mä luulin että mä olen hyvä, nyt tiedän.
User avatar
Forelli
MV-friikki
 
Posts: 76
Joined: Tue Nov 30, 2010 6:40 am
Location: Tampere

Re: Terien kunnossa pito, teroitus jne

Postby nikof » Thu Feb 07, 2013 2:28 pm

Jäällä 2-4 kertaa viikossa ja ura ollut 16 4mm:n terällä. N. parin viikon välein teroitan ja ens kerralla koitan syventää uraa 14 jos ei tarttis niin usein teroittaa..? Olisi kiva tietää mikä olis hyvä/nopea apuväline terän ns. tekohengitykseen?.
nikof
Aloitteleva maalivahti
 
Posts: 29
Joined: Tue Nov 23, 2010 5:50 pm

Re: Terien kunnossa pito, teroitus jne

Postby mokke#1 » Thu Feb 07, 2013 6:11 pm

Jäällä tulee käytyä 3-6 kertaan viikossa ja ura on 22, 4mm terässä. Luistimet terotan joka viikko ja aina yhdet treenit terotuksen jälkeen, ennen peliä. Terät tulee vaihdettua n.vuoden välein.
User avatar
mokke#1
Resident goalie geek
 
Posts: 406
Joined: Thu Jun 29, 2006 9:11 am
Location: vantaa

Re: Terien kunnossa pito, teroitus jne

Postby tonzr » Thu Feb 07, 2013 8:49 pm

nikof wrote:Olisi kiva tietää mikä olis hyvä/nopea apuväline terän ns. tekohengitykseen?.


http://www.sweet-stick.fi/index1.htm
User avatar
tonzr
Resident goalie geek
 
Posts: 129
Joined: Wed Feb 08, 2012 3:31 pm
Location: Oulu

Re: Terien kunnossa pito, teroitus jne

Postby Jukka Ropponen » Thu Feb 07, 2013 10:02 pm

tonzr wrote:
nikof wrote:Olisi kiva tietää mikä olis hyvä/nopea apuväline terän ns. tekohengitykseen?.


http://www.sweet-stick.fi/index1.htm


Tämä ja monet muut vempaimet on testattu ja Sweetstick ei ole paras ratkaisu vaikka silläkin saa aikaan joissain oloissa tilapäistä apua. Teen tästä kattavampaa juttua kun ehdin. Joka tapauksessa trendi on koko ajan kohti jatkuvaa terävillä terillä pelaamista kun moderni tekniikka alkaa olla hallussa.
Jukka

Blocker first - Questions later!
User avatar
Jukka Ropponen
Goaliepro
 
Posts: 2350
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:49 pm
Location: Espoo

Re: Terien kunnossa pito, teroitus jne

Postby Myllys » Fri Feb 08, 2013 5:54 pm

Pari kertaa kauteen tulee teroitettua. Höntsämokena teroituksesta on helppo tinkiä, kun siinä on muutoin oma hommansa suhteiden puuttuessa. Toinen tylsien luistinten käyttöä puoltava seikka on 90-luvulla saadut torjuntaopit ja vielä pitkä tauko tässä välissä.
Myllys
Rookie
 
Posts: 5
Joined: Tue Dec 06, 2011 3:04 pm
Location: Jypinkylä

Re: Terien kunnossa pito, teroitus jne

Postby Mypa » Fri Feb 15, 2013 6:59 pm

Terät muotoiltu säteelle, en muista mikä ja 22 ura. Joka jäille haarukalla(sharp) veto per terä ja ulkokanttiin yksi tylsytys veto niin ei töki. Tuolla konseptilla harrastekiekkoa pelattu ja mukava mennä jäälle kun terät on aina samassa kunnossa. Terotutan koneella sillon kun rupeaa olemaan liian koloset.

Kun kerran oppii terävällä terällä pelamaan niin muuta vaihtoehtoa ei ole. Jalkakivut häipyi kun terät ei lipsu.
Mypa
Rookie
 
Posts: 10
Joined: Thu Aug 18, 2011 3:21 pm

Re: Terien kunnossa pito, teroitus jne

Postby Jukka Ropponen » Sat Mar 23, 2013 12:57 pm

No niin, testejä on tehty sitten lopulta yli kymmenen erilaisen vimpaimen kanssa pitkin kautta ja ylivoimaisesti paras jälki saatiin aikaan Edge Again käsiteroittimella. Itse käytän tuota vehjettä nykyään suurin piirtein joka toista harjoitusta ennen ja sitten ehkis 10-15 jään jälkeen käytän putket koneteroituksessa. Näin on pysynyt aina terät kunnossa ja tulos on huomattavasti parempi kuin noilla erilaisilla keraamisillä vimpaimilla.

Näitä hankkiessa pitää varmistaa onko sinulla uudet 3 mm leveät vain normaalit 4 mm leveät terät, sillä teroitin valitaan terän leveyden mukaan. Tsekkaa teroittimet tuolta verkkokaupan tarvikkeet osasta: http://goaliepro.mycashflow.fi/category ... a-varaosat

Lyhyt esittelyvideo: http://youtu.be/CMDk8wFFFOo

Toiseksi parhaa tuloksen muuten sai aikaa Blademasterin Lil Redillä http://www.blademaster.ca/products.asp?id=111, mutta Edge Again vei voiton siksi että se ei koske vaan terän sivuihin vaan otta myös uran reunoista eli yhteensä 4:stä kohtaa.
Jukka

Blocker first - Questions later!
User avatar
Jukka Ropponen
Goaliepro
 
Posts: 2350
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:49 pm
Location: Espoo

Next

Return to Pukukoppi

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests
cron