"Läpilyönnit" => mitä kamat / maalivahti kestää

Keskustelua maalivahtien varusteista ja kaikesta varusteisiin liittyvistä asioista.

Moderators: juha, Jan, raZor

Postby Jype » Mon Nov 03, 2008 6:35 am

Tämä nyt menee sitten juupas eipäs väittelyyn, mutta minä komppaan Jamoa, eli ei kipu kuulu maalivahtipeliin. Eri asia on sitten se, että välillä joku veto tuntuu läpi ja se on vain hyväksyttävä.

Minä väitän, että harvassa on ne kaverit, jotka pystyvät reippaasti menemään kiekon eteen, jos jatkuvasti tekee kipeää. Periaatteessa vedot eivät saisi koskaan sattua. Silloin ei ole edes sitä vaaraa, että alkaisi alitajuisesti varoa ja väistellä vetoja.

Ihan vaan pienenä sivujuonteena pitää sanoa salibandyä paljon pelanneena, että kyllä siinä lajissa kirpaisee paljon useammin, kuin kiekossa. Tosin kun kiekossa sitten harvoin lyö läpi, niin se sitten tuntuukin kunnolla :)

En minä ainakaan ole mennyt maaliin sen takia, että voin kehua miten kova jätkä mä olen, kun nautin kivusta tai en siitä välitä. En pidä kivusta yhtään, mutta hyväksyn sen, jos joskus kirpaisee. Se on se hinta, mikä on maksettava siitä, että saa nauttia maalissa pelaamisesta.
Kuolema Kuittaa Univelat
Jype
Aloitteleva maalivahti
 
Posts: 23
Joined: Thu Feb 22, 2007 12:39 pm
Location: Espoo

Postby jkew » Mon Nov 03, 2008 6:38 am

Jype wrote:
En minä ainakaan ole mennyt maaliin sen takia, että voin kehua miten kova jätkä mä olen, kun nautin kivusta tai en siitä välitä. En pidä kivusta yhtään, mutta hyväksyn sen, jos joskus kirpaisee. Se on se hinta, mikä on maksettava siitä, että saa nauttia maalissa pelaamisesta.


No en minäkään sen takia. Mutta jokainen joka maalissa pelaa tai on pelannut tietää että kipeää käy joskus. Eli kuuluu maalivahtipeliin.
Oikea termi on dynastia! J.Tamminen Kärpistä.
User avatar
jkew
Maalivahti
 
Posts: 49
Joined: Mon Sep 11, 2006 6:29 pm
Location: Liminka

Postby Salama15 » Mon Nov 03, 2008 8:23 am

Niin noh, tämä "läpilyönti"-asia taitaa olla samanlainen kuin mikä tahansa rohkeutta vaativa juttu => rohkea ei ole se joka ei pelkää mitään vaan se joka pystyy toimimaan ja pystyy hillitsemään pelon vaikka vähän pelottaisikin...

Kuka tahansa maalin edessä seisonut (eli periaatteessa kaikki tänne kirjoittavat) tietävät ihan tarkalleen, että kun se vastustajajoukkueen isoin pakki potkaisee potkun siniseltä sisään ja alkaa virittämään 100 stiff-kompollaan lämäriä niin mahdollisuus piakkoin ilmenevään kipuun kasvaa eksponentaalisesti. Käsittääkseni esim. sellaista räpylää ei ole tehtykään joka tuossa tilanteessa "ei antaisi läpi" jos kiekko ei pussin pohjalle osu, mutta kunnon kamoilla pelatessa ei sentään enää sormet katkeile (nimim. kokemusta on)!

Olen monen kanssakirjoittajan kanssa samaa mieltä siitä, että kipu ei periaatteessa kuulu nykyajan maalivahtipeliin, mutta ikävä kyllä käytännössä se ajoittain kuuluu ja on hyväksyttävä ettei sellaisia kamoja ole eikä tule jotka kaikki paikat täydellisesti suojaa liikkuvuuden siitä radikaalisti kärsimättä!

Toivotaan, että nämä kamoja valmistavat firmat onnistuvat tulevaisuudessa materiaalien kehittyessä tekemään vielä paremmin suojaavia ja kevyitä kamoja myös hiukan pienemmällä budjetilla liikuskeleville maalivahdeille => nykytilanteessa taitaa olla niin, että viim. C-junnuissa vähintään kintaat ja panssari pitäisi olla tuota pro-tasoa?
Salama15
Resident goalie geek
 
Posts: 285
Joined: Mon Oct 15, 2007 11:57 am
Location: Kirkkonummi

Postby kopiman1 » Fri Feb 05, 2010 5:38 pm

onhan ne varusteet muuttunu aika paljon ja itselläkin pieni pelko ollut ku tässä pari viikkoo sit pelasin tps louisville patjoilla ja niissä ei ollu reisiläppiä mut pistin housut polvien kohalle ja sitku olin jäissä nii kopsahti kiekkko polvee nii :/ kyllä se aika paljo sattu nyt kummeski hakusessa patjat jossa on reisiläpä:D
Last edited by kopiman1 on Fri Feb 05, 2010 5:46 pm, edited 1 time in total.
kopiman1
Resident goalie geek
 
Posts: 221
Joined: Sat Nov 07, 2009 10:59 am
Location: taivalkoski

Postby abellardo » Fri Feb 05, 2010 5:45 pm

kopiman1 wrote:onhan ne varusteet muuttunu aika paljon ja itselläkin pieni pelko ollut ku tässä pari viikkoo sit pelasin tps luisville patjoilla ja niissä ei ollu reisiläppiä mut pistin housut plvien kohalle ja sitku olin jäissä nii kopsahti kiekkko polvee nii :/ kyllä se aika paljo sattu nyt kummeski hakusessa patjat jossa on reisiläpä:D

Mikset ota yhteyttä lähimmäiseen urheilukaupaan ja kysele sieltä nuita reisiläppiä taikka nuita lisäpolvisuojuksia.
Ei tartte uusia patjoja reisiläppien puuttumisen takia hommata.
Pukukoppipelaajia tarvitaan aina!
User avatar
abellardo
Resident goalie geek
 
Posts: 355
Joined: Sat Dec 20, 2008 11:20 pm
Location: Tampere

Postby kopiman1 » Fri Feb 05, 2010 5:47 pm

ne patjat on jo myyty:D ja myin ne osittain myös sen takii ku pieneks oli menos
kopiman1
Resident goalie geek
 
Posts: 221
Joined: Sat Nov 07, 2009 10:59 am
Location: taivalkoski

Postby kopiman1 » Fri Feb 05, 2010 6:01 pm

juu ei liity mitenkää tää kysymys tähän topiikkiin mut ku olen nyt reilun vuoden pelannut veskarina ja asun täällä taivalkoskella missä ei joukkueita ole niieikä oikeen voi edetä nii pitäskö lopettaa veskarin ura?? en kyl haluis mut tietty vois harraste kiekkoo vaanku haluisin edetä uralla eteenpäin:D
kopiman1
Resident goalie geek
 
Posts: 221
Joined: Sat Nov 07, 2009 10:59 am
Location: taivalkoski

Postby abellardo » Fri Feb 05, 2010 7:52 pm

kopiman1 wrote:juu ei liity mitenkää tää kysymys tähän topiikkiin mut ku olen nyt reilun vuoden pelannut veskarina ja asun täällä taivalkoskella missä ei joukkueita ole niieikä oikeen voi edetä nii pitäskö lopettaa veskarin ura?? en kyl haluis mut tietty vois harraste kiekkoo vaanku haluisin edetä uralla eteenpäin:D

Paljos sulla poika on ikää?
Pukukoppipelaajia tarvitaan aina!
User avatar
abellardo
Resident goalie geek
 
Posts: 355
Joined: Sat Dec 20, 2008 11:20 pm
Location: Tampere

Postby kopiman1 » Fri Feb 05, 2010 9:34 pm

13 :roll:
kopiman1
Resident goalie geek
 
Posts: 221
Joined: Sat Nov 07, 2009 10:59 am
Location: taivalkoski

Postby Krisu » Fri Feb 12, 2010 11:36 pm

Pakko kantaa omat korteni kekoon tähän keskusteluun, vaikkei se todennäkösesti keskustelua hurjasti edistä!

Itellä aika tuttuja nämä läpilyönnit, etenkin räpylästä, kun rahotussyistä on käytettyihin tyytyminen, eikä ne kiekot aina sinne pussiin satu! Nyt oon alkanu huomaamaan, ettei enää rohkeus aina riitä kun joku lataa viivasta lämärillä räpyläkädelle! Niin monesti on tullu kämmeneen niin kipiästi, että vaistomaisesti alkaa jo varomaan, vaikka haluais uskaltaa ottaa joka vedon kiinni... ja sitte niitä kiekkoja kaivetaan sieltä selän takaa. Merkittävästi ei oo vielä omaan peliin vaikuttanu, mutta sillon tällön, kun se vastustajan kovin laukoja lataa lämäriä b-pisteitten välistä, mielessä vilahtaa sekunnin murto-osan ajan, että mitä jos..? ja sitte on jo myöhästä!

Se, että välillä käy kipiästi voi aiheuttaa tämmösiäki reaktioita ja sillon tekis mieli miettiä, että mitä asialle vois tehä. Ensimmäisena tietenki se räpyläkäsi kuntoon, että se kiekko päätyy sinne pussiin, mutta joskus on maskia, veto tulee odottamattomasta paikasta, tai muuta vastaavaa tapahtuu, jollon se ei välttämättä oo taidoista kiinni. Toiseksi sitte pitäs joko vaihtaa varusteita, opetella sietään tai olla pelkäämättä kipua tai sitte vaihtaa lajia. Onneksi ongelma (ainakin toistaiseksi) esiintyy niin harvoin, että se tulee mieleen vasta kun lukee tämmöstä keskustelua!
"I'm not stupid enough to be a goalie." -Brett Hull

"I've told you guys before, goalies don't think!" -Chris Osgood
Krisu
Rookie
 
Posts: 10
Joined: Mon Sep 08, 2008 7:48 pm
Location: Oulu

Postby T3H GUBZU » Sat Sep 10, 2011 10:27 am

Krisu wrote:Ensimmäisena tietenki se räpyläkäsi kuntoon, että se kiekko päätyy sinne pussiin, mutta joskus on maskia, veto tulee odottamattomasta paikasta, tai muuta vastaavaa tapahtuu, jollon se ei välttämättä oo taidoista kiinni.
Pyydä pelaajia vetämään reeneisä räpyläkäden puolelle ja yritä aina saada kiekko pussiin. Itsellä tullut välillä harkoissa sellainen "mitä hel****iä" tunne kun räpyläkäsi singashtanut ihan refleksinomaisesti kohti kiekkoa ja katon räpylään "KIEKKOHAN ON PUSSISSA WTF"
Pelin häviäminen ei ikina ole maalivahdin vika, vaan pelaajien, joista ei ollut tekemään enempää maaleja kuin vastustaja :]
T3H GUBZU
Aloitteleva maalivahti
 
Posts: 25
Joined: Mon Sep 05, 2011 2:38 pm

Postby Goalie#79 » Sat Sep 10, 2011 7:34 pm

Itsellä on kanssa tullut vetoja läpi vaikka mistä kun pelaa C-sm tasolla, mutta kun ei ole siihen kiinnittänyt pahemmin huomiota ja jatkaa vaan niin ei se haittaa. Joskus reeneissä ku kaverit tulee lataa siihen metrin päähän lämäriä niin itse olen vaan tullut reippaasti vastaan että osuu johonkin kroppaan eikä ajattele siinä :D Kyllä ne vedot joskus räpsästä lyö läpi turruttaen käden tai että kirpasee peukkuun, mutta maalivahdin pitää karaistua. Ekan kerran kuin vaihdoin jotain sen takia kun lyö läpi oli tänä kautena kun kaveri lauko olkapäähän kiekon niin se oli viikon arkana, 3 viikkoa kämmenen kokoinen kunnon mustelma ja pari kolme päivää ei voinut käyttää kättä kunnolla kun nostaminen/puristaminen sattui. Hyviä keinoja karaistumiseen on piha lätkä niin lähtee ilmoja pihalle silloin tällöin, sähly ei niin suojaavilla kamoilla ja futis maalissa hiekkakentällä :D Aina roiskuu kun rapataan, mutta eihän tätä kestäisi jos ei lajia rakastaisi :)
(Penkki)Urheilijoiden aatelia
Goalie#79
Resident goalie geek
 
Posts: 177
Joined: Sat Jan 30, 2010 1:41 pm
Location: Jyväskylä MLK

Postby vili97 » Thu Sep 29, 2011 2:35 pm

Mulla rällä lyö välillä tosi kovasti läpi mutta pakko se on kestää kun ei ihan heti varmaan uutta hanskaa sais kun kuitenkin vasta kuukauden vanha.
User avatar
vili97
Resident goalie geek
 
Posts: 121
Joined: Tue Jun 14, 2011 4:56 pm

Postby vili97 » Thu Sep 29, 2011 3:23 pm

Olen kuullut että jotkut maalivahdit käyttää jotain geeli juttua räpylän sisällä ja se vaimentais iskuja. Onko kokemuksia?
User avatar
vili97
Resident goalie geek
 
Posts: 121
Joined: Tue Jun 14, 2011 4:56 pm

Postby Mrtikka » Thu Sep 29, 2011 8:15 pm

vili97 wrote:Olen kuullut että jotkut maalivahdit käyttää jotain geeli juttua räpylän sisällä ja se vaimentais iskuja. Onko kokemuksia?


Tarkoitat varmaan gel techiä? Joissain vaughn räpylöissä oli gel-tec kämmen. Kyseistä ainetta ei varmaankaan saa erikseen ostettua, saati laitettua rällään.

Tökötin toimivuudesta ei ole tietoa, vaikka omistan vaughn t-5500 räpylän jossa tuota geeliä oli. Kuulemma räpylä lähinnä muotoutui paremmin käteen, en ole varma. En ainakaan huomannut mitään sen suurempaa vaikutusta.
User avatar
Mrtikka
Resident goalie geek
 
Posts: 137
Joined: Sat Oct 04, 2008 7:39 pm

PreviousNext

Return to Pukukoppi

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests