Jani wrote:Ruostumattomiksi teräksiksi kutsutaan teräslaatuja, joille on ominaista hyvä korroosionkestävyys. Korroosiolla puolestaan tarkoitetaan aineen, varsinkin metallien syöpymistä kemiallisten tai sähkökemiallisten reaktioiden vuoksi. Kun on kyse raudan tai rautaseosten korroosiosta, käytetään usein käsitettä ruostuminen, jonka pääasiallinen syöpymistuote on hydratoitunut rautaoksidi eli ruoste. Teräkseen, joka on raudan ja hiilen seos, voidaan lisätä erilaisia aineita, jotka vaikuttavat sen ominaisuuksiin. Näistä ns. seosaineista teräksen korroosionkestävyyteen vaikuttaa etenkin kromi.
Ruostumattomat teräkset jaetaan martensiittisiin, ferriittisiin ja austeniittisiin teräksiin. Martensiittinen teräs sisältää kromia 12-15 prosenttia, ferriittinen 14-30 prosenttia ja austeniittinen 16-26 prosenttia. Tunnetuimpia ruostumattomista teräksistä ovat austeniittiset teräkset, joihin on seostettu kromin lisäksi nikkeliä. Kromi estää ruostumisen olemalla tavallaan askeleen edellä ruostetta, sillä se ennättää muodostaa näkymättömän tiiviin kromioksidipeitteen. Tämä kalvo (joka on mm. luistimen terän sivupinnoilla) hillitsee tehokkaasti syöpymisreaktioita.
Ruostumattomien teräslaatujen ja niistä valmistettujen esineiden korroosionkestävyys voi vaihdella paljon. Laadukas teräs on kallista, mikä heijastuu teräsesineiden hintaan. On hyvä muistaa, että ruostumaton onkin "vain" hyvin korroosiota kestävää terästä.
Toi on aika tuttua asiaa itellle koulutuksen puolesta. Just tosiaa magneetilla testasin terät luikkareista ja yllätys yllätys tavallista terästä ovat kun magneetti imaisee kiinni kuin tauti ja ruostumattomaan magneetti tarttuu varsin heikosti johtuen seos materiaaleista.
Putket ovat CCM 852 kevlar tacksit. Lusitimissa ei ole kysymys kromioksidi kalvosta vaan luistimen terä oon päällystetty kromilla, tämän huomaa hyvin siitä kun ura on väriltään mattainen ja tummenpi kuin loppuosa terästä joka on kiiltävä kromauksen ansiosta.
Toinen asia josta huomaa tuon materiaalin eron on se että luistimen terä on pehmeä eli herkkä kolhuille. Rosterihan on huomattavasti kovempaa kuin normaali teräs.
Tuossa vielä muutma kuva selkeyttämään asiaa...eli tuossa näkyy kun terän takaosasta on irronnut kromi pinnoite.
Tuossa näkyy kuinka terä alkaa ruostumaan kun jää kosteaksi ja tuossa näkyy myös uran väriero verrattuna muuhun terään.