Luistimen Kouru

Keskustelua maalivahtien varusteista ja kaikesta varusteisiin liittyvistä asioista.

Moderators: juha, Jan, raZor

Postby al_ » Sun Apr 10, 2011 4:29 pm

Nostellaanpa aihetta ylöspäin. Minkälaista profiilia käytätte? Itselläni on 6cm suoraa ja se on jaettu siten, että 4cm on keskiosan etupuolella ja 2cm takapuolella. Eli hieman etupainotteisesti mennään.

Kouru on 12mm.

Mietin tässä tulevaisuuden kannalta, että olisiko järkevää koittaa jotain erilaista ratkaisua.
al_
MV-friikki
 
Posts: 76
Joined: Tue Oct 02, 2007 4:38 pm
Location: Kemijärvi

Postby Jukka Ropponen » Sat Jun 04, 2011 11:16 am

Kuinka moni on koittanut Radius eli ns säde teroitusta kuten Prosharpin kaverit sitä kutsuu. Siinähän ei ole tasaista suoraa ollenkaan vaan muotoilu tehdään esim 8 m säteellä joka on aika lievä.

Eilen muotoilimme yhdet luistimeni tällä tavoin ja nyt leiriviikon aikana on tarkoitus tuota hommaa testata.

Muutenkin voitte laittaa tänne kysymyksiä joihin haluatte vastauksia teroituksen suhteen, sillä Prosharpin Pekka Sysimies on tulossa leirille ensi keskiviikkona kertomaan teroitusasioista ja vastaamaan kysymyksiin. Laitetaan sitten sitä infor tännekin.

Jukka

Tässä eli muodot joita Prosharp tekee.

GOALIES AND BANDY RADIUS ROCKER
16ft (5m)
20ft (6m)
27ft (8m)

Finland Goalie (120mm glide surface)
Finland Goalie (140mm glide surface)
Finland Goalie (160mm glide surface)

Flat
User avatar
Jukka Ropponen
Goaliepro
 
Posts: 2350
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:49 pm
Location: Espoo

Postby Ale » Sat Jun 04, 2011 7:15 pm

Juhallehan olen lähettänyt jo aikoja sitten erään teroittajan kirjoittaman artikkelin tuosta "sädeteroituksesta". Ei ole Juha vaan ehtinyt sitä saitilla julkaista...
"Onneksi nämä ovat vain maalivahteja. Jos joku kohtelisi vaikka kotieläimiä tällä tavalla, viranomaiset ilmestyisivät ovelle nopeasti."
-Jouni Nieminen blogissaan Flyersin maalivahtisekoilusta.
User avatar
Ale
Resident goalie geek
 
Posts: 169
Joined: Fri Apr 28, 2006 6:31 pm
Location: Helsinki

Postby raZor » Sat Jun 04, 2011 8:48 pm

Ale wrote:Juhallehan olen lähettänyt jo aikoja sitten erään teroittajan kirjoittaman artikkelin tuosta "sädeteroituksesta". Ei ole Juha vaan ehtinyt sitä saitilla julkaista...


Olisi kyllä mielenkiintoista lukaista tuo artikkeli.
User avatar
raZor
Moderaattori
 
Posts: 2156
Joined: Wed Apr 26, 2006 4:58 pm
Location: Jyväskylä

Postby Masa » Sun Jun 05, 2011 10:09 am

Olen vetänyt tuolla "sädeteroituksella" jo reilun kauden verran eikä paluuta entiseen ole, sen verran hyvin pelittää.
User avatar
Masa
Lord of goaltending
 
Posts: 689
Joined: Thu Apr 27, 2006 2:01 pm
Location: Helsinki

Postby Jürgen » Sun Jun 05, 2011 11:11 am

Myös nykyinternetin hienoudella Gööggelillä löytyy yltäkyllin tietoa tästä sädeteroituksesta, eli jos perustietoa haluaa niin ei välttämättä kannata odottaa Moden vapaata hetkeä.
Jürgen
Resident goalie geek
 
Posts: 106
Joined: Sat Apr 29, 2006 6:05 am

Postby juha » Fri Jun 10, 2011 11:28 pm

Kiitti Ale puukosta. Artikkeli lisätty.

-juha-
User avatar
juha
Site Admin
 
Posts: 465
Joined: Sat Apr 22, 2006 1:10 pm
Location: Espoo

Postby timo » Sun Jun 12, 2011 11:08 am

Moi

Itselläni on perinteinen profilointi 8cm suora keskellä terää, terän ura syvyys 20mm.

Mitä eroa tai mitä hyötyä saisin tuosta nk. sädeteroituksesta? Itse haluaisin jonkinverran pitävämmän terän, mutta kuitenkaan sivuttaisliikkuminen ei saisi kärsiä sen takia. esim. kuinka pitävä ja tasapainoinen on tuo 8m sädeteroitus?

Tekeekö kukaan näitä sädeteroituksia tampereen suunnalla?

Timo
User avatar
timo
MV-friikki
 
Posts: 89
Joined: Wed Apr 26, 2006 6:25 pm

Hieman urista

Postby markoa » Sun Jun 12, 2011 7:49 pm

Olen itse kokeillut useita eri uravaihtoehtoja (mm. tasaura, 28,24 yms.). Tällä hetkellä liigatasolla on käytössä muutamilla kavereilla 18 ura. Ko. uraa en suosittele ainakaan vähemmän pelanneelle tai painavalle kaverille - voi rasittaa liikaa nilkkoja...

Itse olen tottunut nyt pelailemaan 20 uralla mutta niissäkin on tarvetta teroitella aika useasti.
Yleiset normiteroittajat voi unohtaa kun terotuttaa maalivahdin luistimia. Terä on huomattavasti paksumpi kun pelaajan luistimessa ja lähestulkoon aina on teroitusasetukset pelaajan luistimen mukaiset.

Olen 3krt kiireessä teroituttanut urheiluliikkeessä ja aina on mennyt teroitus metsään. Yleisin virhe on ollut se , että terä on teroitettu vinoon.
Vaatii aika hyvän teroittajan ja kun tottuu pelaamaan esim. tuolla 20 uralla joutuu luistimia teroituttamaan n. 10 käyttökerran jälkeen. Jos käyttää loivempaa eli esim. 28 niin teroitusten määrä hieman harvenee.
markoa
Maalivahti
 
Posts: 53
Joined: Mon Apr 25, 2011 6:32 am
Location: Rovaniemi

Postby Jukka Ropponen » Mon Jun 13, 2011 9:50 am

Kuinka moni on havainnut eroa vanhojen 4 mm leveiden ja uusien 3 mm leveiden terien kanssa? Selkeä ero tuntuu olevan ja nuo kapeammat terät tuntuvat tarvitsevan selkeästi syvemmän uran kuin leveämmät jotta saavutetaan sama pito.

Jukka
User avatar
Jukka Ropponen
Goaliepro
 
Posts: 2350
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:49 pm
Location: Espoo

Postby Jani » Mon Jun 13, 2011 10:24 am

timo wrote: Mitä eroa tai mitä hyötyä saisin tuosta nk. sädeteroituksesta? Itse haluaisin jonkinverran pitävämmän terän, mutta kuitenkaan sivuttaisliikkuminen ei saisi kärsiä sen takia. esim. kuinka pitävä ja tasapainoinen on tuo 8m sädeteroitus?

Tekeekö kukaan näitä sädeteroituksia tampereen suunnalla?


Sportia10 Hiitelästä saat omasta mielestäni hyvän teroituspalvelun ja tekevät mm. tuolla 8 m säteellä. Kun terä on profiloitu loivalla säteellä, tuo se hieman enemmän ketteryyttä luisteluun verrattuna terään, johon on laitettu pitkä suora osuus. Terä on tasapainoinen kunhan teroitus vain on mennyt suoraan. Profiilia voi halutessaan pyytää keskelle terää, tai hieman eteen tai taaksepäin omien mieltymysten mukaan. Kannattaa aloittaa keskeltä ja muuttaa tarvittaessa paikkaa.

Terän pitävyyteen se ei vaikuta merkittävästi, vaan enemmän pitoa haluava pyytää teroituksen pienemmillä uramillimetreillä esim 16 mm 20 mm sijaan. Pikkuhiljaa tiputtamalla löytynee sopivin urasyvyys. Itselläni on luistimissa 9 metrin sädeprofiili ja 10 mm ura, ja elopainoa n. 85 kg.
Out of the ordinary... out of this world.
Jani
Resident goalie geek
 
Posts: 470
Joined: Tue Jul 11, 2006 5:24 pm

Postby goalie#29 » Mon Jun 13, 2011 1:29 pm

Itse pelasin viime kauden 10-14 mm uralla. Oma huolto teroitti offset-teroituksen, missä terän kärjet ovat vinossa, ollen lähempänä jäätä, milloin potku puree paremmin. Ensi kaudella huolto vaihtuu, joten ajattelin kokeilla pienentää profiilin sädettä ja pelata suoralla 12 mm uralla.
Painoa ilman kamoja löytyy noin 70 kiloa.
goalie#29
Lord of goaltending
 
Posts: 969
Joined: Sat Oct 13, 2007 3:09 pm
Location: Kouvola

Postby pemmaki » Tue Jun 14, 2011 6:41 pm

Maalivahdin luistinten teroitus artikkelissa Tide Lehtonen kirjoittaa, että maalivahtien yleisin profiili on 8,5 m (28 jalkaa) säde. Mitä 8,5 m säde on luistimen terässä senttimetreinä?
pemmaki
Rookie
 
Posts: 1
Joined: Tue Jun 14, 2011 5:59 pm

Postby juha » Thu Jun 16, 2011 6:55 am

Moikka,

Ura ja Profiili ovat eri asioita. Profiililla tarkoitetaan terän muotoa (sivusta katsottuna kuva1) ja uralla terän pitävyyttä (takaa katsottuna kuva2).

Profiilissa puhutaan jaloista tai metreistä ja urassa tuuman osista tai senteistä.

http://www.goaliepro.com/fi/resurssit/2 ... roitus.php

terveisin,
-juha-
User avatar
juha
Site Admin
 
Posts: 465
Joined: Sat Apr 22, 2006 1:10 pm
Location: Espoo

Postby Beezer » Sat Jun 25, 2011 7:37 pm

timo wrote:Moi


Tekeekö kukaan näitä sädeteroituksia tampereen suunnalla?

Timo



Hiitelän lisäksi saa sädeteroituksia Kalevan Sportia Pekasta. Siellä itte hoidan terottamiset ja saannut todella asiantuntevaa palvelua.
Ei sitäkään kerinny ottaa..
Beezer
Resident goalie geek
 
Posts: 210
Joined: Tue Jun 27, 2006 9:32 am
Location: Kangasala

PreviousNext

Return to Pukukoppi

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests
cron