Minkä kokoiset patjat?

Keskustelua maalivahtien varusteista ja kaikesta varusteisiin liittyvistä asioista.

Moderators: juha, Jan, raZor

Re: Minkä kokoiset patjat?

Postby da_goalie » Wed Dec 05, 2012 12:56 pm

Nyt kun täällä porukka valittelee että on liian pienet patjat laitetaan tähän sitten omat mitat.
Eli ei ainakaan voi valittaa että liian pienillä pelaisin. Pituutta rungosta löytyy öbaut 178cm enkä mikään Bigfoot ole ja tällä hetkellä polkkeet ovat 36+1.5", vanhat olivat 35+1". Tähän voisi heittää sen kuuluisan lauseen "Ei se koko ratkaise, vaan se miten sitä käyttää." Puhtaasti perhostyylin veskarina koen hyötyä noista pidemmistä polkkeista, saan leveämmän V-asennnon ja näin enemmän peittopintalaa jäissä. Toki tuo liikkuminen on näin alkuun vähän hankalaa. kun ei ole saanut vielä sisäänajettua polkkeita ja tuntuu kuin pelaisi laudat jalassa (Warrior Ritual).
Omasta kokemuksesta olen oppinut selvästi, että nuo mittasysteemit ja muut arviot ovat vain suuntaa-antavia seikkoja patjojen oikeaa kokoa ajatellen. Tärkeintä on se, että patjojen koko hyödyttää maalivahdin pelityyliä ja suojausta parhaiten, koska yleensä liian isot patjat syö leijonanosan ketteryydestä pois ja liian pienet patjat jättävät aukkoja suojaukseen + laskeutumisalustan väärä kohta voi hakata jalat silloin mustelmille.
kaikki kiinni, loput kulmiin
da_goalie
Resident goalie geek
 
Posts: 159
Joined: Sat Oct 04, 2008 6:04 am
Location: Lohja

Re: Minkä kokoiset patjat?

Postby wacuum » Thu Mar 21, 2013 4:40 pm

Itse myös painin patjojen koko-ongelman kanssa. Pituutta minulla on 170 cm, nilkasta (sen luupallon) kohdalta polvilumpion puoleen väliin on noin 40 cm. Jalat on suhteessa yläkroppaan siis lyhyemmät. Tällä hetkellä olen pelannut rbk:n 31 tuumaisilla int patjoilla, joissa polvi mielestäni asettuu hyvään kohtaan. Pelityylini on enemmänkin hybrid tyylinen, kuin perhostyylinen.

Olen miettinyt 32" tai jopa 33" uusia patjoja. Onko Int ja sr koon patjan leveydessä minkä verran eroa? En ole enää kasvuiässä ja harrastustasolla pelailen. Hakusessa mahdollisimman kevyet ja helpot patjat pelata, onko siihen vinkkejä?
wacuum
Rookie
 
Posts: 3
Joined: Sun Mar 10, 2013 11:18 am

Postby kipperi32 » Wed May 08, 2013 8:21 pm

Uusien patjojen hankinta olisi edessä ja apua kaipailisin. Olen 174cm pitkä ja ATK on 45-46. Olen pelannut Vaughnin Velocity 4:lla nyt pari kautta ja polvi tulee yli polven kohdalla olevasta suojasta osuen jäihin ja muutenkin torjunta-asento on hieman epätasapainossa pelatessa jäissä. Koko ollut Vaughneissa siis 34+1.

Nyt uusien hankinta edessä ja olen katsonut lähinnä Bauerin ja CCM:n malleja. Kummaltakin olisi tarjolla koot 34+1, 34+2, 35+1 ja 35+2. Vaughnin 34+1 on auttamattomasti liian pienet polven kohdalla mitattuna, joten maalaisjärjellä valinta olisi tietenkin 35+1 tai 35+2. Mutta onko näiden merkkien välillä millaiset kokoerot? Ja olisiko 35+2 muutenkin näin lyhyehkölle miehelle turhan pitkät?

Todella iso kiitos jo etukäteen mikäli joku osaa neuvoa miestä kiperien kysymysten äärellä!! :)
kipperi32
Rookie
 
Posts: 1
Joined: Wed May 08, 2013 7:53 pm

Re: Minkä kokoiset patjat?

Postby akselikallengage » Thu May 09, 2013 7:03 am

Minkä kokoset patjat mulle ois sopivat? Ite oon 170cm pitlä ja lattiasta polveen on 53cm (polven yläkohtaan)
Ja itellä 34 kokoset patjat mut oon aatellu ostaa 34+2 tai 34+1.5. Mut onko liian isot?
Last edited by akselikallengage on Fri May 10, 2013 4:58 pm, edited 1 time in total.
dont ever trust defence
akselikallengage
Rookie
 
Posts: 7
Joined: Sun Dec 16, 2012 12:40 pm

Re: Minkä kokoiset patjat?

Postby mutsikka » Thu May 09, 2013 7:18 am

Itse olen 170cm ja nuo velocity 4 34"+1.5 on kyllä sopinut kuin nyrkki silimään.
mutsikka
Aloitteleva maalivahti
 
Posts: 25
Joined: Fri Jan 04, 2013 4:18 pm

Re: Minkä kokoiset patjat?

Postby bunkki » Thu Aug 01, 2013 6:35 pm

Osaako kukaan kertoa, että oisko pallaksen 36" spyderit oikean kokoiset mulle? Pituutta löytyy 179 ja atk on n.44.
bunkki
Rookie
 
Posts: 6
Joined: Thu Nov 18, 2010 10:05 pm
Location: hyvinkää

Re: Minkä kokoiset patjat?

Postby Tupi » Tue Aug 06, 2013 4:18 pm

Pituutta kropasta löytyy 176cm ja ATK n.43,5. Käytössä on ollut pitkään Pallaksen 34+2 patjat, mutta varustetoimittajan vaihdoksen takia täytyi ottaa CCM:n kamat. CCM:n 34+2 kokoiset patjat olivat mulle polven kohdalta liian pitkät (polvi jäi alle polvikohdan keskiosan) ja lisäksi patjat tuntuivat reisistä pitkiltä haitaten liikkumista. Nyt tulee 34+2 tilalle 33+2 ja polven pitäisi istua sopivasti ja samalla reisiosa laskeutuu tuumalla alemmaksi. Pituus ero noiden pallaksen 34+2 ja ccm:n 34+2 oli huomattava, yli tuuman. Pointtina on se, että kannattaa todella paneutua asiaan kun vaihtaa patjojen merkkiä, sillä tuuma koot todella vaihtelevat merkkien välillä.

Ps. Tietysti verratessa uusia CCM:n patjoja, kauden vanhoihin Pallaksen patjoihin, ei tuo yli tuuman pituusero ole täysin vertailukelpoinen, koska patjathan tuppaavat painumaan kasaan käytössä.
Tupi
Rookie
 
Posts: 10
Joined: Thu Oct 02, 2008 8:16 pm
Location: Vaasa

Re: Minkä kokoiset patjat?

Postby mörrä » Mon Aug 12, 2013 1:08 pm

Tupi wrote:Pituutta kropasta löytyy 176cm ja ATK n.43,5. Käytössä on ollut pitkään Pallaksen 34+2 patjat, mutta varustetoimittajan vaihdoksen takia täytyi ottaa CCM:n kamat. CCM:n 34+2 kokoiset patjat olivat mulle polven kohdalta liian pitkät (polvi jäi alle polvikohdan keskiosan) ja lisäksi patjat tuntuivat reisistä pitkiltä haitaten liikkumista. Nyt tulee 34+2 tilalle 33+2 ja polven pitäisi istua sopivasti ja samalla reisiosa laskeutuu tuumalla alemmaksi. Pituus ero noiden pallaksen 34+2 ja ccm:n 34+2 oli huomattava, yli tuuman. Pointtina on se, että kannattaa todella paneutua asiaan kun vaihtaa patjojen merkkiä, sillä tuuma koot todella vaihtelevat merkkien välillä.

Ps. Tietysti verratessa uusia CCM:n patjoja, kauden vanhoihin Pallaksen patjoihin, ei tuo yli tuuman pituusero ole täysin vertailukelpoinen, koska patjathan tuppaavat painumaan kasaan käytössä.


Itelläki ois vaihto edessä pallaksesta CCM. Vähä meinaa olla koko hakuses. Pelannu Pallaksen 35+2 patjoilla.
Pituutta on 178cm ja ATK n.43,5.
mörrä
MV-friikki
 
Posts: 75
Joined: Thu Apr 15, 2010 9:06 am

Re: Minkä kokoiset patjat?

Postby 01molari » Thu Jun 12, 2014 11:16 am

Olisiko 163 cm molarille 34+1 patjat suurikin rikos älyllistä elämää kohtaan?
User avatar
01molari
Maalivahti
 
Posts: 30
Joined: Mon Jan 06, 2014 3:05 pm

Re: Minkä kokoiset patjat?

Postby JR86 » Mon Jun 16, 2014 12:36 pm

01molari wrote:Olisiko 163 cm molarille 34+1 patjat suurikin rikos älyllistä elämää kohtaan?


Tämä riippuu tietysti esim valmistajasta ja patjan mallista. Toisaalta 163cm pitkälläkin voi olla monenkorkuista polvea jne.
Lähtökohtaisesti kuulostaa kyllä aavistuksen korkealta polvelta.
JR86
Maalivahti
 
Posts: 34
Joined: Thu Dec 05, 2013 10:36 am

Re: Minkä kokoiset patjat?

Postby KNiemi » Sat Jun 28, 2014 7:37 pm

Terve kaikille, olen uusi tällä foorumilla ja vasta aloittelemassa maalivahti toimintaa kunnolla. Minulla on pulma joka vie kohta yöunetkin.. Nimittäin etsin itselleni sopivia patjoja! Minulla on siis vaikeuksia määrittää oikea tuumakoko.. Olen mittaillut jalkaa sen minkä ehdin ja saanut lattiasta-polveen mitaksi 53,5-54 cm. Jalankoko 44. Osaisko joku kokeneempi kassari laskea mulle oikeen mitan? Olisin tosi kiitollinen! Oon siis aika pitkä raajanen 186 senttiseks. kai.. Tykkäisin kans että patja tulee reilusti reiden päälle . Kiitos vastanneille!

-Jamo
KNiemi
Rookie
 
Posts: 11
Joined: Sat Jun 28, 2014 7:25 pm

Re: Minkä kokoiset patjat?

Postby Maalivahti32_ » Fri Jul 18, 2014 10:31 am

Joo... Tarvis vähän apuja oon noin 172cm pitkä ja ajattelin tilalta Ccm extreme flex 500 patjat goalie monkeysta niin ovatko 32+1 patjat sopivat vai olisivatko 32+2 paremmat.
Maalivahti32_
Rookie
 
Posts: 1
Joined: Fri Jul 18, 2014 10:11 am

Re: Minkä kokoiset patjat?

Postby JR86 » Fri Jul 18, 2014 12:48 pm

Maalivahti32_ wrote:Joo... Tarvis vähän apuja oon noin 172cm pitkä ja ajattelin tilalta Ccm extreme flex 500 patjat goalie monkeysta niin ovatko 32+1 patjat sopivat vai olisivatko 32+2 paremmat.


Pituutesi antaa toki jotain osviittaa, mutta koita mitata lattia-polvi-mitta. Lattiasta polvilumpion keskelle.
Tuo on oleellisempi seikka. 32+2 on varmaan parempi, mutta saattaa olla, että 33kin olisi lähtökohtana jo hyvä.

Aina toki liikkeessä sovitus on se paras vaihtoehto. Aina.
JR86
Maalivahti
 
Posts: 34
Joined: Thu Dec 05, 2013 10:36 am

Re: Minkä kokoiset patjat?

Postby yontoutu » Mon Jan 05, 2015 8:41 pm

Moikka, olisikohan teillä tietoa että minkä kokoset mokke kamppeet tarviin jos oon 185.5cm pitkä? Vai pitääkö mennä jonnekkin kokeilemaan?
yontoutu
Rookie
 
Posts: 1
Joined: Mon Jan 05, 2015 8:38 pm

Previous

Return to Pukukoppi

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests
cron