Henkinen valmennus - MV-valmentajan osuus

Tällä alueella keskustelemme kaikesta mahdollisesta joka liittyy maalivahtivalmennukseen ja/tai maalivahtien harjoitteluun.

Moderators: Jukka Ropponen, juha, Jan, raZor

Henkinen valmennus - MV-valmentajan osuus

Postby Jukka Ropponen » Fri Mar 29, 2013 9:53 am

Tästä aiheesta olen saanut viime päivinä useamman kysymyksen YV:nä sekä maililla. Avataan asiasta hyvä keskustelu jota voisin alustaa esim seuraavilla teeseillä:

* Kesäkausi on aikaa jolloin mv-valmentajan tehtävä on laittaa perusta fyysisesti ja teknisesti kuntoon ja tehdä tarvittavat muutokset
* Pelikauden aikana Mv-valemntajan rooli on +50% henkisestä valmennusta ja maalivahdin tukemista
* Kun pohja on rakennettu hyvin, on henkinen puolikin helpompi pitää kasassa kauden aikana

Kommentteja, mielipiteitä, kysymyksiä...????
Jukka

Blocker first - Questions later!
User avatar
Jukka Ropponen
Goaliepro
 
Posts: 2350
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:49 pm
Location: Espoo

Re: Henkinen valmennus - MV-valmentajan osuus

Postby Jani » Fri Mar 29, 2013 2:28 pm

Tässä asiassa olen paljolti samaa mieltä Jukan kanssa, että valmentajalla on mahdollisuus vaikuttaa myönteisesti maalivahdin henkisistä taidoista tärkeimpien eli itseluottamuksen ja myönteisen minäkuvan ylläpitämiseksi pelikauden aikana. Takaiskujen käsittely, terve itsekritiikki ja oman pelin analysointi myönteisellä näkökulmalla vie eteenpäin ja vahvistaa minäkuvaa ja itseluottamusta, ja auttaa tekemään niitä tarvittavia isoja torjuntoja.

Asiaan liittyen oli hieman yllättävää kuulla taannoisessa YLE Urheiluillan jääkiekkokierroksen 21.3. keskusteluosiossa Ari Suladerin kuittaavan henkisen valmennuksen lähinnä kokemuksen tuomalla varmuudella (http://areena.yle.fi/radio/1830406 ,aika 02:11:00 - 02:13:00). Ilman muuta vuosien ja vuosikymmenten pelikokemus varmasti auttaa sietämään painetta yms., mutta luulisi oikeanlaisen valmennuksen nimen omaan valmistavan ja kypsyttävän nuoren maalivahdin päätä toimimaan oikein jo peliuran varhaisemmassa vaiheessa, jolloin fysiikka, harjoitettavuus ja palautumiskyky ovat paremmat kuin uran ehtoopuolella?
Out of the ordinary... out of this world.
Jani
Resident goalie geek
 
Posts: 470
Joined: Tue Jul 11, 2006 5:24 pm

Re: Henkinen valmennus - MV-valmentajan osuus

Postby NotProGoalie » Tue Jun 18, 2013 9:14 pm

Mikä olisi paras tapa kehittää henkisiä ominaisuuksiaan? Siis ilman valmentajaa. Suht yksinkertainen tapa. Liian laiska oon internettiä sen kummemmin penkoon, ja uskon että varmasti myös tiedätte .. :) No kiitoksia etukäteen jos joku sattuu vastaamaan.
NotProGoalie
Rookie
 
Posts: 4
Joined: Tue Jun 18, 2013 9:04 pm

Re: Henkinen valmennus - MV-valmentajan osuus

Postby Ale » Wed Jun 19, 2013 11:12 am

Olen omilla valmennettavillani käyttänyt erilaisia Rentoutus-, keskittymis- ja mielikuvaharjoituksia. Erilaisia harjoitteita sisältäviä CD:tä löytyy runsaasti ja varmaan kirjastoiden valikoimissa näitä on myös. Jääkiekkoliitolta saa tilattua maalivahdeille vartavasten tarkoitettua, Minna Marshin tekemää CD:tä.

Täytyy muistaa, että samoin kuin ihmisillä on erilaisia fyysisiä eroja, myös henkisellä puolella eroja löytyy. Kaikki harjoiteet eivät varmasti toimi kaikilla. Mentaalipuolli on myös samanlailla harjoiteltavissa oleva ominaisuus, kuin mikä tahansa fyysinenkin, joten nämäkään harjoitteet eivät välttämättä heti ensimmäisillä kerroilla "tunnu miltään".

Aivan nuorimmille en myöskään näitä välttämättä suosittele, oman minän ymmärtäminen ja tietynlainen kypsyys -oman kokemukseni mukaan, vaaditaan, ennenkuin harjoittelusta on apua.
"Onneksi nämä ovat vain maalivahteja. Jos joku kohtelisi vaikka kotieläimiä tällä tavalla, viranomaiset ilmestyisivät ovelle nopeasti."
-Jouni Nieminen blogissaan Flyersin maalivahtisekoilusta.
User avatar
Ale
Resident goalie geek
 
Posts: 169
Joined: Fri Apr 28, 2006 6:31 pm
Location: Helsinki

Re: Henkinen valmennus - MV-valmentajan osuus

Postby Le GoaP » Wed Jun 19, 2013 4:04 pm

NotProGoalie wrote:Mikä olisi paras tapa kehittää henkisiä ominaisuuksiaan? Siis ilman valmentajaa. Suht yksinkertainen tapa. Liian laiska oon internettiä sen kummemmin penkoon, ja uskon että varmasti myös tiedätte .. :) No kiitoksia etukäteen jos joku sattuu vastaamaan.


No...ni...ny.... Luulin, että suurin huoli nykynuorten kohdalla on se, että he viettävät liikaa aikaa vain netissä surffaillen, mutta että siitäkin vielä päästään pidemmälle...Mä aloittaisin omien henkisten ominaisuuksien kehittämisen siitä, että en olis niin laiska etten jaksais edes netissä surffailla...Ja tosiaan kuten Ale tossa vastaa, niin yhtä oikeaa ja kaikille sopivaa tapaa näissä mentaaliasioissa ei ole, vaan se oikea tapa löytyy, jos löytyy, usein pitkän hiomisen ja testailun jälkeen. Ja kaikille mentaalijutut ei vaan sovi, vaan voivat tuoda myös takapakkia!
Le GoaP
Aloitteleva maalivahti
 
Posts: 28
Joined: Sun May 19, 2013 3:45 pm

Re: Henkinen valmennus - MV-valmentajan osuus

Postby NotProGoalie » Wed Jun 19, 2013 5:08 pm

^ sori, mä nyt enemmänki meinaan et olen jonkin verran asiaa etsinyt, mut aattelin et tääl varmaan asia tiedetään paremmin. Kiitos kumminkin. Anyway mun ainut probleema on et "pelkään" kiekon päästämistä, varsinkin tiukassa paikassa. Tän haluan korjata.
NotProGoalie
Rookie
 
Posts: 4
Joined: Tue Jun 18, 2013 9:04 pm

Re: Henkinen valmennus - MV-valmentajan osuus

Postby Le GoaP » Thu Jun 20, 2013 4:30 am

No voi harmi et tuo sinun ongelma on noin harvinaislaatuinen ja specifistinen, mutta onneksi silti helposti ratkaistavissa! Ota ensin yhteys esim.....noin yli seitsemään miljardiin muuhun ihmiseen maapallolla!!!

Joo, eli eiköhän toi nyt ole tai joskus ollut KAIKKIEN ihmisten ongelma, että tiukat paikat hermostuttavat ja jopa pelottavat. Ja tohon tuskin nyt kaikille yli 7 miljardille toimivaa hoguspogus-ratkaisua tosta vaan löytyy(edes netistä hartaasti selailemalla) tai jos löytyy niin kerro se mulle ensin, sillä mulla ei ole mitään suuria rahamassoja vastaan...sulle voin antaa 49% tuloista...

Toki tota voi lieventää tota panikointia, mutta sitä kandee lähteä treenaamaan ja lieventämään ihan oman toiminnan kautta.
Le GoaP
Aloitteleva maalivahti
 
Posts: 28
Joined: Sun May 19, 2013 3:45 pm

Re: Henkinen valmennus - MV-valmentajan osuus

Postby NotProGoalie » Thu Jun 20, 2013 11:10 am

No voi hertzyykker, anteeksi kun kysyin! En mä ***** kaikkee tiedä hei! Hyvän kuvan sain nyt alkuun tästäkin palstasta. :lol:
NotProGoalie
Rookie
 
Posts: 4
Joined: Tue Jun 18, 2013 9:04 pm


Return to MV-valmennus ja harjoittelu

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests
cron