Kesäharjoitteluohjeita - Valmistautuminen kauteen 2013-14

Tällä alueella keskustelemme kaikesta mahdollisesta joka liittyy maalivahtivalmennukseen ja/tai maalivahtien harjoitteluun.

Moderators: Jukka Ropponen, juha, Jan, raZor

Kesäharjoitteluohjeita - Valmistautuminen kauteen 2013-14

Postby Jukka Ropponen » Tue Mar 19, 2013 8:20 am

Osalla meistä on jo pelit ohi ja alkaa olla aika laittaa suunnitelmat kuntoon seuraavaan kauteen valmistautumista varten. Kuinka olet itse aikonut hoitaa harjoittelun, mi9nkälaisia suunnitelmia sinulla on. Jos keskustelua viriää niin täällä voidaan kanssa auttaa toine toisiamme ja vastailla porukoita askarruttaviin kysymyksiin, antaa vinkkejä jne.

Itse aloitan ensimmäisten pro asiakkaiden valmistautumisen ensi viikon aikana. Pohjatyötä on tehtyn kaudne videoiden tarkalla analyysillä ja kehtiysagendan rakentamisella.

Ps. Täytyy varmasti koittaa isekin liikkua kesällä hiukan enemmän että jaksaa taas vetää ensi kauden ikis pelit kunnialla läpi. Tälle kaudelle muuta koitos jäljellä.
Jukka

Blocker first - Questions later!
User avatar
Jukka Ropponen
Goaliepro
 
Posts: 2350
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:49 pm
Location: Espoo

Kesäharjoittelu ohjeita.

Postby ZikiZiki #32 » Tue Mar 19, 2013 7:35 pm

Aiheesta on varmaan jo monia eri keskusteluja mutta en löytänyt itselleni sopivaa joten. Olen 184cm ja painan 94kg. Kaipaisin ohjeita kesälle miten parantaa jalka- ja erityisesti keskivartalo lihaksia ja pudottaa painoa. Kahden erittäin rikkonaisen kauden aikana on kerennyt kertymään pieni kumpu tuohon vattalle :) Joten jos jollakin olisi jokin sopiva ohjelma niin voisi kertoa tai antaa edes vinkkejä :)
-------I am what am I-------
ZikiZiki #32
Aloitteleva maalivahti
 
Posts: 28
Joined: Thu May 03, 2012 5:52 pm
Location: Kouvola

Re: Kesäharjoittelu ohjeita.

Postby eipii » Tue Mar 19, 2013 8:51 pm

Ruokavaliosta se painonpudotus lähtee jos oikeasti haluaa että paino pysyy poissa.
User avatar
eipii
Resident goalie geek
 
Posts: 400
Joined: Thu Nov 19, 2009 1:10 am

Re: Kesäharjoittelu ohjeita.

Postby BamBam » Tue Mar 19, 2013 10:02 pm

Itse aloitin kuukausi sitten Power 90 treeniohjelman läpivetämisen. Siihen kuluu vielä pari kuukautta aikaa. Lopullinen agenda minulla on tuon avulla kasvattaa kunto sellaiselle tasolle, että voin aloittaa saman miehen suunnitteleman P90X -ohjelman, josta löytyy paljon juttua mm. GoalieStoren foorumilta. Molemmat ovat kolmen kuukauden rupeamia, joista tuo P90X on jo kohtuullisen kovan vaatimustason treeniä.

Jo kuukauden jälkeen olen itse huomannut selkeää parannusta omassa pelissäni tuon kevyemmän Power 90 -ohjelman kanssa! Painoa on tippunut useampia kiloja ja torjuntatyöskentely tuntuu jo huomattavasti helpommalta ja liike räjähtävämmältä. Todettakoon vielä, että pelkkä treeni ei paljoa auta, mutta olen muuttanut ruokavaliotani myös sillä silmällä, että syön nyt oikeanlaisia ruokia, usein ja kohtuudella. Treeniä on kuitenkin 6 päivää viikosta ja siihen jäät päälle (joita tällä hetkellä n. 2-3 kertaa viikossa), joten energiaakin tarvitaan, mutta se täytyy hankkia oikeanlaisella ruokavaliolla.

Omat mitat olivat alunperin 180cm/97,4kg. Tällä hetkellä mennään 90,9kg:n kohdalla ja tavoitteena on päästä n. 85 kilon tietämille ennen P90X:n aloittamista. Todettakoon, että muutin ruokavalioni jo muutama viikko ennen treenin aloittamista joten varsinaisesti tuon kuukauden treenin aikana on lähtenyt noin 4 kiloa.
User avatar
BamBam
Resident goalie geek
 
Posts: 107
Joined: Thu Jul 26, 2012 8:22 am

Re: Kesäharjoitteluohjeita - Valmistautuminen kauteen 2013-1

Postby Jukka Ropponen » Wed Mar 20, 2013 7:27 am

meillä alkaa käynnistymään pro asiakkaiden ohjelmat pikku hiljaa ja voisin niistä työstää sivuille joitain malleja foorumilaisten tarpeiden mukaan. Minkä ikäisille ja tasoisille maalivahdeille kaivataan kesäohjeita?

Laittakaa muuten myös muut tänne omia kommentteja kuten BamBam , jolle kiitokset hyvästä viestistä ja omista kokemuksista. Autetaan myös tällä tavoin omia oppeja ja kokemuksia jakamalla muita.

Ps. Vaikka ikää mittarissa 54 ja pelailen 45 ja 50 ikis sarjoja niin itsellekin täytyy tehdä jonkinlainen ohjelmarunko 4-5 viikkotreenin tahtiin kun jäät loppuvat. Voin laittaa siitäkin esimerkkiä, vaikka onkin jo meille huru ikäsille.
Jukka

Blocker first - Questions later!
User avatar
Jukka Ropponen
Goaliepro
 
Posts: 2350
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:49 pm
Location: Espoo

Re: Kesäharjoitteluohjeita - Valmistautuminen kauteen 2013-1

Postby BamBam » Wed Mar 20, 2013 12:11 pm

Kiitokset Jukalle kehuista! :)

Lisättäköön tähän vielä, että ikää meikäläiselle on kasautunut nyt 30 vuoden verran ja viime kauden olen pelannut 3. divisioonaa. Ensi kausi on vielä auki. Saattaa olla, että suunta on takaisin harrastesarjoihin, jos joukkue/joukkueita löytyy joihin pelaamaan pääsee, jotta tuoreella isällä olisi enemmän aikaa antaa myös perheelle.

Jääkiekko on itselleni äärettömän rakas harrastus ja en sitä varmasti tule lopettamaan, ennen kuin kroppa alta pettää, mutta perhe tulee aina etusijalla, joten pelin tason kanssa saatan joutua tekemään myönnytyksia.

Kropan kestämisen kannaltakin oheisharjoittelu on mielestäni äärettömän tärkeää, koska jos fysiikka ei ole kunnossa, on maalivahdin roolissa loukkaantumisriski entistä suurempi. Itse sen olen karvaasti huomannut lonkkien kipeytymisen kautta, josta syytän nimenomaan huonoa lihaskuntoa.
User avatar
BamBam
Resident goalie geek
 
Posts: 107
Joined: Thu Jul 26, 2012 8:22 am

Re: Kesäharjoitteluohjeita - Valmistautuminen kauteen 2013-1

Postby Jürgen » Wed Mar 20, 2013 3:06 pm

Lonkkien ja muiden nivelien, selän jne. kanssa kannattaa käydä myös alansa (esim. alaraajat) hallitsevalla fysioterapeutilla, lääkärin lisäksi. Omassa kropassa (tosin ikäänkin jo on moneen ikämiessarjaan) on viime vuosina oireilleet selkä, polvet ja lonkat. Selkä tervehtyi vasta leikkauspöydän+fysioterapeutin lihastreeniohjelman kautta. Polvet tulivat oireettomiksi kuuluisan polvilääkärin lihastreeniohjeiden kautta, sama lekuri määräsi toki myös tabuja alkuun 3kk:si. Lonkkia olen treenannut jo vuosia aitakävelyin yms. ohjein, niin toinen niistä vain kipeytyi, mutta lääkäri+fyssarin käytien kautta oireet poistui.

Mutta pointtini on siinä, että joka kerta olen saanut juuri omiin ongelma-alueisiin oikeaa treeniä. Niitä ohjeita ei löydä netistä eikä muultakaan kuin vasta sitä kautta, kun asiantuntija kartoittaa ongelmat ja neuvoo niihin oikeaa treeniä.
Jürgen
Resident goalie geek
 
Posts: 106
Joined: Sat Apr 29, 2006 6:05 am

Re: Kesäharjoitteluohjeita - Valmistautuminen kauteen 2013-1

Postby mörrä » Thu Mar 21, 2013 9:44 pm

Ensiksi iso peukun nosto loistavan topicin avaamisesta :D ! Toivottavasti keskusteluun tulee monen näköisiä ajatuksia/kokemuksia loistavista reeni malleista!

Toiseksi sitten omaan tilanteeseen. Suuria ongelmia alaselän kanssa. Parikautta oon taistellu ongelman kanssa välillä selkä parempana mutta enimmäkseen joutunu oleen sivussa. Suuriin syy varmasti on alaselän pienten/lantio seudun heikoista lihaksista.

Oisin enemmän ku kiitollinen jos joltain löytyisi hyviä vinkkejä näitten lihasten vahvistamiseen ja muutenki alaselän/lantio liikkuvuuteen.
mörrä
MV-friikki
 
Posts: 75
Joined: Thu Apr 15, 2010 9:06 am

Re: Kesäharjoitteluohjeita - Valmistautuminen kauteen 2013-1

Postby Jukka Ropponen » Fri Mar 22, 2013 10:51 am

Hyviä kommentteja, neuvoja ja kysymyksiä. Mukava nähdä kuinka foorumilaiset osaavat auttaa toisiaan.

Tänään oltiin kuvaamassa fyssarin luona noita lonkkien venytys ja kuntoutusliikkeitä jotka tulevat osaksi tiettyjen pro asiakkaiden ohjelmaa. Teen myös saitille joitain yleisohjeita ja harjoitemalleja tässä kevätkauden aikana.
Jukka

Blocker first - Questions later!
User avatar
Jukka Ropponen
Goaliepro
 
Posts: 2350
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:49 pm
Location: Espoo

Re: Kesäharjoitteluohjeita - Valmistautuminen kauteen 2013-1

Postby Jürgen » Fri Mar 22, 2013 2:52 pm

mörrä wrote:Toiseksi sitten omaan tilanteeseen. Suuria ongelmia alaselän kanssa. Parikautta oon taistellu ongelman kanssa välillä selkä parempana mutta enimmäkseen joutunu oleen sivussa. Suuriin syy varmasti on alaselän pienten/lantio seudun heikoista lihaksista.

Oisin enemmän ku kiitollinen jos joltain löytyisi hyviä vinkkejä näitten lihasten vahvistamiseen ja muutenki alaselän/lantio liikkuvuuteen.


^Watch up!^

Kannattaa maksaa sen verran, että menee näissä ongelmissa juurikin käymään asiantuntevalla fysioterapeutilla. On olemassa liikkeitä jotka vahvistaa näitä pieniä lihaksia, ja on myös juuri mv:n kaipaavan lihaksiston ison ja pienen lihaksiston treeniohjeita. Näitä olen jyystänyt, mutta silti lonkka kipeytyi. Toki ilman noita jo olemassa olleita ohjeita ja treenejä lonkka olisi kipeytynyt aiemmin tai jopa hajonnut. MUTTA alaraajoihin erikoistuneelta fysioterapeutilta sain sellaisia lonkan ja lantion treeniliikkeitä, jotka purivat juuri mun ongelma-alueisiin ja mun kropan rakenteisiin. Eli mene käymään asiantuntevalla fysioterapeutilla muutaman kerran, niin varmasti saat pätevimmät ohjeet. Ihan esimerkkinä heitän: Nivuksen kipeytyminen saattaa johtua alaselän ongelmista, eli alaselässä ei kipua tunnu vaan nivuksessa, mutta ongelma poistuu alaselän treenillä.

Ja tää ei nyt sitten tarkoita sitä, että ihan jokaisessa kolotuksessa pitää mennä fysioterapeutille, mutta varsinkin pitkäaikaisissa ongelmissa kannattaa mennä fysioterapeutille.
Jürgen
Resident goalie geek
 
Posts: 106
Joined: Sat Apr 29, 2006 6:05 am

Re: Kesäharjoitteluohjeita - Valmistautuminen kauteen 2013-1

Postby Jukka Ropponen » Wed Mar 27, 2013 11:17 am

Yksi alue johon tulemme kiinnittämään paljon huomiota tänä kesäkautena sekä investoimaan aikaa/rahaa on treenaamisen persoonallisen/räätälöity optimointi. Tämän avulla pyrimme takaamaan jokaiselle valmennettavalle:

1) Optimaalisen suorituskyvyn kehityksen

2) Minimoimaan loukkaantumisriskit ja vähentämään väsymystiloja

3) Välttämään yliharjoittelun

Näihin tullaan pääsemään täysin uusin metodein joita laitamme juuri kuntoon ja rakennamme systeemiin myös tarvittavat apuvälineet ja laitteistot.

Hommasta lisää kun pääsemme koeajamaan systeemiä pro asiakkaiden kanssa ja saadaan kokemuksia.
Jukka

Blocker first - Questions later!
User avatar
Jukka Ropponen
Goaliepro
 
Posts: 2350
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:49 pm
Location: Espoo

Re: Kesäharjoitteluohjeita - Valmistautuminen kauteen 2013-1

Postby Pete » Wed Apr 03, 2013 2:47 pm

Kannattaa maksaa sen verran, että menee näissä ongelmissa juurikin käymään asiantuntevalla fysioterapeutilla. On olemassa liikkeitä jotka vahvistaa näitä pieniä lihaksia, ja on myös juuri mv:n kaipaavan lihaksiston ison ja pienen lihaksiston treeniohjeita. Näitä olen jyystänyt, mutta silti lonkka kipeytyi. Toki ilman noita jo olemassa olleita ohjeita ja treenejä lonkka olisi kipeytynyt aiemmin tai jopa hajonnut. MUTTA alaraajoihin erikoistuneelta fysioterapeutilta sain sellaisia lonkan ja lantion treeniliikkeitä, jotka purivat juuri mun ongelma-alueisiin ja mun kropan rakenteisiin. Eli mene käymään asiantuntevalla fysioterapeutilla muutaman kerran, niin varmasti saat pätevimmät ohjeet. Ihan esimerkkinä heitän: Nivuksen kipeytyminen saattaa johtua alaselän ongelmista, eli alaselässä ei kipua tunnu vaan nivuksessa, mutta ongelma poistuu alaselän treenillä.

Ja tää ei nyt sitten tarkoita sitä, että ihan jokaisessa kolotuksessa pitää mennä fysioterapeutille, mutta varsinkin pitkäaikaisissa ongelmissa kannattaa mennä fysioterapeutille.


Kesällä kävin polvivaivoja valittamassa Dextrassa: pientä repeämää oikean polven ristisiteissä ja ylimääräistä nestettä nivelessä. Lääkärin mukaan pelata saa sen minkä kärsii, Buranaa huiviin jos kolottaa. Mutta, mutta - se tärkein oli lähete fysioterapeutille. Hetken miestä käänneltyään ja väänneltyään fysio totesi, että on lonkat "vähän" jäykät. Treeniksi tuli kevyitä polven seutua vahvistavia punttisliikkeitä ja lonkan venyttelyä. Hyvin toimi ja kivut hävisivät syksyyn mennessä. Maalivahtia pelailin säästellen korkeintaan kerta viikossa. Joulun jälkeen tuli enemmän veskarivuoroja ja nyt on polvet taas kipeänä, kele. Venytyksiä on tehty, mutta kuntouttavat liikkeet jääneet vähemmälle, mikä näkyy.

Ihan vielä en kamoja laita myyntiin, mutta täytyy palata tuohon fysion treeniin ja koittaa jäillä raitapaitana: viimeksi vuonna 1983, joten alusta pääsee taas aloittamaan :shock:

Pete
Posts are goalies best friends
Image
User avatar
Pete
Lord of goaltending
 
Posts: 590
Joined: Thu Apr 27, 2006 3:04 pm
Location: Espoo

Re: Kesäharjoitteluohjeita - Valmistautuminen kauteen 2013-1

Postby joens » Thu Apr 04, 2013 6:06 am

Kai tähän aiheeseen voisi antaa oman inputin.

Eli kesällä tulee 26v mittariin ja maalivahdin hommissa oli 10v tauko, tässä välissä tuli pelattua salibandya aika korkeallakin tasolla. Nyt ensimmäinen kausi kohta pulkassa tolppien välissä. Peruskunto on hyvä, mutta huomaa, että nuoruuden venyvyys on kadonnut. Kesän tavoitteena on siis pitää nykyistä kuntoa yllä (fudista 2x viikko) ja suorittaa jonkun sortin ohjelma, jolla venyvyys saadaan kohdille.

Mielestäni oma lihaskunto ja räjähtävyys on tarvittavalla tasolla (varmaan salibandyn ansiosta), mutta kankeus haittaa pelaamista. Tähän mennessä ei ole ollut ongelmia polvien tai lonkkien kanssa, joten toivotaan että kestävät myös tulevaisuudessakin.

Ehkä kaipaisin jonkun sortin tehokkaan ohjelman, jolla saadaan venyvyyttä lisää ja lonkkien lihaksien vahvistusta (vaikka ei ongelmia ole, mutta varmuudeksi myös tulevaisuuden takia)

Jos strategisilla mitoilla on väliä niin ovat ne 177cm ja 74kg eli aika perus.
joens
Maalivahti
 
Posts: 43
Joined: Thu Jul 26, 2012 8:08 am

Re: Kesäharjoitteluohjeita - Valmistautuminen kauteen 2013-1

Postby mörrä » Thu Apr 04, 2013 10:10 am

Hienoa että saidi luo keskustelua :)!

Pakko ottaa sen verran kantaa tuohon jurgen kommenttiin fysioista ja niissä käynneissä.
Itsekin varmasti käyttäisin kaikkia alaraaja speciaaleja, fysioita ja niissä käyntejä jos siihen olisi varaa.
Ja se että ku asuu sellasella paikkakunnalla josta jo ajo kilometrejäki kertyy jos sellasta lähtisi tapaamaan.

Samaa mieltä joenssin kanssa. Olisi loistavaa jos löytyisi hyvä ohjelma/vinkkejä alaselän ja lonkan seudun vahvistamiseen. Voisi tulevan kesän kokeilla ja reenata näitten pohjalta ja lähtä ns. uusin ilmein tulevaan talveen :).
mörrä
MV-friikki
 
Posts: 75
Joined: Thu Apr 15, 2010 9:06 am

Re: Kesäharjoitteluohjeita - Valmistautuminen kauteen 2013-1

Postby Jukka Ropponen » Thu Apr 04, 2013 11:32 am

mörrä wrote:Samaa mieltä joenssin kanssa. Olisi loistavaa jos löytyisi hyvä ohjelma/vinkkejä alaselän ja lonkan seudun vahvistamiseen. Voisi tulevan kesän kokeilla ja reenata näitten pohjalta ja lähtä ns. uusin ilmein tulevaan talveen :).


Tämä on ainakin yksi top aiheista joista tehdään juttua / ohjetta kun ehditään. Olemme aloittaneet ohjelmien vedon nyt pro ryhmästä Erbo Suomalaisen kanssa ja Mikko Rämön kanssa on aloituspalaveru huomenna. Sitä mukaa kun muitakin liittyy mukaan, niin pääsemme myös tekemään materiaalia. Emnsimmäiset lonkan venytysliikkeet on jo kuvattu ja materiaalin luominen & keruu jatkuu.
Jukka

Blocker first - Questions later!
User avatar
Jukka Ropponen
Goaliepro
 
Posts: 2350
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:49 pm
Location: Espoo

Next

Return to MV-valmennus ja harjoittelu

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests