Torjunatapojen kieltäminen

Tällä alueella keskustelemme kaikesta mahdollisesta joka liittyy maalivahtivalmennukseen ja/tai maalivahtien harjoitteluun.

Moderators: Jukka Ropponen, juha, Jan, raZor

Torjunatapojen kieltäminen

Postby crazygoalie » Fri Feb 02, 2007 4:31 pm

olen pelannut maalissa pian jo 20 vuotta ja kiertänyt maailmaakin aika paljon jääkiekon parissa. Koskaan en ole aikaisemmin kuullutkaan minkään torjunatavan kieltämisestä. koska moinen "ammattinäkemys" on tullut tavaksi? Luuletteko että jonkun asian kieltäminen ja toisen hyväksyminen toimii kaikille? mielestäni on outoa jos näinkin vaativa urheilulaji voidaan rajata muutamien suositeltujen tekniikoiden ja tapojen pohjalle.....

ihmeellistä menoa.....
crazygoalie
Rookie
 
Posts: 4
Joined: Thu Jan 25, 2007 6:15 pm

Postby Mr. HooVer » Fri Feb 02, 2007 4:38 pm

Voisitko tarkentaa tarinaasi sen verran, että kertoisit mitä ja kuka kieltää?
VAROITUS NÖÖSEILLE: Yllä oleva viesti saattaa sisältää sarkasmia, "haihattelua", asiatonta huumoria tai pilkkaavia ilmaisuja. Lue varauksella
User avatar
Mr. HooVer
Lord of goaltending
 
Posts: 582
Joined: Wed Dec 13, 2006 6:59 pm

Postby Miglu » Thu Jul 26, 2007 8:59 pm

Oma maalivahti valmentaja sanoi, että näin nuorena ei kannata käyttää kyykkytorjunta tyyliä, tai v-tyyliä, mutta käytänpäs kuitenkin, sillä osaan torjua sillä menestykseekkäämästi, kuin e-junnujen tyylillä.
Miglu
Resident goalie geek
 
Posts: 165
Joined: Sat Nov 11, 2006 9:43 am

Postby mokkevalakka » Mon Jul 30, 2007 8:32 am

kyllä nyt on maalivahtivalmentajasi puhunut potaskaa.itse toimiessani mokkevalakkana 4 vuotta f-e junnuille voin todeta että ainut ja oikea tapa olla siellä maalissa on v-tyyli.laukauksista noin 80 % tulee alas kyseisissä ikäryhmissä.varmaankin tuo mainitsemasi e-junnujen tyyli on maila kola-asentoon ja mies rähmälleen jäihin miten sattuu,on muuten paljon käytetty tyyli ikäryhmissä,ei siinä kun näet vastustajan moken toimivan noin, niin tiedät että voitto tulee jos saa omat pelaajat vetämään ylös.
mokkevalakka
Resident goalie geek
 
Posts: 467
Joined: Sun May 14, 2006 2:57 pm

Postby Barkeeper » Mon Jul 30, 2007 7:14 pm

Mokkevalakka miten voit väitää että E ja F-junnuille ainut ja oikea torjuntatapa olisi v-tyyli.Mielestäni juuri tuossa iässä (8-10) tulisi nimenomaan keskittyä perusasioisiin kuten peliasentoon,liikkumiseen ja sijoittumiseen.tottakai suurinosa laukauksista tulee alas mutta maalivahdin kehityksen kannalta perusasiolla tulisi olla suurin merkitys harjoittelussa(tarkoittaa monipuolisuutta myös pystytorjunnat)
Barkeeper
Rookie
 
Posts: 4
Joined: Mon Jul 16, 2007 2:47 pm

Postby Stratos » Mon Jul 30, 2007 7:25 pm

Todellakin kannattaa aloittaa v-tyylin opettelu jo nuorena. Mielestäni ei ole niin tärkeää pysäyttää paljon kiekkoja (pelkästään kolaamalla varmaan pysähyisi), kuin opetella oikea tyyli. Tarkemmin sanoen sen tyylin perusteet. Myös pystytorjunnat, peliasento, liikkuminen jne. kuuluu v-tyyliin. V-torjunta taas on eri asia. Se on vain yksi torjunta muiden joukossa. Sitäpaitsi liikkuminen ja sijoittuminen on tärkeä osa nykypäivän maalivahti peliä.
Image
Mielipiteistä keskustellaan
Stratos
Lord of goaltending
 
Posts: 1809
Joined: Fri Apr 28, 2006 12:11 pm
Location: Edmonton, AB, Canada

Postby mokkevalakka » Mon Jul 30, 2007 8:02 pm

tarkoitan v-tyylillä v-torjunta asentoa.eli jos maalivahti torjuu kyseisissä ikäryhmissä jollain muilla tyylillä jäävetoja esim.toispolvitorjunta,niin se johtaa huonompaan lopputulokseen kuin v-tyyli,se on nähty käytännössä!
tietenkin maalivahdeille pitää opettaa monipuolisesti asioita ja perusasiat eli asennot,liikkuminen jne.
mokkevalakka
Resident goalie geek
 
Posts: 467
Joined: Sun May 14, 2006 2:57 pm

Postby Jukka Ropponen » Tue Jul 31, 2007 6:55 am

Nuorille pitää opettaa ennen muuta luistelua ja liikkumista toki, mutta ei pidä missään nimessä lähteä opettamaan torjuntoja sen tekniikan mukaisesti jolla juuri tuossa nuoressa ikäluokassa pysähtyy eniten kiekkoja (kolaaminen tms).

Torjuntatekniikat tulisi olla melko lailla samat läpi koko ikäkaaren, joksin painotus aivan erilainen. Ihan nuorille näytetään mallit, mutta ei ryhdytä ratauttamaan kovien toistomäärien kautta vaan painopiste siellä luistelun, liikkumisen ja hauskan pidon puolella.

Se että kieltää jonkin oikean torjunnan käytön nuorelta maalivahdilta koska se ei palvele juuri sen kauden tulosta on väärin.

Jukka
User avatar
Jukka Ropponen
Goaliepro
 
Posts: 2350
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:49 pm
Location: Espoo

Postby mokkevalakka » Tue Jul 31, 2007 9:00 am

Se että kieltää jonkin oikean torjunnan käytön nuorelta maalivahdilta koska se ei palvele juuri sen kauden tulosta on väärin.

huh! onneksi toispolvitorjunta ei ole mielestäni oikea torjuntatyyli tarkoittamassani tilanteessa.sen olen kieltänyt ja sen ansiosta joukkueemme sai voittoja enempi,ei kai se ole väärin?

minä tulen maailmantappiin asti kieltämään valmennettaviani torjumasta jäävetoja toispolvitorjunnalla jos veto on otettavissa veellä.
mokkevalakka
Resident goalie geek
 
Posts: 467
Joined: Sun May 14, 2006 2:57 pm

Postby beaver » Tue Jul 31, 2007 9:35 am

Kyllä minäkin opetan veskareille sellaisia asioita, jotka itse koen tähän päivään sopiviksi. Jos en näin tekisi, niin mihin minua tarvittaisiin, ei mihinkään. Joten valakan mukaan mennään, on se sitten kuka tahansa ja millaisen koulukunnan edustaja hyvänsä.
Onneksi eri kolukuntien välillä perusasiat ovat pääpiirteittäin samat. Jos pystyy asiansa hyvin perustelemaan, niin mikä ettei.
Jos ei pysty, niin sitten kukin tekee omalla tavallaan.
Sen verran vielä tuosta toispolvitorjunnasta, etten sitä opeta veskareilleni ja pystyn sen mielestäni myös heille perustelemaan ja he näyttävät asian suhteen olevan samaa mieltä.

Keskustelua eri tyyleistä on toki hiukan vaikea ymmärtää. Käytetään erilaisia termeja esim. v-tyyli, kyykkytyyli, old scool-tyyli, stand up-tyyli,
butterfly-tyyli jne. Tiiä noista sitten. Tuskin edes kirjoittajat pystyvät noita sanoja selittämään. Kannattaisi noita sanoja mielestäni hiukan välttää, koska ovat tosi tulkinnanvaraisia.

Vielä hiukan tuosta torjuntojen kieltämisestä. Kieltäminen on aika voimakas ilmaisu. Toki minäkin mielipiteeni kerron veskareille ja suosittelen tiettyä tekniikkaa. Jos joku haluaa tehdä omalla tavallaan, niin tehköön. Ei kai sellaisella kannata yöuniaan menettää.
Sitä sanotaan, että minkä taakseen jättää, sen edestä löytää.
Roppaa eteen...
User avatar
beaver
Lord of goaltending
 
Posts: 1131
Joined: Thu Apr 27, 2006 8:29 am
Location: Pirkkala

Postby Meikäläinen » Tue Jul 31, 2007 9:48 am

Opetustapoja on niin paljon kuin on opettajia ja opetettavia...
Kaikki asiat ja opit eivät vain sovi jokaiselle veskarille.

Silloin kuin jollekkin on tullut jotain neuvoa joskus annettua niin en ole ikinä pitänyt tätä kyseistä opetusta AINOANA oikeana tapana toimia. Maalivahti on saanut itse päättää ottaako kyseisen nauvon/opin käyttöönsä, tietysti muutamien "pakollisten" kokeilujen/harjoitteiden jälkeen. Joskus jopa joku on huomannut kyseisen asian/opin olleen parempi ja nopeampi kuin hänen oma ajatuksensa tai aikaisempi tyyli.

Mutta mikä on pääasia on se, että kiekot jäävät kiinni eikä torjuntoja suorittaessa loukkaa itseään ;)
...ei tämä mitään rakettitiedettä ole
User avatar
Meikäläinen
Resident goalie geek
 
Posts: 149
Joined: Mon Jun 18, 2007 12:09 pm
Location: Hämeenlinna

Postby beaver » Tue Jul 31, 2007 10:15 am

Noinhan se menee. Kyllä viimekädessä veskarit itse kantavat vastuunsa tekemisistään. Toisaankan samaa sabloonaa ei voi monistaa kaikkiin.
Pääpirteet toki käyttäytyvät aika "lainalaisesti".
Roppaa eteen...
User avatar
beaver
Lord of goaltending
 
Posts: 1131
Joined: Thu Apr 27, 2006 8:29 am
Location: Pirkkala

Postby mokkevalakka » Tue Jul 31, 2007 12:00 pm

beaver kirjoitteli että Keskustelua eri tyyleistä on toki hiukan vaikea ymmärtää. Käytetään erilaisia termeja esim. v-tyyli, kyykkytyyli, old scool-tyyli, stand up-tyyli,
butterfly-tyyli jne. Tiiä noista sitten. Tuskin edes kirjoittajat pystyvät noita sanoja selittämään. Kannattaisi noita sanoja mielestäni hiukan välttää, koska ovat tosi tulkinnanvaraisia.
:? olen samaa mieltä,itse kun kirjoittelee näitä sepustuksia tänne ,niin tuntuu että miten sen nyt kirjoittaisi niin että kaikki ymmärtää,niin kuin keskusteluista käy monesti ilmi se että kaikki saattavat tarkoittaa samaa,mutta ymmärretään asioita erillalailla.
mokkevalakka
Resident goalie geek
 
Posts: 467
Joined: Sun May 14, 2006 2:57 pm

Postby JKo » Sun Aug 19, 2007 8:11 pm

huh! onneksi toispolvitorjunta ei ole mielestäni oikea torjuntatyyli tarkoittamassani tilanteessa.sen olen kieltänyt ja sen ansiosta joukkueemme sai voittoja enempi,ei kai se ole väärin?


Kyllä on. Valmennuksen tulisi kehittää maalivahtia monipuoliseksi, varsinki F-E-D junioreissa, ja tähdätä tulevaan eikä niinkään keskittyä joukkueen voittamiseen siten että maalivahti peittää pikkumaalista 75% kun heittää hienon V:n maaliviivalle eikä muuta osaakkaan.

minä tulen maailmantappiin asti kieltämään valmennettaviani torjumasta jäävetoja toispolvitorjunnalla jos veto on otettavissa veellä.


Kerro miten ne valmennettavasi sitten torjuvat sen jäävedon ku se ei ole V:llä otettavissa ja olet kieltänyt toispolven jota ei ole koskaan edes kokeiltu?


Tänään olin katsomassa C-92 turnausta jossa oli mukana Kärpät, HIFK, Jokerit, Ilves, Luleå. Silmään pisti juurikin erään joukkueen maalivahti jolle ilmeisesti ei ollut opetettu toispolvitorjuntaa koskaan. Kun sijoittuminen oli hieman pielessä tai laukaus tuli aivan alakulmaa kohti torjunta tapahtui leväyttämällä molemmat jalat sivuille jonka jälkeen oltiinkin asennossa josta ei päässyt kuin mahalleen tai selälleen..

Toki itsekkin V-torjuntaa opetan ja suosin mutta pääosin D-junioreissa, E:ssä mahdollisesti asentoon totuttelemista ja siitä nousemista.

Toispolvitorjuntaa tulen junioreille opettamaan. Resurssi artikkelissa oli maininta että toispolvitorjunta tulee automaattisesti niissä harvoissa tilanteissa sitten pelissä. Miten se tulee automaattisesti jos sitä ei ole koskaan opeteltu ja hermostossa ei ole liikemallia siihen? Kyllä se varmast tämän hetkisillä liigamaalivahdeilla tulee jotka ovat sitä nuoruudessa harjoitelleet mutta jos nyt F/E/D junioreille et sitä opeta niin liikevarastoon jää vajaus..
JKo
Aloitteleva maalivahti
 
Posts: 18
Joined: Mon Aug 06, 2007 1:51 pm
Location: Oulu/Rovaniemi

Postby mokkevalakka » Mon Aug 20, 2007 6:56 am

tarkoitan nuissa viesteissäni sellaisen laukauksen torjuntaa joka tulee niin lähelle maalivahtia että hän voi torjua vedon v-tyylillä.eli jos veto tulee esim.v-tyylillä torjuttaessa toisen patjan keskikohtaan,niin miksi sen toisen patjan pitäisi olla toispolvitorjunta asennossa?eli jään ja patjan välissä reikä .olen lyhyen mutta kiihkeän "urani" aikana nähnyt aivan liikaa nuita patjan alta imuja kun torjutaan toispovitorjunnalla.junnuilla kun on joskus haparoivaa tuo torjunta liikkeiden tekeminen niin eikö kannata opettaa sillain torjuun jolla saa parhaan tuloksen nyt eikä 5 vuoden päästä? mitä järkeä tuossa muutenkaan on?pelailet jossain edustusjoukkueessa, kun pelit meni edellisellä kaudella penkin alle kun opeteltiin torjuun 5 vuoden päästä juttuja ,putuat joukkueesta.haloo :shock:
toisekseen tuo torjuntaliike mistä puhut eli veto tulee vaikka toiselle tolpalle kun mokke on toisella tolpalla ja siitä retkuu venyttäen vedon puoleisen jalan kohti kiekkoa ei minusta ole enää mikään puhdas toispolvitorjunta vaan vaikkapa sen niminen kun itsekäytän eli ääritorjunta.tuskin opetan ketään tuota ottaa kiinni v-tyylillä :lol:
ei kannata keskusteluissa kirjoitettujen viestien perusteella vetää liian pitkiä johtopäätöksiä kenenkään valmentamis hommista,sillä jos kaikki asiat kirjoitetaan tänne alkaa syntyyn tosi nopeasti jotain raamatun mittasia kirjoituksia niin kuin tämäkin.
pitääkö täällä alakaa kirjoittaan kaikki asiat mitä opettaa mokeille kun puhutaan jostain pienemmästä asiasta?en ainakaan jaksa ite kaikkia kirjoitella tai toisaalta voishan tehdä valmiin pohjan missä on kerrottu kaikki mitä on mokeilleen opettanut ja siihen sitte lisäiltäs aiheeseen liittyvää tekstiä.
mistä päättelet etteivät valmennettavani osaa muuta kuin tehdä hienon v-torjunnan? tutkitusti f-e junnuissa tuon liikkeeen hyvin tekevä mokke torjuu noin 80 % vedoista.eli suosittelen opettaan!

oliko kyseessä stokman-turnaus oulussa ,harmi ei kerennyt itse kahteleen miten siellä pelailtiin.onneksi turnausmaalivahdeista ei yksikään ollut valmennettaviani,eli minua ei voi syyttää mistään mitä siellä tapahtui.huh huh
mokkevalakka
Resident goalie geek
 
Posts: 467
Joined: Sun May 14, 2006 2:57 pm

Next

Return to MV-valmennus ja harjoittelu

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests