Treeni-illan rutiinit

Tällä alueella keskustelemme kaikesta mahdollisesta joka liittyy maalivahtivalmennukseen ja/tai maalivahtien harjoitteluun.

Moderators: Jukka Ropponen, juha, Jan, raZor

Treeni-illan rutiinit

Postby Puusilma » Sat Feb 09, 2013 8:44 pm

Olen tässä nyt viikon verran ollut loukkaantuneiden listalla lonkankoukistajan takia ja aloin miettimään mistä tämä johtuu. Mitä olen tehnyt tai ehkä ennemminkin jättänyt tekemättä.
Vamma tuli yllättäen ilman suurempaa yksittäistä traumaa, mutta vie miehen petipotilaaksi ja kepeillä kävelijäksi muutamaksi päiväksi, jonka jälkeen voima on taas alkanut lisääntymään.

Miten teillä menee treenipäivän ohjelma, eli asiat joita teette treenien takia ja milloin teette ne.

Itse olen pyrkinyt seuraavaan:
Treenit -väh. 2h, kunnon ruokailu, tämä on jäänyt mieleen jostain junnufutis ajoilta. Ei ruokaa alle kahden tunnin treeneistä.
-1h, jotain alkulämpöä, kahvakuulalla pyörittelyä tai naruhyppyä, yleensä jaksan max. 10min.
-45min. venyttelyä, menee viidessä minuutissa.
-30min kamat kassiin ja hallille.
Hallilla kamat päälle ja yleistä pelaajien määrän ihmettelyä sekä muka hauskaa läppää.
Jäällä vuorosta riippuen alkulämmöksi tulee joko kelvollisia rannareita tai pisteiden välistä lämäreitä. Vielä joitain venyttelyitä.

Jäät ohi.
Kamat kassiin ja kotia.
Kotona kamat kuivumaan ja jonkun ajan päästä suihku tai sauna.
Sitten telkkaria ja unta yrittämään.

Eli kaikkiaan 80min jäävuoro vie enimmillään huomiota n. neljän tunnin verran.

Tiedän tämän olevan riittämätöntä, mutta tekosyynä käytän perheellisen elämää ja myöhäsiä vuoroja.
Enimmillään olen kuitenkin käynyt 6-7 vuoroa viikossa, joten omatoiminen huolto on enemmän kuin tarpeen.
Kanssani asuva naisihminen on fysioterapeutti ja hän on välillä koittanut hieroa jalkojani, mutta on kuulemma niin jumissa jottei ole pahempia juuri tavannut.

Nyt kaipaisin teidän, kanssa maalivahdit, toimia jotka teette illan jää vuorosta johtuen. Jospa sieltä jotain tarttuisi omaan rutiiniin.
Puusilma
Maalivahti
 
Posts: 47
Joined: Fri Oct 05, 2012 3:25 pm

Re: Treeni-illan rutiinit

Postby da_goalie » Sun Feb 10, 2013 10:25 pm

Kannattaa muistaa treenien jälkeen pieni loppulenkki, saa lihaksista hapot liikkeelle. Ei tarvitse mitään pitkää lenkkiä, mutta sopiva happihyppely laskevalla sykkeellä.
Sitten öbaut tunti treenien jälkeen lihaksiin vähän lämpöä ja sitten palauttavat venyttelyt, eli pitkäkestoisia venytyksiä.
Mitä tuosta rutiinista tulee vielä mieleen on se, että ehkä kannattaa hallillakin jotain pientä lämpöä koittaa ottaa päälle juuri ennen kuin laittaa romppeet niskaan, muuten näyttää aika kattavalta systeemiltä.
Vaikka arkirutiinit ja perhe-elämä vie aikaa, kannattaa muistaa varata edes hetki tuolle illan venyttelysessiolle, sillä se auttaa lihaksistoa paranemaan rasituksesta ja lisää notkeutta, täten estäen tulevia loukkaantumisia.

Itse aika pahasti olen nuo treenien jälkeiset rutiinit laiminlyönyt ja siitä johtuen lonkat huutaa hoosiannaa, sillä oma pelityylini vaatii ainakin parempaa notkeutta mitä rungosta tällähetkellä löytyy.
Oma rutiini on siis: Ruokailu pari tuntia ennen jäitä -> hallille 1h ennen jäiden alkua -> 30-50min lämmittelyä, eli hölkkää, hyppyjä, pientä pelailua esm jalkapallon kanssa, spurtit, venyttelyt -> jäätreenien aluksi otan pari minuuttia kiekkoja vain pystyssä, sitten jäistä, sitten mahdollisesti lisää venyttelyä. -> jäiden jälkeen suihkuun ja kotiin jotain iltapalaa nappaamaan. Eli periaatteessa rutiineista puuttuu loppulenkki ja palauttava venyttely, mitkä pitäisi jaksaa tehdä huolella ihan omaa tulevaisuutta ajatellen.
kaikki kiinni, loput kulmiin
da_goalie
Resident goalie geek
 
Posts: 159
Joined: Sat Oct 04, 2008 6:04 am
Location: Lohja


Return to MV-valmennus ja harjoittelu

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests
cron