Toispolvitorjunnat

Tällä alueella keskustelemme kaikesta mahdollisesta joka liittyy maalivahtivalmennukseen ja/tai maalivahtien harjoitteluun.

Moderators: Jukka Ropponen, juha, Jan, raZor

Postby Jukka Ropponen » Sat Jan 07, 2012 11:59 am

Porukoilla menee käsitteet jo sekaisin. Esim tuossa videoplla ei ole kyseessä toispolvitorjunta vaan mv laittaa siinä patjan jäähän kiekon tullessa lähelle kroppaa.

Jotta tässä keskusteltaisiin oikeista asioista olisi hyvä varmistaa mistä puhutaan. Edelleen se vanhanaikainen toispolvitorjunta jota opetettiin mm silloin kun olin itse "C-59" junnuissa on auttamattomasti mennyttä aikaa eikä sitä tarvitse/kannata opettaa kenellekään. Tässä torjunnassahan tukijalka putoaa jäähän kuin kivi ja patja jää alle polviosa suoraan jäätä kohti - Torjunnan suuntaan kurotetaan, mutta kroppa ei liiku torjunnan suuntaan ollenkaan - Torjunnassa mukana rällä tai kilpi ja patja pelkästään.

Se on taas täysin toinen asia miten opetetaan esim vanhan toispolvitorjunnan ja V-liun välimuotoa, jota tarvitaan erilaisissa tilanteissa.

Jukka
Jukka

Blocker first - Questions later!
User avatar
Jukka Ropponen
Goaliepro
 
Posts: 2350
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:49 pm
Location: Espoo

Postby Kotka » Sat Jan 07, 2012 9:49 pm

Tuossa olisi lokakuussa julkaistu juttu: http://www.maalivahtitehdas.com/23

Toivottavasti tuo selventää asiaa.
Kotka
Resident goalie geek
 
Posts: 191
Joined: Mon May 29, 2006 9:35 am

Postby jrman » Sat Jan 07, 2012 10:29 pm

Jukka Ropponen wrote:Jotta tässä keskusteltaisiin oikeista asioista olisi hyvä varmistaa mistä puhutaan. Edelleen se vanhanaikainen toispolvitorjunta jota opetettiin mm silloin kun olin itse "C-59" junnuissa on auttamattomasti mennyttä aikaa eikä sitä tarvitse/kannata opettaa kenellekään. Tässä torjunnassahan tukijalka putoaa jäähän kuin kivi ja patja jää alle polviosa suoraan jäätä kohti - Torjunnan suuntaan kurotetaan, mutta kroppa ei liiku torjunnan suuntaan ollenkaan - Torjunnassa mukana rällä tai kilpi ja patja pelkästään.


Tummennettu osa: pitäisihän Jukan tietää, nykyvarusteiden kanssa kun pelaa, että nykyvarusteet eivät käyttäydy noin. Tuo kuva tuossa Kotkan jutussa kuvasi paljon paremmin. Patjat kääntyvät. Näytäppä patjat joka enää suoraan jäätä kohti. Polviosa taas, jos sillä haetaan laskeutumisalustaa, menee jäähän melkein joka kerta.

Muutenkin tuo ehdottomuus mitä kellekkin pitäisi opettaa on aika outoa. Terv. Tim Thomas, Martin Brodeur ja vaikka Dennis Endras
kiekkoilijat_piste_fi
User avatar
jrman
Resident goalie geek
 
Posts: 474
Joined: Sun Feb 15, 2009 6:17 pm

Postby Jukka Ropponen » Sun Jan 08, 2012 11:23 am

Jos tekee vanhan ajan toispolven jää patja alle vaikka olisi kuin uusi. Jos on mukana yhtään tukijalan työntöä torjunnan suuntaan kääntyy patja niin kuin kuuluukin. Eli se mitä koitin sanoa on että vanhan ajan toispolvea ei käytä enään kukaan sellaisena kun se aikanaan opetettiin. Se mistä suuri osa puhuu toispolvena on muunneltu muoto eli koitin selventää asiaa siltä osin että termit ja käsitykset alkavat olla hiukan sekaisin. Suurin osa foorumilaisista on sitä ikäluokkaa ettei heille ole vanhaa toispolvea koskaan opetettu, vaan hiukan eri tekniikkaa jota kutsutaan samalla nimellä.

Jukka
Jukka

Blocker first - Questions later!
User avatar
Jukka Ropponen
Goaliepro
 
Posts: 2350
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:49 pm
Location: Espoo

Postby no goalie no game » Sun Jan 15, 2012 3:12 pm

Sen verran tässä itsekin olen "viisastunut" (tai jotain), että kun tosiaan näitä välimuotojakin on olemassa, niin en enää niin jyrkästi ole tuomitsemassa tätä torjuntaa. Joissakin nopeissa tilanteissa saa pidemmän venytyksen tuolla liikkeellä...
Se ei silti poista sitä ongelmaa että mv saattaa hämmentyä käyttämään sitä turhaan.
-Pari helppoa alkuun, laukaisee mukavasti jännityksen... (Juha Taponen / Koovee)
User avatar
no goalie no game
Lord of goaltending
 
Posts: 1131
Joined: Wed Apr 26, 2006 7:18 pm
Location: Harviala

Postby T3H GUBZU » Mon Jan 16, 2012 3:34 pm

It se olen sitä ikäluokkaa (-97) jolle ei vanhanajan toispolvi torjuntaa ole opetettu (ei kyllä uuttakaan), mutta käytän silti jonkinlaista omaa versiotani toispolvitorjunnasta, joka on muuten aivan samanlainen kuin V-torjunta, mutta toinen jalka suorana jolloin käsi yltää pidemmälle ja hyvin toimii.

Pelaan mahdollisimman kauan pystyssä koska olen lyhyt ja jos pelaaja vetää suht lujaa noin 2 metrin päästä kilpipuolelle tuo tapa toimii aivan loistavasti ja kun ohjaa kiekon kulmaan ei ylös ja tolpalle meno ole liian kiireellistä.
Pelin häviäminen ei ikina ole maalivahdin vika, vaan pelaajien, joista ei ollut tekemään enempää maaleja kuin vastustaja :]
T3H GUBZU
Aloitteleva maalivahti
 
Posts: 25
Joined: Mon Sep 05, 2011 2:38 pm

Previous

Return to MV-valmennus ja harjoittelu

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests
cron