Käsien asento

Tällä alueella keskustelemme kaikesta mahdollisesta joka liittyy maalivahtivalmennukseen ja/tai maalivahtien harjoitteluun.

Moderators: Jukka Ropponen, juha, Jan, raZor

Käsien asento

Postby Rocket » Thu Oct 20, 2011 4:20 pm

Kertokaas nyt miten ne kädet tulis olla jotta ne on aktiiviset. Itellä monien muiden ongelmien lisäksi kainalot vuotaa varsinkin kilpipuolelta.Sen olen ymmärtänyt että kyynärpäät ei saa olla kiinni kyljissä vaan kädet edessä mutta kuinka paljon?
Rocket
Aloitteleva maalivahti
 
Posts: 20
Joined: Fri Oct 31, 2008 9:49 am

Postby Sape] » Fri Oct 21, 2011 10:04 am

Jos kilpipuolen kainaloon jää hirmuinen aukko kun menee V-asentoon, saattaa tämä johtua liian korkeasta otekorkeudesta? Kokeilkaahan matalemmalla, koska jos liian korkea otekorkeus,niin maila pakottaa käden ylös.
Sape]
Resident goalie geek
 
Posts: 214
Joined: Mon Oct 06, 2008 4:13 pm

Re: Käsien asento

Postby no goalie no game » Fri Oct 21, 2011 5:32 pm

Rocket wrote:Kertokaas nyt miten ne kädet tulis olla jotta ne on aktiiviset. Itellä monien muiden ongelmien lisäksi kainalot vuotaa varsinkin kilpipuolelta.Sen olen ymmärtänyt että kyynärpäät ei saa olla kiinni kyljissä vaan kädet edessä mutta kuinka paljon?

Sen verran ainakin työnnät käsiä eteen, että kainalosta kainaloon mahtuisi maila poikittain. Itse en ole vielä nähnyt maalivahtia jolla olisi kädet liian edessä...
-Pari helppoa alkuun, laukaisee mukavasti jännityksen... (Juha Taponen / Koovee)
User avatar
no goalie no game
Lord of goaltending
 
Posts: 1131
Joined: Wed Apr 26, 2006 7:18 pm
Location: Harviala

Postby 2slow4motion » Sun Oct 23, 2011 8:24 am

Käsiä vaan eteen reilusti itse pelaan kyynerpäät panssarinpäällä ja kohtalaisesti tarttuu varsinkin läheltä tulevat vedot helpottuu huomattavasti
2slow4motion
Resident goalie geek
 
Posts: 111
Joined: Sat Apr 04, 2009 9:10 am
Location: PORI

Postby SeulaPro » Thu Mar 22, 2012 8:14 pm

Mä olen kanssa miettinyt, että kuinkas edessä niitä kätösiä oikein pitäisi pitää ja todennut, ettei sillä ole mun kohdallani mitään merkitystä. Ei ne kiekot kintaisiin kuitenkaan tartu :lol:

Jos nyt sitten kuitenkin yritän niitä käpäliä työntää eteenpäin ja pitää kourat oikeaoppisessa asennossa, niin seuraava kysymys on, että minkäslaisella kireydellä te rällää pidätte? Alkuunsa, kun tungin käsiä eteenpäin, huomasin ettei ranne taivu kunnolliseen asentoon. Rällä siis jäi "hulluun" kulmaan. Johtui varmaankin siitä, että rällän kiinnitys oli liian kireällä ranteen ympärillä. Jotenkin tykkään siitä, että rällä olis napakasti kiinni, mutta jos pidän kädet edessä, on pakko löysätä kiinnitystä.

Pidättekö te rällän kiinnityksen löysällä vai kireällä? Ja onnistuinkohan selvittämään asiani tarpeeksi epäselvästi :lol:
Miksi tyytyä olemaan hankala, kun voi vähällä vaivalla olla mahdoton.
SeulaPro
Aloitteleva maalivahti
 
Posts: 25
Joined: Mon Aug 22, 2011 7:44 am
Location: Tampere

Postby eipii » Fri Mar 23, 2012 7:55 am

Napakan tiukalla tulee hanskaa pidettyä, ei varmasti kovia lämäreitä ole kovin mukava löysällä hanskalla ole ottaa kiinni. Voihan tuo hanskan hullu kulma johtua myös siitä että hanskan breikki ei välttämättä ole se oikea sinulle. Tai sitten se on vain tottumiskysymys. Kuvista varmasti osais joku fiksumpi hieman enemmän kertoa. :)
User avatar
eipii
Resident goalie geek
 
Posts: 400
Joined: Thu Nov 19, 2009 1:10 am

Postby J.M.P » Fri Mar 23, 2012 10:27 am

Eli kun rällässä on kaksi "kiinnikettä" hihnaa siis, toinen joka tulee jotakuinkin kämmenselän kohdille ja toinen kiinnikeremmi, joka on enempi ranteen kohdilla, niin tämä ranteen kohdilla oleva remmi on niin pirun kireellä, ettet saa ranteellakaan tavallaan käännettyä rällää?
Räpylä ja käsi jää luonnottomaan asentoon tämän vuoksi?


Itse ainakin tottunut pelaamaan niin, että tuo kämmenselän remmi on tiukalla ja ranteen kohdilla oleva remmi on löysemmällä, jolloin on mahdollista myös ranteen liikkeellä kääntää rällää helpommin kentälle päin.
"Mikä mielestäsi ratkaisi ottelun?" -toimittajan kysymys Tommy Salolle Valko-Venäjä pelin jälkeen
User avatar
J.M.P
MV-friikki
 
Posts: 94
Joined: Fri Sep 15, 2006 4:44 pm
Location: Helsinki

Postby #44 » Fri Mar 23, 2012 2:41 pm

Räpylän mallistakin riippuu kuinka tiukalla niitä pitää pitää, että ne on oikeassa asennossa kentälle päin.
Itsellä on brians zero g halak ja pidän kaikkia niin tiukalla kuin saan.
User avatar
#44
Resident goalie geek
 
Posts: 157
Joined: Sun Apr 19, 2009 8:22 am
Location: jämsä

Postby SeulaPro » Fri Mar 23, 2012 3:13 pm

[quote="J.M.P"]Eli kun rällässä on kaksi "kiinnikettä" hihnaa siis, toinen joka tulee jotakuinkin kämmenselän kohdille ja toinen kiinnikeremmi, joka on enempi ranteen kohdilla, niin tämä ranteen kohdilla oleva remmi on niin pirun kireellä, ettet saa ranteellakaan tavallaan käännettyä rällää?
Räpylä ja käsi jää luonnottomaan asentoon tämän vuoksi?


Juuri näin. Ranteen ympärillä menevä kiinnitysremmi on niin kireällä, että ranteen kääntämisellä ei rällän asentoa muutella, kun ranne ei käänny. Pitää koittaa kiristää tuota kämmenselän yli menevää kiinnitystä ja löysätä remmiä ranteen ympäriltä.
Ja sen jälkeen toivoa, että kämmenselän kiinnitys pitää silloinkin, jos säkällä joku kova veto sattuis pussin pohjalle napsahtaan.

Eli remmien säätöä ja sen jälkeen kyynärpäät jokseenkin panssarin etupuolella? Ja jos rällän kulma on edelleen kehno, niin voisi ajatella, ettei breikki ole mulle sopiva.
Miksi tyytyä olemaan hankala, kun voi vähällä vaivalla olla mahdoton.
SeulaPro
Aloitteleva maalivahti
 
Posts: 25
Joined: Mon Aug 22, 2011 7:44 am
Location: Tampere

Postby Wild Indian » Wed Mar 28, 2012 3:30 pm

...ainakin yksi tuota käsien eteen työntämistä rajoittava tekijä on se tosiasia, että jossakin vaiheessa sivupeitto kärsii kun hanska ja kilpi peittävät (ainakin osittain) samaa aluetta kuin panssari...

Itse olen aina opettanut sitkeästi tuota aktiivisten käsien käyttöä, eli ei kyynerpäälukkoa panssaria vasten. Muutenkin olen pyrkinyt, kuten varmasti usea muukin, opettamaan tekemään torjunnan ensisijaisesti hanskalla, kilvellä ja mailalla, patjojen ja ylävartalon varmistaessa. Tällä pyrin mahdollisimman hyvään rebound kontrolliin.
Ota kaikki kiinni ja potki loput kulmiin...
Wild Indian
Rookie
 
Posts: 2
Joined: Tue Jan 27, 2009 3:27 pm
Location: Pääkaupunkiseutu

Postby 2slow4motion » Sat Mar 31, 2012 11:47 am

Toki kädet tarvii aktiiviset olla eikä lukkoja, mutta kun veto lähtee niin kädet on tarpeeksi edessä.
2slow4motion
Resident goalie geek
 
Posts: 111
Joined: Sat Apr 04, 2009 9:10 am
Location: PORI

Postby no goalie no game » Sat Mar 31, 2012 12:11 pm

Wild Indian wrote:...ainakin yksi tuota käsien eteen työntämistä rajoittava tekijä on se tosiasia, että jossakin vaiheessa sivupeitto kärsii kun hanska ja kilpi peittävät (ainakin osittain) samaa aluetta kuin panssari...
.
Ei kai tuo tuplapeitto tässä tapauksessa haittaa, kun kädet edessä ollessaan reagoivat kuitenkin paremmin kuin ollessaan lukossa tai alhaalla. Pelaajien silmissä näyttää pienemmältä, mutta haitanneeko sekään...
-Pari helppoa alkuun, laukaisee mukavasti jännityksen... (Juha Taponen / Koovee)
User avatar
no goalie no game
Lord of goaltending
 
Posts: 1131
Joined: Wed Apr 26, 2006 7:18 pm
Location: Harviala

Janne Juvonen

Postby Api » Thu May 24, 2012 6:25 pm

http://yle.fi/urheilu/juvonen_pelicans- ... ta/6006830

Siinä käsien edessä pitämisen mallia. Vaikka ratkaiseva maali menkin rälläpeltiin, oli tämän junnun kiekkokontrolli jotain mihin kukin voi yrittää pyrkiä.
Kärpänpyytäjä
Api
Aloitteleva maalivahti
 
Posts: 29
Joined: Wed Aug 09, 2006 9:24 am

Postby rooep » Thu May 24, 2012 7:55 pm

Eipä toi käsien asento mun mielestä rakettitiedettä ole. Henkilökohtaisesti oon sitä mieltä, että kädet on oltava edessä, johon hyvänä nyrkkisääntönä menee se, että kun esim pelaajan maila menee kyynärpäiden ja panssarin väliin voimaa käyttämättä, on kädet riittävän edessä eli kädet voivat olla silloin aktiiviset.

Ja kun opetellaan uutta juttua, niin rällän ja kilven asennon suhteen ei kannata olla liian tarkka. Käsien on oltava rentona, rällän asennon on oltava rento, mutta kuitenkin niin että kilpikäden maila on koko kantiltaan jäässä ja rällän pussi peliin päin. Perusjuttuja.
rooep
MV-friikki
 
Posts: 89
Joined: Sun Oct 21, 2007 8:43 am

Postby Tuomashi » Sat May 26, 2012 2:43 pm

Ei sen räpylän mielestäni tarvitse olla täysin peliin päin ellei pelitilanne ole niin lähellä että siinä tehdään enemmän peittävyys- kun reaktiotorjuntoja. Kun katsoo esim. Petri Vehasen pelityyliä niin huomaa että petri pitää kättään jonnekkin ihan muualle kun peliin päin: http://i.ytimg.com/vi/qS8UV7ZA2kQ/0.jpg

Jos laukaus tulee esim siniviivalta, räpylän kerkeää varmasti kääntämään torjunta-asentoon.
Imuteho huikeat kaksikymmentä kiekkoa minuutissa.
User avatar
Tuomashi
MV-friikki
 
Posts: 87
Joined: Sat May 14, 2011 3:19 pm
Location: Alavus

Next

Return to MV-valmennus ja harjoittelu

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest