iPad MV-valmennuksen apuna

Tällä alueella keskustelemme kaikesta mahdollisesta joka liittyy maalivahtivalmennukseen ja/tai maalivahtien harjoitteluun.

Moderators: Jukka Ropponen, juha, Jan, raZor

iPad MV-valmennuksen apuna

Postby Jukka Ropponen » Fri Jul 01, 2011 7:07 am

Pakko laittaa lyhyt nootti asiasta tänne, sillä iPad on paras videovalmennuksen apuväline vuosiin. Olen käyttänyt uutta versiota jäällä kesäkuun alusta saakka välittömän palautteen antamiseen ja toimii loistavasti. iPadin kameran laatu on hyvä, ja se että heti kun MV tulee maalista pois suorituksen jälkeen voin näyttää isolla ruudulla suorituksen ja helposti zoomata oikeaan kohtaan, on todella arvokasta palautetta. Esim eilen teimme töitä Brucklerin käsien asennon kanssa ja saimme paljon edistystä kun pystyin näyttämään välittömästi korjattvat asiat. Brucksin oma toteamus olikin "This is unbelievable".

Suosittelen lämpimästi hankintaa muille MV-valmentajille.

Jukka
User avatar
Jukka Ropponen
Goaliepro
 
Posts: 2350
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:49 pm
Location: Espoo

Postby beaver » Fri Jul 01, 2011 7:34 am

Yllättävän vähän valkut tuota in time videopalautetta käyttävät. Treenien ja pelien jälkeen kyllä hierotaan tuntitolkulla läppärille editoitua pätkää, ja ollaan niin olevinaan. Paljon tehokkaampaa on tuo tapa, jossa heti tulee korjaus esim. asenoissa, liikkeissä jne. Minä käytän aika paljon iphonea. Siinäkin palautteen saa heti. Toki kuva on pienempi, mutta kuvan laatu ihan hyvä. Moket pystyvät korjaamaan heti, ja huomaa heistä, että oppi menee tosi hyvin perille. Heti korjauksen jälkeen voi tosiaan heittää kehiin "editoidun torjunnan". Toki viedeopalautteet pelistä voi läppärille hieroa, ei siinä mitään.
Roppaa eteen...
User avatar
beaver
Lord of goaltending
 
Posts: 1131
Joined: Thu Apr 27, 2006 8:29 am
Location: Pirkkala

Postby mokkevalakka » Fri Jul 01, 2011 1:11 pm

Itselläni jäällä ollut käytössä Samsung Galaxy, todellakin korvaamaton apu näytettäessä asioita valmennettaville. Kuvahan kertoo enempi kuin tuhat sanaa. Kuvaa voi käyttää myös esim. pelaajille maalintekoa opettaessa. itse olen näyttänyt esimerkki kuvaa siitä pelaajille miten hyvin moke peittää jään ollessaan v-asennossa, eli suuntaa veto patjan yli niin maalinteko prosentti kasvaa huomattavasti.
mokkevalakka
Resident goalie geek
 
Posts: 467
Joined: Sun May 14, 2006 2:57 pm

Postby no goalie no game » Fri Jul 01, 2011 3:36 pm

Mielenkiintoinen asia, itselläkin i-puhelin, mutta tuli vaan mieleen että siinä täytyy olla laukojat käytettävissä ja kuvaajalla vapaat kädet että onnistuu. Tai sitten kuvaaja erikseen, eli vaatii "resursseja". :)
-Pari helppoa alkuun, laukaisee mukavasti jännityksen... (Juha Taponen / Koovee)
User avatar
no goalie no game
Lord of goaltending
 
Posts: 1131
Joined: Wed Apr 26, 2006 7:18 pm
Location: Harviala

Postby MaXii555 » Fri Jul 01, 2011 3:42 pm

Laitat sen i-puhelimen jään tasolle, ihan sama minkä päälle.
Itse olen ostamassa Full hd kameraa, ja toimintona on myös 720p 60kuvaa/sekunti, eli saa kunnon hidastuksetkin mukaan.
MaXii555
Aloitteleva maalivahti
 
Posts: 23
Joined: Sun Aug 09, 2009 5:41 pm
Location: VAASA

Postby no goalie no game » Fri Jul 01, 2011 3:57 pm

MaXii555 wrote:Laitat sen i-puhelimen jään tasolle, ihan sama minkä päälle.
Itse olen ostamassa Full hd kameraa, ja toimintona on myös 720p 60kuvaa/sekunti, eli saa kunnon hidastuksetkin mukaan.

Vaatii se jo vähän miettimistä ja sen ettei siellä paljon jäätä pitkin liiku muita/ mitään.
-Pari helppoa alkuun, laukaisee mukavasti jännityksen... (Juha Taponen / Koovee)
User avatar
no goalie no game
Lord of goaltending
 
Posts: 1131
Joined: Wed Apr 26, 2006 7:18 pm
Location: Harviala

Postby raZor » Fri Jul 01, 2011 5:55 pm

no goalie no game wrote:
MaXii555 wrote:Laitat sen i-puhelimen jään tasolle, ihan sama minkä päälle.
Itse olen ostamassa Full hd kameraa, ja toimintona on myös 720p 60kuvaa/sekunti, eli saa kunnon hidastuksetkin mukaan.

Vaatii se jo vähän miettimistä ja sen ettei siellä paljon jäätä pitkin liiku muita/ mitään.


Kuten kiekkoja. Minä kun laitoin viime talvena normi digikameran jäälle, kiekon päälle kuvaamaan 720p hd-videota ja niin vaan yksi kiekko otti kimposi suoraan kohti kameraa ja osuma. Onneksi tästä selvisi pelkällä säikähdyksellä :)
User avatar
raZor
Moderaattori
 
Posts: 2156
Joined: Wed Apr 26, 2006 4:58 pm
Location: Jyväskylä

Postby no goalie no game » Sat Jul 02, 2011 7:56 am

Juu, minun tuurilla joku luulee sitä puhelinta kiekoksi ja lämää :)
-Pari helppoa alkuun, laukaisee mukavasti jännityksen... (Juha Taponen / Koovee)
User avatar
no goalie no game
Lord of goaltending
 
Posts: 1131
Joined: Wed Apr 26, 2006 7:18 pm
Location: Harviala

Postby Mrtikka » Sat Jul 02, 2011 3:20 pm

raZor wrote:
no goalie no game wrote:
MaXii555 wrote:Laitat sen i-puhelimen jään tasolle, ihan sama minkä päälle.
Itse olen ostamassa Full hd kameraa, ja toimintona on myös 720p 60kuvaa/sekunti, eli saa kunnon hidastuksetkin mukaan.

Vaatii se jo vähän miettimistä ja sen ettei siellä paljon jäätä pitkin liiku muita/ mitään.


Kuten kiekkoja. Minä kun laitoin viime talvena normi digikameran jäälle, kiekon päälle kuvaamaan 720p hd-videota ja niin vaan yksi kiekko otti kimposi suoraan kohti kameraa ja osuma. Onneksi tästä selvisi pelkällä säikähdyksellä :)


Ei sulla olis tota videota tallella? :D
User avatar
Mrtikka
Resident goalie geek
 
Posts: 137
Joined: Sat Oct 04, 2008 7:39 pm

Postby Jukka Ropponen » Fri Aug 12, 2011 6:25 am

Taas viedään ipadin käyttöä seuraavlle tasolle. Otimme käyttöön golfia varten tehdyn valmennusohjelman jolla voimme joppa jäälle heti suorituksen jälkeen tehdä analyysit ja näyttää palautteen tehosteiden ja hidastuksien avulla. Palaute menee todella paljon paremmin jakeluun kun sen voi antaa heti eikä tarvitse enään editoida koneella ja näyttää myöhemmin.

Jukka
User avatar
Jukka Ropponen
Goaliepro
 
Posts: 2350
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:49 pm
Location: Espoo

Postby Kotka » Sun Aug 14, 2011 10:09 am

Jukka Ropponen wrote:Taas viedään ipadin käyttöä seuraavlle tasolle. Otimme käyttöön golfia varten tehdyn valmennusohjelman jolla voimme joppa jäälle heti suorituksen jälkeen tehdä analyysit ja näyttää palautteen tehosteiden ja hidastuksien avulla. Palaute menee todella paljon paremmin jakeluun kun sen voi antaa heti eikä tarvitse enään editoida koneella ja näyttää myöhemmin.

Jukka


Mikä valmennusohjelma tuo on? Millaisia kokemuksia käyttöliittymästä noin muuten?

Kokeilin viime keväänä MotionPro:n ilmaisversiota, mikä on tarkoitettu myös golfiin. Ihan kätevältä tuntui ainakin koneelle asennettuna, mutta en osaa sanoa sitten iPadista, kun en sellaista ainakaan vielä omista. MotionPro:sta löytyi helpot piirto- ja zoom-ominaisuudet. Muistaakseni sillä sai myös helposti kaksi rinnakkaista videota pyörimään ajatuksella "väärä suoritus" - "korjattu suoritus".
Kotka
Resident goalie geek
 
Posts: 191
Joined: Mon May 29, 2006 9:35 am

Postby Jukka Ropponen » Sun Aug 14, 2011 2:22 pm

Paljon samantyylinen tämä ohjelma jonka ostin. Laitan lisää dataa tällä viikolla kun pääsen testaamaan ohjelmaa kunnolla käytännössä. Meillä alkaa täällä Flmisissä Sveitsin alpeilla ZSC:n treenileiri tänään eli kohta on paremmin käyttökokemuksia.

Jukka
User avatar
Jukka Ropponen
Goaliepro
 
Posts: 2350
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:49 pm
Location: Espoo

Postby Kotka » Mon Aug 15, 2011 10:09 am

beaver wrote:Yllättävän vähän valkut tuota in time videopalautetta käyttävät. Treenien ja pelien jälkeen kyllä hierotaan tuntitolkulla läppärille editoitua pätkää, ja ollaan niin olevinaan. Paljon tehokkaampaa on tuo tapa, jossa heti tulee korjaus esim. asenoissa, liikkeissä jne. Minä käytän aika paljon iphonea. Siinäkin palautteen saa heti. Toki kuva on pienempi, mutta kuvan laatu ihan hyvä. Moket pystyvät korjaamaan heti, ja huomaa heistä, että oppi menee tosi hyvin perille. Heti korjauksen jälkeen voi tosiaan heittää kehiin "editoidun torjunnan". Toki viedeopalautteet pelistä voi läppärille hieroa, ei siinä mitään.


Tuossa on ihan hyvää asiaa. Pitää aina miettiä mikä on koko homman tarkoitus. Se ei varmasti ole hienojen videoklippien teko, vaan virheen ja oikean suorituksen visuaalinen ärsyke veskarille. Aina ei ole aikaa näyttää videota veskarille suoritusten välissä (joukkuetreenit jne) ja silloin nuo läppäriklipit ajaa asiansa.

Tuossa Kun Majava heitti noista peliklipeistä, niin niihin on tietysti olemassa omat ohjelmansa, eli esim. Steva tms. jolla saadaan pelin aikana klipit talteen, kunhan vaan käyttäjä osaa painaa oikeita nappeja oikeaan aikaan.. Pelin jälkeen on mielettömän helppoa näyttää tilanteita ohjelmasta suoraan valitsemalla oikeat klipit omien muistiinpanojen tueksi. Kovin kalliitahan nuo ovat ja vaativat sen pelin aikaisen Stevan käytön(eli videovalmentajan, siinä kun pitää ymmärtää tarkkaan mitä tekee), mutta on siitä myös paljon apua.
Kotka
Resident goalie geek
 
Posts: 191
Joined: Mon May 29, 2006 9:35 am

Iphonen kolmijalka

Postby Taz » Tue Aug 16, 2011 4:02 pm

Tuossa heräsi kiinnostus asiaan ja kun haluaa kuitenkin välttää "varustevauriot" niin huomasin että Iphonellekin löytyi kolmijalka, esim. Gorillamobile GM-2 tripodi.

Kuvaustueksi käy hyvin esim pikkumaali, taipuisat tripodi-jalat ylärimaan kiinni ja homma valmis.

Olen itse kokeillut käsivarakuvausta ja ei jälki ihan miellyttäny. Tabletti vois olla ratkaisu tai videokamera mutta kun tuo IPhone on tullu jo hankittuu...

Täytyy jatkaa virittelyä, live-feedback olisi parasta sitten perhostyylin keksimisen :D
Taz
Aloitteleva maalivahti
 
Posts: 19
Joined: Mon Aug 30, 2010 7:42 am
Location: Outokumpu


Return to MV-valmennus ja harjoittelu

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest