Kahvakuula harjoittelu

Tällä alueella keskustelemme kaikesta mahdollisesta joka liittyy maalivahtivalmennukseen ja/tai maalivahtien harjoitteluun.

Moderators: Jukka Ropponen, juha, Jan, raZor

Kahvakuula harjoittelu

Postby Mikke » Thu Jun 02, 2011 4:49 pm

Onko porukka ruvennut kyseisen kuulan kanssa harjoittelemaan. Itse olen vakavasti jopa miettinyt siirtyä kokonaan kuntosaliharjoittelusta kahvakuulaharjoitteluun, kannattaako?. Kahvakuulallahan voit tehä useita harjoituksia, ja on keskivartalolle hyväksi, kehittää tasapainoa ja liikkuvuutta. Mutta itse nyt kysyisin vain että jos jollain on isompaa kokemusta niin minkälaista ohjelmaa kannattaisi ruveta tekemään. Montako liiketta ja kuinka pitkään.

PS. Itse olen kyllä peruskurssin kahvakuulaan käynyt, mutta en sieltä saanut tarpeeksi isoa liikepankkia, että osaisin lähtä istelleni ohjelmaa tekemään. Oikeastaan vain perusliikkeitä olen oppinut, mutta liikkeitähän tosin voi hyvin tehdä yhdistelemällä eri liikkeitä.
Mikke
Resident goalie geek
 
Posts: 143
Joined: Thu Apr 27, 2006 6:48 pm
Location: Suomussalmi

Postby no goalie no game » Fri Jun 03, 2011 5:00 am

Olen kyseiseen välineeseen tutustunut sen verran että hommasin itsellenikin kaksi kuulaa. Kovin epäsäännöllisesti sitä on tullut tehtyä, eikä mitenkään "maalivahtipeliä ajatellen", omaksi huviksi vaan. Siinä kun on se hyvä puoli että ei tarvitse lähteä kotoa mihinkään, vaan 20 minuutissa saa jo kohtuullisen treenin tehtyä.
Keskivartalon lihaksethan tuossa tosiaan aktivoituvat hyvin, kuten mainitsit. Yleensäkin kaikessa mikä tehdään yhdellä painolla keskivartalo aktivoituu ihan eri tavalla kuin jos tehdään kaksi samanlaista painoa molemmissa käsissä, kuten perinteisessä salitreenissä. Jokainen voi kokeilla penkkipunnerrusta käsipainolla vain toisessa kädessä ja todeta asian.
Mitään erityistä treeniä en taida sinänsä osata antaa, mutta yksi hyvä vaihtoehto on tehdä yhtä liikettä "HIIT":inä, eli ensin yksi toisto, 30 sek tauko, 2 toistoa, 30 sek tauko, 3 toistoa, 30 sek tauko jne niin kauan kuin jaksaa. :)
Youtubesta löytyy liikkeitä, joihin voi lisätä vielä vaikka tasapainolaudan, jolloin meneekin aika vaativaksi. Heittojakin voi kokeilla, mikä tietysti lisää ainakin jännitystä ja silmä/käsikoordinaatiota.
-Pari helppoa alkuun, laukaisee mukavasti jännityksen... (Juha Taponen / Koovee)
User avatar
no goalie no game
Lord of goaltending
 
Posts: 1131
Joined: Wed Apr 26, 2006 7:18 pm
Location: Harviala

Postby no goalie no game » Fri Jun 03, 2011 5:22 am

Muutama oma lemppariliike tuli mieleen. Tempaus, jonka jälkeen käsi suorana paino ylhäällä kyykky, tai askelkyykky. Toinen on rinnalleveto, pystypunnerrus,"tuulimylly"-yhdistelmä, eli lopuksi koskettaa vapaalla kädellä saman puolen varpaita, painoa pitävä käsi ylhäällä suorana, mutta sitä lienee turha lähteä kokeilemaan jos ei liikettä tiedä :)
-Pari helppoa alkuun, laukaisee mukavasti jännityksen... (Juha Taponen / Koovee)
User avatar
no goalie no game
Lord of goaltending
 
Posts: 1131
Joined: Wed Apr 26, 2006 7:18 pm
Location: Harviala

Postby Flowe » Fri Jun 03, 2011 7:02 am

http://www.bodybuilding.com/exercises/ <-- tuolta löytyy todella hyviä liikkeitä yleensäkin salille, mutta jos haluaa niin voi etsiä ylhäältä hausta kettlebell niin löytää kahvakuulaan harjotteita. Sivulla myös videot liikkeistä.
Flowe
Maalivahti
 
Posts: 42
Joined: Sat Feb 27, 2010 8:59 am
Location: Tampere

Postby Rocket » Mon Jun 06, 2011 6:34 pm

Yksi hyvä sivusto on Harjoittelu.net Sieltä löytyy vähän lajin filosofiaakin laajemmin. Niin ja homma kyllä takuulla toimii. Keskivartalo vahvistuu ihan pakosta kuulilla harjoitellen ja kyllä hapenottokykykin paranee. Itelle jeesannut tosi paljon selkä vaivoihin ja sitä kautta helpottanut maalissakin pelaamista.
Rocket
Aloitteleva maalivahti
 
Posts: 20
Joined: Fri Oct 31, 2008 9:49 am

Postby no goalie no game » Tue Jul 12, 2011 8:47 pm

-Pari helppoa alkuun, laukaisee mukavasti jännityksen... (Juha Taponen / Koovee)
User avatar
no goalie no game
Lord of goaltending
 
Posts: 1131
Joined: Wed Apr 26, 2006 7:18 pm
Location: Harviala

Postby Reggie » Wed Jul 13, 2011 2:30 pm

Itse harjoittelin kuulilla 2-3 vuotta, mutta sitten meni molemmat olkapäät rikki, ja sen jälkeen olen tehnyt pääasiassa normaaleilla vapailla painoilla.

Tiedä sitten johtuiko rikkoontuminen juurikin kahvakuulista, mutta erityisen hyvää lämmittelyä suosittelen kahvakuulilla treenaaville.
Reggie
Maalivahti
 
Posts: 44
Joined: Wed May 09, 2007 3:40 pm


Return to MV-valmennus ja harjoittelu

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests