Skike

Tällä alueella keskustelemme kaikesta mahdollisesta joka liittyy maalivahtivalmennukseen ja/tai maalivahtien harjoitteluun.

Moderators: Jukka Ropponen, juha, Jan, raZor

Skike

Postby Stratos » Sat Apr 23, 2011 12:29 pm

Tuli hankittua Skiket tuomaan vähän vaihtelua peruskuntoreeniin. Vielä en ole päässyt kunnolla kokeilemaan. Pienen testauksen jälkeen kokemus tosi positiivinen.

Löytyykö foorumilta muita skikkaajia? Vinkkejä aloittelijalle? :)
Image
Mielipiteistä keskustellaan
Stratos
Lord of goaltending
 
Posts: 1809
Joined: Fri Apr 28, 2006 12:11 pm
Location: Edmonton, AB, Canada

Re: Skike

Postby raZor » Sat Apr 23, 2011 4:01 pm

Stratos wrote:Löytyykö foorumilta muita skikkaajia? Vinkkejä aloittelijalle? :)



Tässä niille, jotka eivät vielä tiedä mitä skikkaaminen on. Minäkin lukeuduin niihin vielä minuutti sitten mutta guugeli auttoi :)

Skike

Skikkaaminen on maanteillä ja maastossa tapahtuvaa rullaamista!

Skikkaamista voi verrata maastohiihtoon sillä erotuksella, että voit skikata ilman lunta, missä maastossa vain ja milloin vain. Skikkaamisen voi oppia kuka tahansa ja se on todella helppoa. Skikatessa käytetään hiihdosta tuttuja liikkeitä ja niitä tehostetaan sauvoilla. Ylävartalon tehokas käyttö mahdollistaa harjoitusnopeuden ja tehon nostamisen.

* Skikkaaminen harjoittaa koko vartaloa. Skikkaaminen on harjoittelumuotona nilkoille ystävällisempi kuin kävely tai luistelu.
* Skikkaaminen on aerobista harjoittelua. Se auttaa sinua painonhallinnassa. Skikkaaminen vahvistaa lihaksia ja luuston rakennetta.
* Skikatessa käytät yli 90% vartalosi lihaksista ilman yksittäisen lihasryhmän ylikuormitusta.

Max. 120kg käyttäjille.
User avatar
raZor
Moderaattori
 
Posts: 2156
Joined: Wed Apr 26, 2006 4:58 pm
Location: Jyväskylä

Postby beaver » Sun Apr 24, 2011 6:48 am

Muistaakseni Jamo oli tällaiset pelit muutama vuosi sitten. Hän voisi kertoa hommasta varmaankin enemmän.
Roppaa eteen...
User avatar
beaver
Lord of goaltending
 
Posts: 1131
Joined: Thu Apr 27, 2006 8:29 am
Location: Pirkkala

Skike

Postby Jamo Hautakoski » Tue Apr 26, 2011 12:11 pm

Moi

Juu, kokeilin. Ei tuntunut hyvalta. Palasin takaisin rullaluistin - sauva yhdistelmaan.

Jamo
Läskiä ja Lotinaa
Jamo Hautakoski
Resident goalie geek
 
Posts: 388
Joined: Wed Apr 26, 2006 6:51 pm
Location: Schoten, Belgia

Postby Stratos » Tue Apr 26, 2011 7:13 pm

Mulla on nyt pari lenkkiä takana ja tykkään paljon. Itse aina kokenut rullaluistimet epämukaviksi = eivät istu, ovat kuumat, hiertävät, tärisevät jne. Sellaista olen kyllä kuullut, että hiihtäjät kokevat skiket omikseen, mutta rullaluistelijat eivät tykkää.. Hieman oli kyllä alkuun hakemista, kun en koskaan oikein ole hiihtänyt. Ensimmäistä kaatumista odotellessa, kun ei tuo skikkaaminen ihan luistelua vastaa, mutta silti ns. yrittää luistella.

Anyway, suosittelen kokeilemaan! Kaloreita kuluu :D
Image
Mielipiteistä keskustellaan
Stratos
Lord of goaltending
 
Posts: 1809
Joined: Fri Apr 28, 2006 12:11 pm
Location: Edmonton, AB, Canada

Skikeistä

Postby sewe-68 » Wed Apr 27, 2011 11:38 am

Skikeily on ihan oma koulukuntansa. Tietojeni perusteella ei ole kovin suosittua hiihtäjien keskuudessa. Minun tietoni perustuvat velipojan kautta Oulun Hiihtoseuran toimintaan ja hiihtosuunnistuspiireihin.

Olen kokeillut skikejä ja ovat hiihtoharjoitteluun liian raskaat verrattuna suksiin, jolloin tekniikka poikkeaa "oikeasta" hiihtämisestä. Perinteiset rullasukset ovat paremmat ja lajinomaisemmat. Skikeillä pääsee kohtalaisesti kovahkoja kevyenliikenteen väyliä mikä voidaan laskea niille eduksi. Toisaalta rullasuksillakin pääsee tasatahtia hiekkatiellä ja esimerkiksi Paloheinässä voi hiihtää perinteistä tynnyrirullasuksilla omalla reitillään maastossa - onko se tuhkasoraa vai mitä tuo hienojakoinen harmaa päällyste mitä noissa käytetään?

Rullasuksioita on oikeastaan vain ammattipiireissä ja himoharrastajissa, suurin osa vetelee rullaluistimilla. Minulla on nyt kaiketi kolmannet rullaluistimet menossa sitten 1991, rullia ja laakereita on mennyt toki enemmän. Tässäkin laatuun panostaminen kannattaa eli hyvä kenkä ei paina ja on riittävästi ilmastoitu. Pitkäkiskoinen ja isopyöräinen rullaa tasaisemmin ja ennen kaikkea kulkee kovempaa - koska aina silloin tällöin pientä tiputusleikkiä tuolla lenkillä tapaa :-)

Kuntoilumuotona mitä mainioin!

Parhaina viikkoina on tullut yli 200km, osittain työmatkarullailua - onneksi on 22km toimistolle :-)

Sewe
Myöshäisherännytikämiesamatöörimolari
sewe-68
Resident goalie geek
 
Posts: 159
Joined: Thu Oct 26, 2006 11:07 am
Location: Helsinki

Skike

Postby jogoalie » Wed Apr 27, 2011 5:01 pm

Minäkin kokeilin Skike-luistimia/suksia yhden kesän muutama vuosi takaperin. Olin Stratosin tavoin kyllästynyt rullaluistinten istuvuusongelmiin.
Mielestäni Skiket olivat parhaimmillaan suht kovapintaisilla hiekkateillä, joille luistimilla ei ole asiaa. Asvaltilla en niistä erikoisemmin pitänyt - olivat turhan painavat ja "kömpelöt".
Onneksi lopulta löysin leveään jalkaani erinomaisesti istuvat rullaluistimet, joten palasin takaisin luisteluun.
Ei Skikeissa sinänsä suurta vikaa ollut, mutta luistimilla homma hoituu jotenkin "helpommin".
jogoalie
MV-friikki
 
Posts: 78
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:58 pm
Location: Vantaa

Postby juusto201 » Tue Jan 10, 2012 8:10 pm

Onko tää sitä missä mennään niillä "rullasuksilla"? :D
"Why is a puck called a puck? Because dirty little bastard was taken."

—Martin Brodeur

"If you want it, don't just THINK you want it, go out there and f*ckin' want it."
--Bruce Boudreau
juusto201
Resident goalie geek
 
Posts: 156
Joined: Sun Mar 16, 2008 10:23 am
Location: Helsinki

..

Postby ukkomauser » Wed Jan 11, 2012 7:05 pm

Rullasukset ja skiket on vähän eri asia. Rullasukset on enemmän oikean näköiset sukset ja pienillä renkailla kun taas skiket on semmoiset isoilla pyörillä ja enemmän lumikengän näköiset :D

tossa skiket
http://abantes.net/images/skike1gent-400-2.jpg

rullasukset
http://yle.fi/ecepic/archive/00318/rull ... 18264b.jpg

Isäntä osti skiket vanhalla iällä ja minä naureskelin ja sanoin että eiku kumisaappaat jalkaan nii voi vähän huonommassaki maastossa pätkiä menemään, sitten lähin spurttia ottamaan asfaltilla niii heti rähmällään olin siellä maantien pinnassa. Ite on tykännyt niistä kun ovat enempi tarkoitettu semmoseen "hitaampaan" menoon kun normaalit rullaluistimet.
ukkomauser
Aloitteleva maalivahti
 
Posts: 28
Joined: Mon Aug 30, 2010 3:22 pm

Postby juusto201 » Sat Jan 14, 2012 9:16 pm

Ahaa, kiitos korjauksesta :D
"Why is a puck called a puck? Because dirty little bastard was taken."

—Martin Brodeur

"If you want it, don't just THINK you want it, go out there and f*ckin' want it."
--Bruce Boudreau
juusto201
Resident goalie geek
 
Posts: 156
Joined: Sun Mar 16, 2008 10:23 am
Location: Helsinki


Return to MV-valmennus ja harjoittelu

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests