Hitaat kädet

Tällä alueella keskustelemme kaikesta mahdollisesta joka liittyy maalivahtivalmennukseen ja/tai maalivahtien harjoitteluun.

Moderators: Jukka Ropponen, juha, Jan, raZor

Hitaat kädet

Postby Goalie40 » Sun Nov 21, 2010 9:47 pm

Olen alkanut nyt viime viikkojen aikana huomaamaan, että pelityylini on muuttunut pikku hiljaa blokkaavaksi, eli kädet alkaa menemään lantioon kiinni jne. Olen yrittänyt pitää käsiäni taas edessä hyvin seurauksin, mutta muutama seikka jäi korvien väliin kaivamaan. Kun esim läheltä tulee veto ylös, esim. maskiin, kädet eivät yksin kertaisesti ehdi nappaamaan kiekkoa, vaan kiekko läsähtää suoraan maskiini. Mistä taas saisin nopeutta käsiini? Ukko vanhana nyrkkeiliänä ehdotti kyseistä lajia ja vielä kun kotoa löytyy pistehanskat ja säkki, tätä kannattaa harjoittaa. Mutta muutamia viteoita katsellessani silmiini pomppasi ns. "Tretjak harjoitus", jossa seinän vieressä heitellään palloa kummallekkin käsille, ja tanssitaan ripaskaa samalla. Jos jollakin olisi selvennystä ja erilaisia treenimuotoja, otan niitä ilomielin vastaan!

EDIT. Mieleeni juolahti tänään treeneistä tullessani, että pidin taukoa jääkeikosta n. 2 kk pelaamatta jääkiekkoa. Tämän jakson ja kolmannen kuukauden päälle vedin tehokasta punttia pelkästään ylä-vartaloon n. 3-4 kertaa viikossa 2h ajan. Voiko tämä olla syypäänä hitaille käsille.
Last edited by Goalie40 on Mon Nov 22, 2010 7:40 pm, edited 2 times in total.
Goalie40
Aloitteleva maalivahti
 
Posts: 18
Joined: Wed Sep 01, 2010 6:21 pm

Postby Imuri96 » Mon Nov 22, 2010 11:18 am

Reaktiopalloa suosittelen kovasti! Itse olen saanut sen avulla nopeutta käsiini ja reaktioihini. 50 heittoa päivässä riittää ja pari viikon päästä pitäisi kiekot tarttua. :D
User avatar
Imuri96
Resident goalie geek
 
Posts: 411
Joined: Fri Dec 12, 2008 6:10 pm
Location: Helsinki

Postby goalie#29 » Thu Nov 25, 2010 8:17 pm

Yleensä ottaen maalivahdin yläkroppapuntin pitäisi koostua lähinnä terävistä ja kevyillä painoilla tehtävistä sarjoista. Eli jos haet isot muskelit yläkroppaan, se hyvin todennäköisesti hidastaa käsiä. Tottakai kädet saa reenattua myös nopeiksi. Reaktiopallo, joka jo mainittiin on myös omasta mielestä todella hyvä vehje käsien nopeuteen ja silmä-käsi-koordinaation reenaamiseen.
goalie#29
Lord of goaltending
 
Posts: 969
Joined: Sat Oct 13, 2007 3:09 pm
Location: Kouvola

Onko hartiat ja kroppa rentona?

Postby Taz » Mon Dec 06, 2010 10:55 am

Kiinnitä huomiota myös siihen että mikä on lihasten jännittyneisyys kun otat kiekkoa kiinni. Rento lihas takaa yleensä terävän suorituksen. Pieni uloshengitys kiekon lähtöhetkellä rentouttaa vaistomaisesti ja kätesi toimivat nopeammin. Pieniä mutta oleellisia asioita.

Jos teet tuota säkkitreeniä, niin tee sekin tekniikalla: terävät nopeat lyönnit ja hartialinja rentona. Ei katutappelutyylillä niinkuin usein näkee. Säkkitreeni on hyvää lihasjumppaa mutta ei välttämättä kilpakaudella. Myös jos osaat peruspotkuja niin säkillä voi treenata jalkoja ja lantion seutua.

Reaktiopallo on erinomainen treenikaveri, suosittelen. Välttämättä et tarvitse ripaskaa mukaan jos kädet on ongelmakohta. Kuuntele kroppaasi ja pyri tuntemaan onko lihas jännittynyt vai rento.
Taz
Aloitteleva maalivahti
 
Posts: 19
Joined: Mon Aug 30, 2010 7:42 am
Location: Outokumpu

Postby Goalie#79 » Tue Dec 07, 2010 7:59 pm

Kiinnitä huomiota myös siihen että mikä on lihasten jännittyneisyys kun otat kiekkoa kiinni. Rento lihas takaa yleensä terävän suorituksen. Pieni uloshengitys kiekon lähtöhetkellä rentouttaa vaistomaisesti ja kätesi toimivat nopeammin. Pieniä mutta oleellisia asioita.


Itse testasin tuota harkoissa ja se todellakin auttoi. Olo oli rento. Yleensä olen jännittänyt ja torjunut pystymmästä parin joukkuelaisen vetoja koska he tulevat metrin parin päähän lataamaan lämäriä ja tänään en nittänyt heitä yhtään :D Liekö tässä jokin yhteys? :?
(Penkki)Urheilijoiden aatelia
Goalie#79
Resident goalie geek
 
Posts: 177
Joined: Sat Jan 30, 2010 1:41 pm
Location: Jyväskylä MLK


Return to MV-valmennus ja harjoittelu

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests