Pituuden merkitys maalivahtipelissä?

Tällä alueella keskustelemme kaikesta mahdollisesta joka liittyy maalivahtivalmennukseen ja/tai maalivahtien harjoitteluun.

Moderators: Jukka Ropponen, juha, Jan, raZor

Postby Goalie99 » Thu Dec 16, 2010 5:35 pm

Kyl alkaa vähäsen ärsyttää kun aina junnupeleissä käytetään niin helvitin isoja maaleja veskoihin verrattuna!
Meidänkin maalivahdit ovat ehkä 140 senttisiä ja ite oon 165.
Elikkä ittelläin veessä maskin keskiosa on yläriman kohdalla, ja näiden pikku-akkojen seistessä sama kohta maskia on yläriman kohdalla.
User avatar
Goalie99
Resident goalie geek
 
Posts: 390
Joined: Sat Apr 03, 2010 9:05 am

Postby eipii » Thu Dec 16, 2010 6:48 pm

Ja minkä kokoisia maaleja pitäisi käyttää? Niin se on joka junnuveskarilla, peitto kasvaa kasvun myötä.

Lätkässä kuitenkin vielä hommat on ihan jees, mietippä junnu fudisveskoja kun siirrytään isoihin maaleihin...
User avatar
eipii
Resident goalie geek
 
Posts: 400
Joined: Thu Nov 19, 2009 1:10 am

Postby junnumolarii » Thu Dec 16, 2010 7:47 pm

juu itellä futikses juuri tuo isoihin maaleihin siirtyminen viime kaudella tuotti täydellisen pelityylin muutoksen ku oon jalkapallossaki maalivahti ku siitä alettii puhua :D

syvyyspeliä alettiin hieman kehittää enemmän ja tietysti iso kenttä suhteutuu sitte siihe..
junnumolarii
Rookie
 
Posts: 11
Joined: Sun Jul 25, 2010 7:22 pm

Postby Jonppa » Thu Dec 16, 2010 7:51 pm

Tuo pituuden ihannointi on menny ihan yli. Eihän nykyään anneta enää ees mahollisuuksia lyhyille maalivahdeille. Vaikka ois kuinka taitava, mutta pieni niin ketään ei kiinnosta? Onko se reilua sitten pelkästään koon takia olla antamatta mahdollisuutta? Ja onko sitten parhaat maalivahdin edes mitenkään erityisen isoja? Tim Thomas esim. änärissä ja mestiksessä just Teemu Seppänen. Ei mun mielestä, mun mielestä isoille maalivahdeille enemmän niitä "helppoja" menee kun luotetaan vaan siihen kun menee polvilleen niin johonki kiekko osuu. Kumpi on sitten parempi liikkua nopeesti ja pelata agressiivesesti niinkun vaikka Thomas tai Järvinen tai Pasi Nurminen ennen, kun luottaa vaan aina siihen, että peittää vedot. Ei se voi olla koosta kiinni miten hyvä maalivahti on, nykyään kun sitä vaan joka paikassa jauhetaan että pitää olla iso, pitää olla iso ja pienille ei ees anneta mahdollisuutta niin ei kait niitä pienempiä maalivahteja missään näykkään sitten.
Jonppa
Resident goalie geek
 
Posts: 276
Joined: Sun Jul 29, 2007 10:29 am
Location: Siilinjärvi

Postby goalie#29 » Thu Dec 16, 2010 9:33 pm

Suosittelen lukemaan Janin viestin edelliseltä sivulta. Todella hyvin sanottu kuinka asia on.
goalie#29
Lord of goaltending
 
Posts: 969
Joined: Sat Oct 13, 2007 3:09 pm
Location: Kouvola

Postby Jonppa » Thu Dec 23, 2010 10:18 am

Niin kyllä oon lukenu sen ja kaikki jutut, mutta oon sitä mieltä että ei maalivahtipeli ole pituudesta kiinni vaan taidoista. Eikä mulla tosiaan ole mitään isoja maalivahteja vastaan en sillä, mutta ärsyttää vaan tämä asenne että haukutaan kaikki pienet maalivahdit ihan täysin, eikä anneta edes mahdollisuutta koon takia mille ei itse voi mitään.
Jonppa
Resident goalie geek
 
Posts: 276
Joined: Sun Jul 29, 2007 10:29 am
Location: Siilinjärvi

Postby Jani » Thu Dec 23, 2010 11:49 am

Jonppa wrote:Niin kyllä oon lukenu sen ja kaikki jutut, mutta oon sitä mieltä että ei maalivahtipeli ole pituudesta kiinni vaan taidoista. Eikä mulla tosiaan ole mitään isoja maalivahteja vastaan en sillä, mutta ärsyttää vaan tämä asenne että haukutaan kaikki pienet maalivahdit ihan täysin, eikä anneta edes mahdollisuutta koon takia mille ei itse voi mitään.


Itselläni ei ainakaan ole tiedossa sellaista yleistä asennetta, että pienempikokoisia maalivahteja haukuttaisiin, tai pidettäisi selvästi huonompina kuin isompikokoisia. Maalivahtipeli on kaikilla tasoilla lopulta yksilön taidoista kiinni.

Kuitenkin, naapurin rouvaa lainatakseni: Koolla On Väliä. Kun tarkastellaan maalivahtipeliä objektiivisesti, niin kyse on kiekon edessä olemisesta. Isompikokoinen maalivahti on kiekon edessä aina suuremmalla todennäköisyydellä kuin pienempikokoinen, sillä tyhjäksi jäävä tila maalissa on suhteellisesti pienempi.

Kyllä pienempikokoinenkin voi kehittyä loistavaksi maalivahdiksi, mutta hänkin olisi isompikokoisena todennäköisemmin vieläkin parempi malivahti, olettaen että taitotaso ja muut malivahtipelin kannalta keskeiset ominaisuudet ovat identtiset. Tulee muistaa, että jääkiekko pelinä muuttuu koko ajan, ja tällä hetkellä suuntaan, jossa ei useinkaan ole aikaa sijoittua optimaalisesti, vaan peitto ja blokkaus tulevat entistä suurempaan rooliin.

Isompikokoisella maalivahdilla on lisäksi hieman paremmat edellytykset kehittyä paremmaksi maalivahdiksi kuin pienempikokoisen maalivahdin tilanteessa, jossa molempien harjoitettavuus ja perustaidot ovat yhtä hyvät. Usein on lisäksi vaikea ennustaa, kumman kehittyminen on nopeampaa tai muuten parempaa, jolloin isompikokoinen menee tasatilanteessa edelle. Kilpatason joukkueisiin valittavien maalivahtien kehittymistä seurataan valmennuksen puolelta varsin tarkasti jo joukkueisiin pyrkimisvaiheessa. Edellä mainitut asiat ovat valitsijoillakin hyvin tiedossa, ja varmasti ainakin jonkin verran ohjaavat lopullisia maalivahtivalintoja. Aina tulee kuitenkin poikkeuksia, mutta trendi on kohti isompikokoisten maalivahtien yleisyyttä rosterissa.
Out of the ordinary... out of this world.
Jani
Resident goalie geek
 
Posts: 470
Joined: Tue Jul 11, 2006 5:24 pm

Postby Goalie99 » Fri Dec 31, 2010 8:09 pm

Eikös ne vähän isommat(ei voi yleistää) maalivahdit ole useammin seisovia kuin perhosia?
Jos asia on näin niin sitten erikoistapaus tuo Tepsin/TuTon tommi virtanen.
Mieshän on 174 senttiä ja seisssooo ku Turco!
Välillä tulee häntäkin seurattua Tepsin lämmitteytharkoissa ennen peliä.
Menee ehkä parikertaa 13 kerrasta maihin kun Engren siellä lämmitelee muualla ja ukot laukoo Virtaselle.
sItte taas se Enkku on ihan perhonen, vaikka 185 centtimetriä miehellä on pituutta...
Itekki oon joukkueeni pisin 5cm eroavaisuudella toiseksi pisimmästä.
Ja kyllähän mäki oon perhostyylin omaava vaikka oonki suhteessa muihin liigan veskareihin pitkä.
User avatar
Goalie99
Resident goalie geek
 
Posts: 390
Joined: Sat Apr 03, 2010 9:05 am

Postby eipii » Fri Dec 31, 2010 9:30 pm

Goalie99 wrote:Eikös ne vähän isommat(ei voi yleistää) maalivahdit ole useammin seisovia kuin perhosia?
Jos asia on näin niin sitten erikoistapaus tuo Tepsin/TuTon tommi virtanen.
Mieshän on 174 senttiä ja seisssooo ku Turco!
Välillä tulee häntäkin seurattua Tepsin lämmitteytharkoissa ennen peliä.
Menee ehkä parikertaa 13 kerrasta maihin kun Engren siellä lämmitelee muualla ja ukot laukoo Virtaselle.
sItte taas se Enkku on ihan perhonen, vaikka 185 centtimetriä miehellä on pituutta...
Itekki oon joukkueeni pisin 5cm eroavaisuudella toiseksi pisimmästä.
Ja kyllähän mäki oon perhostyylin omaava vaikka oonki suhteessa muihin liigan veskareihin pitkä.

Siis mitä??
Jos jotain kaavaa meinaat sanoa niin.. mitä isompi sitä enemmän polvillaan, sitähän se b-fly on... mitä isompi sitä isompi peitto polvillaan...
User avatar
eipii
Resident goalie geek
 
Posts: 400
Joined: Thu Nov 19, 2009 1:10 am

Postby Imuri96 » Sat Jan 01, 2011 9:47 am

Goalie99 wrote:Eikös ne vähän isommat(ei voi yleistää) maalivahdit ole useammin seisovia kuin perhosia?
Jos asia on näin niin sitten erikoistapaus tuo Tepsin/TuTon tommi virtanen.
Mieshän on 174 senttiä ja seisssooo ku Turco!
Välillä tulee häntäkin seurattua Tepsin lämmitteytharkoissa ennen peliä.
Menee ehkä parikertaa 13 kerrasta maihin kun Engren siellä lämmitelee muualla ja ukot laukoo Virtaselle.
sItte taas se Enkku on ihan perhonen, vaikka 185 centtimetriä miehellä on pituutta...
Itekki oon joukkueeni pisin 5cm eroavaisuudella toiseksi pisimmästä.
Ja kyllähän mäki oon perhostyylin omaava vaikka oonki suhteessa muihin liigan veskareihin pitkä.


Ja alkulämmittelyssä mennäänkin harvemmin jäihin kun otetaan vain kiekko tuntumaa.
User avatar
Imuri96
Resident goalie geek
 
Posts: 411
Joined: Fri Dec 12, 2008 6:10 pm
Location: Helsinki

Postby Jonppa » Sat Jan 01, 2011 3:45 pm

No joo liiottelin vähän tuota pienikokoisten haukkumis juttua, mutta lähinnä fanien ja muitten "asiantuntijoiden" mielestä ei pienikokoisilla kavereilla ole mitään mahdollisuuksia. Esim. Kun Järvinen meni Jokereihin niin heti kun tuli heikompi peli niin sanottiin, että "ei tuollanen kääpiö pärjää" ja sitten kun jollekkin Lasakille tulee heikompi peli niin ollaan vaan että "kaikillehhan niitä tulee". Mutta aina kun on pienikokoinen niin se on se ainut syy miks ei pärjää joidenkin mielestä.
Jonppa
Resident goalie geek
 
Posts: 276
Joined: Sun Jul 29, 2007 10:29 am
Location: Siilinjärvi

Postby Goalie99 » Sun Jan 02, 2011 5:55 pm

Imuri96 wrote:
Goalie99 wrote:Eikös ne vähän isommat(ei voi yleistää) maalivahdit ole useammin seisovia kuin perhosia?
Jos asia on näin niin sitten erikoistapaus tuo Tepsin/TuTon tommi virtanen.
Mieshän on 174 senttiä ja seisssooo ku Turco!
Välillä tulee häntäkin seurattua Tepsin lämmitteytharkoissa ennen peliä.
Menee ehkä parikertaa 13 kerrasta maihin kun Engren siellä lämmitelee muualla ja ukot laukoo Virtaselle.
sItte taas se Enkku on ihan perhonen, vaikka 185 centtimetriä miehellä on pituutta...
Itekki oon joukkueeni pisin 5cm eroavaisuudella toiseksi pisimmästä.
Ja kyllähän mäki oon perhostyylin omaava vaikka oonki suhteessa muihin liigan veskareihin pitkä.


Ja alkulämmittelyssä mennäänkin harvemmin jäihin kun otetaan vain kiekko tuntumaa.

Jepjep, mutta sitten mennään jäihin kun tulee jäätä pitkin...ja tossa edell. viestissäni sanoin et ei voi yleistää!
User avatar
Goalie99
Resident goalie geek
 
Posts: 390
Joined: Sat Apr 03, 2010 9:05 am

Postby tobbo » Sun Jan 02, 2011 7:47 pm

Goalie99 wrote:Jepjep, mutta sitten mennään jäihin kun tulee jäätä pitkin...ja tossa edell. viestissäni sanoin et ei voi yleistää!


Voihan jäävedonki ottaa mailalla kiinni tai tehdä jopa legendaarisen luistintorjunnan.
Image
tobbo
Resident goalie geek
 
Posts: 186
Joined: Mon Dec 11, 2006 12:57 pm
Location: Rauma

Re: pituus

Postby mokkevalakka » Fri Jan 13, 2012 1:06 pm

[quote="Onhan se nyt päivänselvää että alle 185 cm pitkällä veskarilla jää liikaa tilaa hartioiden ja yläriman väliin, kun menee alueen rajalla jäihin. [/quote]

Tämähän ei pidä paikkaansa, ehkä silloin pitää kun katsotaan maalissa olevaa maalivahtia pelaajan silmien korkeudelta, mutta kun katsotaan sieltä kiekon näkökulmasta, niin kyllä se riittää alle 170cm mokke v-torjunnassa selkäsuorana peittämään sen maalin ylärimaa myöten hartioiden kohdalta.
mokkevalakka
Resident goalie geek
 
Posts: 467
Joined: Sun May 14, 2006 2:57 pm

Postby Zipok » Fri Jan 13, 2012 1:59 pm

Tietysti pääasiahan on, että kiekot jäävät kiinni oli pituus sitten mikä hyvänsä. On totta, että nykyään isommat veskarit ovat kovassa huudossa, sen näkee suoraan juuri sarjojen veskojen pituuksista.

Isommat veskarit (n. 185cm -->) ovat etulyöntiasemassa etenkin suorissa laukauksissa, ja myös tottakai sillä, että ne peittää jo olemuksellaan suuremman osan maalista. Suorat vedot ei yleensä mene, jos veskari "viitsii" tulla vähän vastaan niin tilaa ei yksinkertaisesti jää. Ongelmia tulee taas kun kiekkoa laitetaan liikkeelle, ja vetoja tulee poikittaisliikkeistä. Isommat maalivahdit ovat yleisesti hieman hitaampia ja kömpelömpiä kuin pienemmät yksilöt.

Nykypäivänä pienikokoisillla veskareilla pitää olla jokin erikoisominaisuus, että mahdollisuudet ovat huipulle asti. Yleisesti se on juuri se nopeus. Helpompi liikkua kun on vähemmän massaa, mikä pitää saada liikkeelle. Pieni veskari joutuu tekemään myös paljon enemmän reaktiotorjuntoja, kun laukaukset tulevat lähempää, isot veskarit voivat peittää ja usein se osuu johonkin ja kimpoaa pois. Eli myös refleksit pitää olla kunnossa. Pienen veskarin pitää myös tulla enemmän vastaan suorissa hyökäykssissä, ja muutenkin haastaa enemmän ampujaa, jotta tilaa ei jäisi niin paljoa.

Yhteenvetona: isot veskarit ovat etulyöntiasemassa nykypäivänä, mutta myös pienet veskarit voivat päästä huipulle asti, mutta pitää löytyä nopeat jalat ja hyvät refleksit ja uskallusta haastaa ampujaa.
Zipok
Aloitteleva maalivahti
 
Posts: 16
Joined: Sun Jan 08, 2012 2:29 pm

PreviousNext

Return to MV-valmennus ja harjoittelu

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests
cron