Peliasentosi leveys ja sen vaikutus liikkuvuuteen

Tällä alueella keskustelemme kaikesta mahdollisesta joka liittyy maalivahtivalmennukseen ja/tai maalivahtien harjoitteluun.

Moderators: Jukka Ropponen, juha, Jan, raZor

Peliasentosi leveys ja sen vaikutus liikkuvuuteen

Postby Jukka Ropponen » Wed Mar 03, 2010 4:01 pm

Olen huomannut viime aikoina kuinka useilla maalivahdeilla peliasento on mennyt monessa tilanteessa aivan liian leveäksi ja siitä seuraa torjuntatekniikan paha vika kun mv vaan putoaa jäihin ja kurottelee torjuntoihin eli liikesuunta torjunnan puolelle ja sitä myötä myös kunnon jatkopelaaminen on lähes olematonta.

Tämä on asia johon varmasti kannattaa kiinnittää huomiota ja tsekta jos sinulla on vaikeuksia esim v-liun tms poikkiliikkeen ja sen nopeuden kanssa.

Koitetaan kesällä tehdä asiasta hiukan videota tuonne GPTV:n puolelle kun päästään taas pro ukkojen kanssa jäälle viikottain.

Jukka
User avatar
Jukka Ropponen
Goaliepro
 
Posts: 2350
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:49 pm
Location: Espoo

Postby JHaimakai » Wed Mar 03, 2010 4:56 pm

Mulle on sanottu tuosta leveällä pelaamisesta nimittäin itselläni on siinä kohtaa hajonnu paketti täysin eikä ripariin pysty tekemään muutakuin hyppäämän kylelleen. Myös puikot oli heikko kohta kun pelasin leveällä niin selkä ei pysynyt suorana ja oikea käsi valui patjan eteen. Onko muilla ollut samoja ongelmia. Itsellä ongelmat katosi kun korjasin asentoa! :)
Menestys tulee ennen työtä vain sanakirjassa!
JHaimakai
Resident goalie geek
 
Posts: 129
Joined: Mon Aug 10, 2009 5:23 am
Location: Heinola

Postby abellardo » Wed Mar 03, 2010 5:06 pm

Tarkoittaako tämä liian leveetä V asentoa jäässä?
Pukukoppipelaajia tarvitaan aina!
User avatar
abellardo
Resident goalie geek
 
Posts: 355
Joined: Sat Dec 20, 2008 11:20 pm
Location: Tampere

Postby JHaimakai » Wed Mar 03, 2010 5:27 pm

Ei vaan kun olet perusasennossa ja jalkasi ovat leveällä. Normaalisti jalkojen pitäisi olla kapealla että olisi parempi valmius liikkumaan ja saisi enemmän voimaa potkuun.
Menestys tulee ennen työtä vain sanakirjassa!
JHaimakai
Resident goalie geek
 
Posts: 129
Joined: Mon Aug 10, 2009 5:23 am
Location: Heinola

Postby Jani » Wed Mar 03, 2010 6:09 pm

Olen Jukan kanssa ihan samaa mieltä. Usein liian leveä peruasento vie tarpeettomasti voimaa jaloilta ja vaikeuttaa sähäkkää liikkumista.

Tähän liittyen voidaan myös pohtia, mikä mahtaa olla ylikorostuneen leveän perusasennon taustalla? Heti tulee mieleen pari asiaa, joilla on varmasti vaikutusta:

- Nuoretkin veskarit valitsevat käyttöönsä aiempaa pidempiä patjoja erityisesti reisiosan kohdalla, mikä vastaavasti ohjaa jalkoja etäämmälle toisistaan, etteivät patjojen yläosat hankaa toisiaan vasten liian paljon.

- Toinen asia on tarpeettoman matalan otekorkeuden käyttö mailassa. Tämä pakottaa vastaavasti yläkroppa alemmas ja joskus liiaksi etukumaraan. Tätä voidaan kompensoida lähinnä tuomalla mailaa lähemmäksi patjoja, mutta useammin leventämällä jalkojen asentoa.

Edelleen kun yhdistetään pitkät patjat ja matala otekorkeus, on yksikertaisesti pakko pitää jalkoja melkoisen auki, jotta luistimilla liikkuminen edelleen onnistuu.

Itse olen oman pelaamisen ohella tehnyt aiempaa enemmän myös valmennusjuttuja, ja muutaman kaverin kohdalla onkin saatu helpotusta asiaan pidentämällä mailan otekorkeutta ja opettelemalla pitämään yläkroppaa pystympänä, kuitenkaan viemättä käsiä tarpeettoman lähelle kehoa. Minusta turhan usein priorisoidaan mailan matalampaa otekorkeutta jäässä pelaamisen hyväksi, jolloin lyhyempi otekorkeus toki auttaa, jos yläkroppa ja takamus valahtaa liiaksi alas. Mutta silloin kun paketti on jämäkkä ja jäissä ollaan yläkroppaa ryhdikkäänä ja lonkkakulma pystympänä, niin pidempi otekorkeus mailassa edesauttaa peittoa ohjaamalla peliasentoa ja ylös päästään nopeammin, eikä kainaloista livahda yhtään enempää kiekkoa kuin matalammalla otekorkeudellakaan. Ja vastaavasti mailan lavan ei tarvitse koko ajan nuolla patjoja jäissä pelatessa, vaan se voi aivan hyvin olla hieman edessä käsien tapaan.
Out of the ordinary... out of this world.
Jani
Resident goalie geek
 
Posts: 470
Joined: Tue Jul 11, 2006 5:24 pm

Postby JHaimakai » Wed Mar 03, 2010 6:28 pm

- Useimmat ajattelevat ehkä että selkäsuorana, paketti tiukkana ja jalat kapelalla on raskaampaa pelata. Siinä kohtaa kannattaa miettiä että kuinka monta kiekkoa siellä selän takana on vähemmän kun sen selänpitää suorana, paketin tiukkana ja jalat kapeana. Mulle ruvettiin vasta tekniikkaa korjailemaan viime vuonna kun olin nuoremman C-Ikäinen. Sen verran huono maalivahti valmennus oli omalla paikkakunnallani.
Menestys tulee ennen työtä vain sanakirjassa!
JHaimakai
Resident goalie geek
 
Posts: 129
Joined: Mon Aug 10, 2009 5:23 am
Location: Heinola

Postby Jonppa » Mon Mar 08, 2010 1:59 pm

Ite pelasin ennen jalat leveässä asennossa ja tosi matalalla ja otekorkeus oli mailassa 65-68cm. Liikkuminen oli tosi hidasta ja asento tosi epätasapainoinen. Nyt pidän jalkoja noin hartioiden leveydellä ja selkää suorassa ja otekorkeuden nostin mailasta 71cm:ään. Liikkuminen ja luistelu parani tosi paljon ja asento on rennompi ja tasapaino parempi. Vaikka oonkin lyhyt niin tuo otekorkeus on paljon parempi mulle, mulla on lyhyet kädet ja matalammassa korkeudessa joutuu olemaan jotenki huonossa asennossa.
Jonppa
Resident goalie geek
 
Posts: 276
Joined: Sun Jul 29, 2007 10:29 am
Location: Siilinjärvi

Postby vanhus » Thu Mar 11, 2010 9:00 pm

ite olen pienikokoinen maalivahti 180cm ja 75 kg ja silti pelaan erittäin kapealla tyylillä mutta kyl niitä kiekkoja pysähtyykin joskus (onneksi)
Imee pahemmin kuin lauma villejä pölynimureita
User avatar
vanhus
Resident goalie geek
 
Posts: 203
Joined: Thu Oct 09, 2008 7:11 pm
Location: ivalo

Postby Miglu » Thu Mar 25, 2010 2:28 pm

Itse pelaan kohtuu leveällä tyylillä, ja kokoa on 188/84. Liikkumista hiukan hidastaa, mutta monesti tällätavoin en pelaa itseäni ulos tilanteista, koska pelaan myös kohtuu syvällä maalissa. Tämä tuntuu kyllä lonkissa ja polvissa, mutta minkäs teet.
Miglu
Resident goalie geek
 
Posts: 165
Joined: Sat Nov 11, 2006 9:43 am

Postby Salama15 » Thu Mar 25, 2010 6:59 pm

On tullut seurattua noita junnujen mitalipelejä ja yksi kaveri joka tässä asiassa pisti silmään on Ässien Juha Järvenpää => pelaa hemmetin leveällä stanssilla ja vielä yläkroppa / pää monesti tosi rankasti etukenossa, joten kaveri on pelaajan näkövinkkelistä leveä ja matala... Eipä sillä, hyvin on kiekko tarttunut!
Salama15
Resident goalie geek
 
Posts: 285
Joined: Mon Oct 15, 2007 11:57 am
Location: Kirkkonummi

Postby junnumolarii » Thu Sep 23, 2010 7:15 pm

itellä leveä pelityyli johtuu rakenteista,jos laitan polvet yhteen ihan ilman patjoja niin silti on reisien välissä kauhea rako,josta johtuu myös leveä seisomatyyli ja kävelytyyli ja siten myös pelityyli. :D
junnumolarii
Rookie
 
Posts: 11
Joined: Sun Jul 25, 2010 7:22 pm

Postby Stratos » Thu Sep 30, 2010 8:32 pm

Pelityyli ja erityisesti perusasento on omalla kohdalla muuttunut aikalailla, kun siirryin Ykkössarjasta (divari) SM-sarjaan. Laji on siis ringette. Käytännössä sarjatason vaihdos tarkoittaa nopeampaa peliä. Entisellä leveällä perusasennolla ei vain pysynyt enää pelaajien vauhdissa mukana.
Image
Mielipiteistä keskustellaan
Stratos
Lord of goaltending
 
Posts: 1809
Joined: Fri Apr 28, 2006 12:11 pm
Location: Edmonton, AB, Canada

Postby 2slow4motion » Sat Oct 02, 2010 12:29 pm

Salama15 wrote:On tullut seurattua noita junnujen mitalipelejä ja yksi kaveri joka tässä asiassa pisti silmään on Ässien Juha Järvenpää => pelaa hemmetin leveällä stanssilla ja vielä yläkroppa / pää monesti tosi rankasti etukenossa, joten kaveri on pelaajan näkövinkkelistä leveä ja matala... Eipä sillä, hyvin on kiekko tarttunut!


Toi tuntuu olevan ässien tavara merkki. Kilpeläinen samalla tyylillä ja järvenpäästä nuorempi kekki pelaa samalla tyylillä ja kiekot tuntuu jäävän.
2slow4motion
Resident goalie geek
 
Posts: 111
Joined: Sat Apr 04, 2009 9:10 am
Location: PORI

Re: Peliasentosi leveys ja sen vaikutus liikkuvuuteen

Postby yage » Fri Oct 22, 2010 4:51 pm

Jukka Ropponen wrote:
Tämä on asia johon varmasti kannattaa kiinnittää huomiota ja tsekta jos sinulla on vaikeuksia esim v-liun tms poikkiliikkeen ja sen nopeuden kanssa.

Jukka



Minulla perus-asento on todella matala, mutta en pidä itseäni erityisen hitaana v-liu´uissa/poikkiliikkeissä.
Pelaan paljon jään kautta ja koen, että matalasta perus-asennosta on pelkästään hyötyä.

Suorilta jaloilta on pitkä ja hidas "matka" jäihin torjumaan matalia vetoja. Jäistä taas matalaan perus-asentoon on hyvin lyhyt ja nopea "matka."
Lisäksi v-liukuun ja poikkiliikkeeseen saan mielestäni huomattavasti enemmän voimaa, jos liuku/liike lähtee matalalta.
Sivuliikkeeseen ei suorilta jaloilta meikäläinen saa papua.
Janne Ahosilla on jalat kapealla, kun voimaa tarvitaan eri suuntaan, ylös-/eteenpäin.

On tullut vuosia pelattua kaukalopalloa/jääkiekko myös kenttäpelaajana. Kenttäpelaajienkin keskuudessa luistelu-asennosta olen saanut kuulla.
Myös kentällä menen suhteellisen "leveällä perus-asennolla" ja matalana, jos tarvii mennä lujaa.
Luistelunopeus hidastuisi varmaan puolella, jos nostaisin asentoa.
No, ehkä kenttäpelaajaa ja maalivahtia on turha vertailla, mutta kuitenkin.... :D

Maalissa käytän lisäteriä, eikä minua ole koskaan valmennettu.
Ehkä näillä jutuilla on vaikutuksensa, mutta tässä iässä ja harrasteveskarina ei tule mieleenkään, että alkaisin korjaamaan perus-asentoa pystympään.
En usko, että se koskaan edes onnistuisi. :)
User avatar
yage
Lord of goaltending
 
Posts: 515
Joined: Thu Apr 27, 2006 5:03 am
Location: Tupos

Peliasennon leveys

Postby Rocket » Sat Oct 23, 2010 12:28 pm

Ite pelasin kanssa ennen tosi leveällä ja matalana ja silloin längistä meni kiekkoja todella paljon. Tietenkin patjojen malli vaikuttaa tähän vaan mulle ei tosi pitkät patjat ole sopinu. Nyt pelaan pystymmässä jalat kapealla niin jäihin mennessä länkiin ei jää yhtään tilaa. Lisäksi takapuoli pysyy ylhäällä ja selkä helpommin ryhdissä kun pudottaa jäihin. Aikaisemmin ehdin kyllä alas vaan kiekot meni maaliin silti aukinaisista längistä.
Rocket
Aloitteleva maalivahti
 
Posts: 20
Joined: Fri Oct 31, 2008 9:49 am

Next

Return to MV-valmennus ja harjoittelu

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests