Henkinen valmistautuminen otteluun

Tällä alueella keskustelemme kaikesta mahdollisesta joka liittyy maalivahtivalmennukseen ja/tai maalivahtien harjoitteluun.

Moderators: Jukka Ropponen, juha, Jan, raZor

Henkinen valmistautuminen otteluun

Postby Miglu » Wed Oct 22, 2008 10:36 am

En ole varma että kuuluisiko tämä mihin alueeseen, mutta laitetaan nyt tänne.

Elikkä mitenkäs te valmistaudutte peliin? Itse lähden aina siltä kantilta, että tänään ei mene yksikään sisälle. Jos menee yksi, niin ajattelen että: No saatana kävipä huono tuuri, mutta enään ei mene yhtään. Ja tuota rataa. Pyrin siihen etten ajattele sitä, että: Toivottavasti tuo ei pääse laukoon ku kuitenki imasen, tai muuta vastaavaa, että toivottavasti ei mene yhtään, sillä niitähän ei mene yhtään!
Miglu
Resident goalie geek
 
Posts: 165
Joined: Sat Nov 11, 2006 9:43 am

Postby larry » Wed Oct 22, 2008 12:00 pm

itse aina ennen peliä omasta mp3playeristä vähän musiikkia että saadaan kunnon draivi päälle ja sitten vähän jäältä tuntumaa. alkulämpöjen jälkeen joko vähän ediä tai kahvia tauluun ja nollapeliä hakemaan. pidän myös mielessä pelin ajan neljä asiaa siitä millainen maalivahti olen. esim kädet edessä mailaa aktiivisesti käyttävä vastaan tuleva rauhallinen maalivahti. ja kun tulee maali niin mietin että mikä noista neljästä kohdasta meni mönkään ja pyrin korjaamaan asian seuraavassa tilanteessa.
The larry look
User avatar
larry
Resident goalie geek
 
Posts: 176
Joined: Tue Apr 10, 2007 11:49 am

Postby _haga_ » Thu Oct 23, 2008 4:21 pm

itse yleensä kanssa musiikkia tulee kuunneltua ennen peliä venytellessä.keskittyminen alkaa heti kun hallille tullaan ja se loppuu vasta siinä ku peli on ohi :D yleensä olen aika omissa ajatuksissani kun muut joukkueen kaverit ovat koko ajan äänessä kopissa.alku lämmittelyn jälkeen yleensä banaani naamariin ja sitten mietitään nollapeliä tietysti.
_haga_
Rookie
 
Posts: 7
Joined: Thu Aug 14, 2008 12:35 pm
Location: huittinen

peliin keskittyminen

Postby da_goalie » Thu Oct 23, 2008 4:28 pm

Pyrin aina pari tuntia ennen peliä unohtamaan että pääsee pelaamaan.
Pyrin vain tyhjentämään pääni. Kun saavun hallille alan keskittyä siihen himotuimpaan "täydelliseen peliin" joka on paljon harvinaisempaa kuin nollapeli sillä silloin ei saa tehdä yhtään virhettä. Maalivahdin osa on aina vaikein, sillä yleensä vain yksi virhe voi muuttaa lukuja tulostaululla.
C-nuoremmissa ei ole pitkää erätaukoa, erätauolla en tee muuta kuin siirrän ajatukset seuraavaan 15 minuuttiin ja otan vettä naamariin.
Jokatapauksessa jahtaan aina nollapeliä (jonka harvoin saavutan :wink: )
kaikki kiinni, loput kulmiin
da_goalie
Resident goalie geek
 
Posts: 159
Joined: Sat Oct 04, 2008 6:04 am
Location: Lohja

Postby sanzi79 » Thu Oct 23, 2008 6:50 pm

Mä mietin peliä edellisenä iltana. Pelipäivänä koetan unohtaa koko pelin ja saada ajatukset ihan muualle. Pää tyhjänä peliin. Sillon kulkee ihan parhaiten.
Välillä treeneissäkin menee liika yrittämisen puolelle ja sillon ei onnistu mikään.
Uudelleen aloittava nais immeinen.
sanzi79
Maalivahti
 
Posts: 33
Joined: Sat Aug 16, 2008 6:05 am
Location: Iisalmi

Postby Hevonen » Fri Oct 24, 2008 12:05 pm

Ite kans edeltävänä päivänä pikkasen mietin ottelua ja sit pelipäivänä yritän vaan rentoutua. Peleissä olen huomannut, (valitettavasti :roll: ) että maaleja tulee jos ajattelee ettei sitä välttämättä torju ku on vaikee tilanne yms. Siksi aina asennoidun vähän samaan tapaan kuin Miglu eli kaikki kiinni hinnalla millä hyvänsä.
-Blackhorse-
Hevonen
Maalivahti
 
Posts: 48
Joined: Sun Nov 04, 2007 9:26 am
Location: Turku

Postby Jurge » Mon Oct 27, 2008 6:14 pm

Itellä homma menee siihen malliin, että pyrin keskittymään mahdollisimman vähän. Mitä enemmän peliä miettii ja siihen keskittyy niin yleensä sitä huonommin se menee omalla kohdalla. Tilanne kerrallaan.
Jurge
Rookie
 
Posts: 13
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm
Location: Nivala

Postby Samppis » Sat Nov 15, 2008 2:00 pm

Itse jos "satun" päästämään maalin, yleensä vain kaivan kiekon maalista ja annan sen tuomarille. Peli jatkuu kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan :D. Ei sitä kerkeä ruveta maalia murehtimaan, kun pitäisi jo parinkymmenen sekunnin päästä estää toista menemästä!
"Leiju vaan, huomisissa harkoissa sut varmasti palautetaan maan pinnalle."
User avatar
Samppis
Rookie
 
Posts: 12
Joined: Wed Oct 15, 2008 12:21 pm
Location: Pyhäjoki

Postby 1muri » Thu Dec 18, 2008 1:03 pm

Silloin kun valkku selittää taktiikkaa, niin pistän pään paidan sisään ja
yritän miettiä millaisia torjuntoja teen, sen jälkeen yritän esim.
kuulla pukukopin ulkopuolelta yksittäisiä ääniä. :mrgreen:
Tärkeintä ei ole voitto, vaan että Ruotsi häviää...
User avatar
1muri
Resident goalie geek
 
Posts: 186
Joined: Sun Dec 07, 2008 7:29 am
Location: Espoo

Postby Imuri96 » Fri Dec 26, 2008 7:11 am

Mul on tapana miettiä ottelua päivää aikases, mut ei liikaa. Matkal hallille kuuntelen hyvää musaa ja mietin omia. Hallil otan hyvän lämmön joukkueen kanssa. Kopissa sit puen kamat nopeesti, pistän potan päähän ja silmät kii mietin pelii. Lopuks jäällä verenmaku suussa pelaan nollat! :roll: (joo varmaa)
User avatar
Imuri96
Resident goalie geek
 
Posts: 411
Joined: Fri Dec 12, 2008 6:10 pm
Location: Helsinki

Postby Kotka » Mon Apr 06, 2009 8:08 am

Nostetaanpas vähän vanhempaa juttua ylös...

Hyvän aiheen on Miglu avannut.

On hyvä etsiä itselleen sopivia rutiineja otteluun valmistautumiseen. Kun pelaat hyvän pelin, jälkeenpäin on tärkeää miettiä miten valmistauduin siihen peliin ja tehdä samoin seuraavassakin ottelussa. Tietyt rutiinit tuovat ns. turvaa ja uskoa onnistumiseen. Muistakaa kuitenkin pitää rutiinit vain rutiineina, sillä jos niistä tulee pakkomielteitä, niin niistä ei enää ole juurikaan hyötyä, päinvastoin.

Aina ei kuitenkaan voi valmistautua prikulleen samalla tavalla peliin. Varusteiden kanssa saattaa tulla jotain yllättävää tms. ja rutiinit kärsivät. Tällöin on tärkeää, etteivät rutiinisi ole sinulle pakkomielteen tasolla. Jos alat ennen peliä jo tuskailemaan, että tänään ei mistään tule mitään kun et ole saanut tehtyä asioita kuten olet tottunut, niin todennäköisesti pelaat sen 5min ja vaihtoon. Henkisesti heikko urheilija saattaa olla epäonnistunut jo ennen itse fyysistä suoritusta.

Fyysinen valmistautuminen on asia erikseen, mutta pitkän kauden aikana maalivahdin henkistä kanttia mitataan erityisesti silloin, kun olet pelannut heikon pelin tai kun asiat eivät muuten vain ole parhaalla mahdollisella tavalla. Se joka pystyy hallitsemaan oman mielensä ja nousemaan vastoinkäymisistä huolimatta takaisin huippusuorituksiin on todellinen huippu-urheilija. Pointti on se, että kauden aikana jokaiselle tulee aivan varmasti vastoinkäymisiä ja heikompia otteluitakin, mutta vain henkisesti vahvat nousevat niistä huolimatta takaisin omalle tasolleen nopeasti. Joskus asiat elämässä vain menevät sellaiseen suuntaan, että huippusuoritus tulevassa pelissä on kovan työn takana. Erityisesti tällöin on tärkeää puhua asioista vaikka mv-valmentajan kanssa, joka toivottavasti pystyy auttamaan asioiden työstämisessä päässäsi. Mentaalivalmennuskoulutus astuukin tässä kuvioihin, suosittelen kaikille mv-valmentajille ja miksei omana koulutuksenaan myös maalivahdeillekin suoraan.

Tuleeko teillä mieleen hetkiä kauden aikana, jolloin valmistautuminen ei ole sujunut totutulla tavalla? Kuinka peli meni?
Kotka
Resident goalie geek
 
Posts: 191
Joined: Mon May 29, 2006 9:35 am

Postby pelimanni » Mon Apr 06, 2009 4:29 pm

Itseltä tällaisia tapoja, joita muut pitävät hyvinkin erikoisina.

Itse puen alkulämmittelyyn aina nahkahanskat, ja hinkkaan niitä yhteen, kunnes niistä alkaa nousta vieno tuoksu. Syynä on se, että tiedän silloin käsieni olevan tarpeeksi hyvin lämmitellyt. Jäällä harjoittelen aina alkulämmittelyssä niin sanottua "jalkojen pinkkausta". Kyllähän te tiedätte. Se lämmittää lihakseni hyvin, ja sen takia minun ei tarvitse ottaa laukauksia vastaan alkulämmittelyjäällä, vaikka pelaisinkin. Kiekkotuntuma on tosi molkella aina kohdallaan.
pelimanni
Maalivahti
 
Posts: 30
Joined: Thu Aug 10, 2006 7:40 pm
Location: Jyväskylä

Postby beaver » Tue Apr 07, 2009 4:57 am

Vastaanpa tähän omissa nimissäni. Kommentoin tässä Beaver juniorin asioita, en muitten maalivahtieni. En ole siihen kysynyt lupaa.

Miikan edellisiä kausia leimasi jollain muotoa hiukan epätasaiset otteet pelissä. Toki siihen oli muitakin syitä, kuin henkisen puolen syyt.
Mentaalisesti hänellä oli muutama ongelma:
1. Hän näytti turhautimistaan pelissä ja varsinkin harjoituksissa. Tämä johti henkiseen epätasapainoon epäonnistumista seuraavina minuutteina.
2. Hän vaati itseltään liikoja.
3. Iloisuus katosi helposti.
4. Häneltä puuttui maalivahdille tärkeää itseluottamusta jonnin verran ja samalla hiukan uskoa omiin taitoihinsa.

Mentaalivalmennus aloitettiin viime kevään lopulla ja on jatkunut ylläpitävänä tähän saakka. Tulokset ovat näkyneet hänen otteissaan. Varsinkin, kun olen seurannut hänen käytöstään eri tilanteissa, olen huomannut muutoksen tapahtuvan. Hyviä treenejä tulee pitempinä putkina kuin ennen. Oikein huonoja tosi harvoin. Kiukuttelu ja turhautuminen ovat jääneet vähemmälle. En väitä, että ovat kokonaan poistuneet.
Mitä tulee peleihin, niin ne kertovat lahjomattomasti totuuden; toki muustakin, kuin henkisestä osaamisesta.
Pelejä hän on pelannut tällä kaudella yhteensä 21:
103-43 (maalit)
4,8-2,0 (peli päättynyt keskiarvolla)
Tässä kohtaan on huomioitavaa, että suurin maalimäärä, minkä hän on päästänyt yhdessä pelissä, on 4 maalia.

Saldo: 14 voittoa, 4 tappiota, 2 tasapeliä, voitto% 71.
Siis vain 4 tappiota luvuin: 1-2, 1-2, 2-3 ja 2-3. Hyvässä lykyssä tappio% olisi voinut olla lähellä nollaa.
Nämä luvut kertovat tarinan tosi tasaisesta kaudesta. Olipa syy sitten mikä tahansa, väitän, että ilman mentaalivalmennusta luvut eivät olisi olleet näin hyvät.
Roppaa eteen...
User avatar
beaver
Lord of goaltending
 
Posts: 1131
Joined: Thu Apr 27, 2006 8:29 am
Location: Pirkkala

Postby abellardo » Tue Apr 07, 2009 11:42 am

beaver wrote:Vastaanpa tähän omissa nimissäni. Kommentoin tässä Beaver juniorin asioita, en muitten maalivahtieni. En ole siihen kysynyt lupaa.

Miikan edellisiä kausia leimasi jollain muotoa hiukan epätasaiset otteet pelissä. Toki siihen oli muitakin syitä, kuin henkisen puolen syyt.
Mentaalisesti hänellä oli muutama ongelma:
1. Hän näytti turhautimistaan pelissä ja varsinkin harjoituksissa. Tämä johti henkiseen epätasapainoon epäonnistumista seuraavina minuutteina.
2. Hän vaati itseltään liikoja.
3. Iloisuus katosi helposti.
4. Häneltä puuttui maalivahdille tärkeää itseluottamusta jonnin verran ja samalla hiukan uskoa omiin taitoihinsa.

Mentaalivalmennus aloitettiin viime kevään lopulla ja on jatkunut ylläpitävänä tähän saakka. Tulokset ovat näkyneet hänen otteissaan. Varsinkin, kun olen seurannut hänen käytöstään eri tilanteissa, olen huomannut muutoksen tapahtuvan. Hyviä treenejä tulee pitempinä putkina kuin ennen. Oikein huonoja tosi harvoin. Kiukuttelu ja turhautuminen ovat jääneet vähemmälle. En väitä, että ovat kokonaan poistuneet.
Mitä tulee peleihin, niin ne kertovat lahjomattomasti totuuden; toki muustakin, kuin henkisestä osaamisesta.
Pelejä hän on pelannut tällä kaudella yhteensä 21:
103-43 (maalit)
4,8-2,0 (peli päättynyt keskiarvolla)
Tässä kohtaan on huomioitavaa, että suurin maalimäärä, minkä hän on päästänyt yhdessä pelissä, on 4 maalia.

Saldo: 14 voittoa, 4 tappiota, 2 tasapeliä, voitto% 71.
Siis vain 4 tappiota luvuin: 1-2, 1-2, 2-3 ja 2-3. Hyvässä lykyssä tappio% olisi voinut olla lähellä nollaa.
Nämä luvut kertovat tarinan tosi tasaisesta kaudesta. Olipa syy sitten mikä tahansa, väitän, että ilman mentaalivalmennusta luvut eivät olisi olleet näin hyvät.

Mä haluun tapparaan :( Meillä ei ole kunnon mv-valmennusta, ei kunnon valmentajaa, joukkueessa on tyyppejä jotka eivät osaa pelata jääkiekkoa.
Tämmöistä meillä :D Meiltä on käynyt porukkaa vuoden vanhemmissa. Ovat kehuneet omissa treeneissä että samanlaista sähellystä se on... Itse kävin parissa treeneissä niin olihan se ihan erilaista. En saanut mitään kiinni ja muutenkin olin "pihalla".
VALMENNUSTA saan LiePosta :wink: ja täältä :lol:

Kirjoitettu koulun koneella tod. hätäsesti....
Last edited by abellardo on Wed Apr 08, 2009 4:17 pm, edited 1 time in total.
Pukukoppipelaajia tarvitaan aina!
User avatar
abellardo
Resident goalie geek
 
Posts: 355
Joined: Sat Dec 20, 2008 11:20 pm
Location: Tampere

Postby beaver » Tue Apr 07, 2009 5:31 pm

Meidän ensi kesän pro-leirillä on tuo mentaalivalmennus yhtenä osa-alueena. Minna Mars on lupautunut pitämään oppitunnit aiheesta. Että kyllä sitä on tarjolla.
Roppaa eteen...
User avatar
beaver
Lord of goaltending
 
Posts: 1131
Joined: Thu Apr 27, 2006 8:29 am
Location: Pirkkala

Next

Return to MV-valmennus ja harjoittelu

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests