Mailankäsittelyn parantaminen

Tällä alueella keskustelemme kaikesta mahdollisesta joka liittyy maalivahtivalmennukseen ja/tai maalivahtien harjoitteluun.

Moderators: Jukka Ropponen, juha, Jan, raZor

Mailankäsittelyn parantaminen

Postby Mikke » Sun May 04, 2008 12:34 pm

Minulle voisi antaa vähän vinkkejä miten saisi parhaiten tuota rannelaukausta parannettua. (koska se ei todellakaan ole mitään huippuluokkaa). Tiedän että vanerilta ampuminen on yksi tapa harjoitella, mutta onhan se mielestäni aivan eri asia ampua vanerilta kuin jäältä. Ja rannari on myös mielestäni tekniikasta kiiinni joten miten se kiekko oikein olisi parhaiten aseteltava siihen lapaan jotta se lähtee hyvin?
Mikke
Resident goalie geek
 
Posts: 143
Joined: Thu Apr 27, 2006 6:48 pm
Location: Suomussalmi

Postby Stratos » Sun May 04, 2008 2:39 pm

Jos tuntuu että voimaa puuttuu, niin eikun treenaamaan. Eli lisää voimaa käsiin. Muu on sitten tekniikasta kiinni.

Jos ei ole vielä kokeillut Turcon tekniikkaa pitää mailasta kiinni, kannattaa kokeilla :wink:
Image

Välineurheilijat miettii heti alkuun parempaa mailaa tai rällää.
Image
Mielipiteistä keskustellaan
Stratos
Lord of goaltending
 
Posts: 1809
Joined: Fri Apr 28, 2006 12:11 pm
Location: Edmonton, AB, Canada

Postby Blocker » Sun May 04, 2008 3:36 pm

Jos olet astetta nuorempi vahti niin voima tuo rannelaukauksen useimmin mukanaan kun ikaa ja kokoa tulee lisää. Muuten se tekniikka tulee vaan toistoilla ja toistoilla.
Tuo Turcon tekniikka on yllättävän tehokas, kun saa enemmän joustavuutta mailasta irti ja kiekkoon siten lisää vauhtia. Kannattaa kokeilla, itse käytän sekä tuota että "tavallista" otetta.
Blocker
Lord of goaltending
 
Posts: 727
Joined: Fri Dec 01, 2006 8:04 pm
Location: Tampere

Postby yage » Sun May 04, 2008 4:13 pm

Stratos wrote:Välineurheilijat miettii heti alkuun parempaa mailaa tai rällää.


Rällällä on oikeasti aika paljon merkitystä mailapeliin.
Joissakin hanskoissa pussi on sellainen, ettei mailasta meinaa saada minkäänlaista otetta. Toki kaikkeen tottuu.

Sitä lättyä kannattaa treenata muutenkin, kuin mv kamojen kanssa.
On turha miettiä mitään Turco tyylejä ja syyttää hanskoja, jos rannari ei lähde edes paljain käsin. Treeniä treeniä ja treeniä.
User avatar
yage
Lord of goaltending
 
Posts: 515
Joined: Thu Apr 27, 2006 5:03 am
Location: Tupos

Postby goalie#29 » Sun May 04, 2008 5:20 pm

Ite käytän ''Turco tyyliä'' kun lauon rystyllä ja välillä kun syötän jäissä, koska silloin saa painettua mailaa jäähän paremmin. Sillä tavalla on myös tukevampi ottaa esim. rännikiekko kiinni, jos ottaa pelkästään mailalla.

Ja onhan myös ''Roloson tyyli'' mutta, sitä en ainakaan opettele.
Last edited by goalie#29 on Thu Feb 05, 2009 1:05 pm, edited 1 time in total.
goalie#29
Lord of goaltending
 
Posts: 969
Joined: Sat Oct 13, 2007 3:09 pm
Location: Kouvola

Postby no goalie no game » Sun May 04, 2008 5:20 pm

Itsellä sellainen ongelma että lämmitellessä kyllä saa lätyn lähtemään, mutta pelatessa ei viitsi edes yrittää kun se menee kuitenkin todennäköisemmin vastustajalle kuin omille :D
Siitä tekniikasta, parhaiten kiekko lähtee silloin kun kiekko kulkee lavan kannasta kohti lavan kärkeä ja lapa saa kiekon pyörimään, eikös se jotenkin näin ole ...
Itselläni on suurin ongelma se lavan veto sieltä patjan takaa etupuolelle, jää jotenkin tosi lyhyeksi se liike ja vauhti kiekolle.

edit: yagen kanssa samaa mieltä, tähän on hieman turha nyt sotkea mitään Turcoja ja Rolosoneja, tai sitten käsitin vähän väärin, tietty kaikkia tyylejä kannattaa kokeilla mutta jos ihan peruslaukaus on hakusessa niin ei ehkä noita erikoisempia kannata kokeilla.
-Pari helppoa alkuun, laukaisee mukavasti jännityksen... (Juha Taponen / Koovee)
User avatar
no goalie no game
Lord of goaltending
 
Posts: 1131
Joined: Wed Apr 26, 2006 7:18 pm
Location: Harviala

Re: Mailankäsittelyn parantaminen

Postby Hirmulätty » Mon May 05, 2008 10:28 am

Mikke wrote:Minulle voisi antaa vähän vinkkejä miten saisi parhaiten tuota rannelaukausta parannettua. (koska se ei todellakaan ole mitään huippuluokkaa). Tiedän että vanerilta ampuminen on yksi tapa harjoitella, mutta onhan se mielestäni aivan eri asia ampua vanerilta kuin jäältä. Ja rannari on myös mielestäni tekniikasta kiiinni joten miten se kiekko oikein olisi parhaiten aseteltava siihen lapaan jotta se lähtee hyvin?


Olen samaa mieltä kanssasi, että vanerilta / muovilta ampuminen ei vastaa täysin jäätä laukaisualustana. Kuitenkin, se taitaa olla se ainoa tie onneen koska jäälle ei kuitenkaan aina voi päästä.

Itse aloittelin mailapelin tekniikan harjoittelua / tutkiskelua sillä tavoin, että heitin räpylän ja kilven nurkkaan ja ammuin paljailla käsillä paljon. Aluksi pidin mailasta kiinni aivan kuten pelaajan mailasta ja tutustuin eri tapoihin mistä kohtaa lapaa, kuinka pitkä veto / saatto jne.

Hiljalleen (lue: useiden satojen toistojen jälkeen) muutin "räpylä-käden" otetta vastaamaan enemmän ja enemmän laukaisua räpylän kanssa eli "avasin" kämmentä enemmän puristuksesta työntöön / saattoon aivan kuten räpylän kanssakin tapahtuu.

Mä en ole itse ikinä oppinut syöttämään / laukaisemaan maalivahdin mailalla niin, että räpyläkäsi ikäänkuin puristaisi mailan varresta / levikkeestä vaan se räpyläkäsi todella painaa - työntää - saattaa laukaisuhetkellä.

Tämä selostus on varmasti sekava ja vaikea ymmärtää mitä tarkoitan (koitin jopa havainnollistaa itselleni työhuoneessa olevalla mv-mailalla miten tuo räpyläkäsi mailaan asettuu...) mutta itse olen oppinut laukaisutekniikkaa oheisen harjoittelun mukaan ja mukaisella otteella.

Nyt olen kuitenkin huomannut viimenä parina harrastekautena, että mullekin alkaa jostain ihmeen syystä olemaan luonnollisempaa käyttää tuota Turconkin havainnollistamaa "vastaotetta". Johtuuko sitten varustekehityksestä vai voimaharjoittelun jäädyttämisestä jo hyvän aikaa sitten... :wink:
"Hextall revolutionized the game with his puck handling ability. He took it to a new level and was like a third defenseman back there. Too bad he forgot how to stop the puck late in his career."
User avatar
Hirmulätty
Resident goalie geek
 
Posts: 298
Joined: Thu Oct 26, 2006 9:35 am
Location: Porvoo

Postby mokke#30 » Mon May 05, 2008 12:04 pm

Voimaa laukaukseen saa kun pistää ison kuminauhan johonkin tolppaan ja mailaan kiinni ja sitte vaa vetelemään.

Ton ylimmäisen videon lopussa on jonkunlainen esimerkki. (sivun oikealla puolella)

http://en.ccmsports.com/gutsglory/index.php?nav=guts
mokke#30
Maalivahti
 
Posts: 33
Joined: Thu Jan 31, 2008 12:25 pm

Postby Stratos » Mon May 05, 2008 2:04 pm

Rolosonhan on kenttäpelaajana right ja siksi kääntää mailan noin (rällä ylhäällä). Sitä tuskin leftin kannattaa koettaa. :wink:
Image
Mielipiteistä keskustellaan
Stratos
Lord of goaltending
 
Posts: 1809
Joined: Fri Apr 28, 2006 12:11 pm
Location: Edmonton, AB, Canada

Postby Kaski » Mon May 05, 2008 5:56 pm

mun tapa ampua rannaria on vähintäänkin erikoinen. Käännän räpylän "sormiosan" ulkopuolen mailan vartta vasten. Tämä tapa on ehkä hieman erikoinen,mutta hyväksi olen todennut. Ote myös nopea ottaa.
"paras palkinto on se,ettei enää tarvitse tulla imatralle pelaamaan"
Kaski
MV-friikki
 
Posts: 91
Joined: Sun Apr 06, 2008 4:44 pm
Location: Imatra

Postby kopo » Wed May 07, 2008 4:39 am

Stratos wrote:Rolosonhan on kenttäpelaajana right ja siksi kääntää mailan noin (rällä ylhäällä). Sitä tuskin leftin kannattaa koettaa. :wink:


Itsekkin pelaan kentällä rightin puolelta, mutta silti lätyn saa lähtemään "normaalilla" tyylillä vaikka maalissa lefti :wink:
Last edited by kopo on Thu May 08, 2008 2:08 pm, edited 1 time in total.
kopo
Maalivahti
 
Posts: 46
Joined: Thu Nov 29, 2007 2:34 pm

Postby TT35 » Thu May 08, 2008 6:10 am

Henkilökohtaisesti harjoittelin junnuna levyltä 4 kertaa viikossa n. tunnin. Laukominen levyltä ei vastaa täysin jäältä laukaisua antaahan levy enempi vastusta kiekolle ja siten lataa mailaa vähän enempi. MUTTA tilanne kuitenkin on niin, että jos tarkoituksena on oppia laukomaan mailalla hanskat kädessä niin silloin niitä toistoja pitää tehdä useita satoja ja taas useita satoja hanskat kädessä.
Itse opettelin asiaa silloin kun suomalaiset maalivahdit Tammi, Myllys jne. opettelivat asiaa myös, eikä silloin ollut mahdollisuutta juurikaan nähdä eri tyylejä telkkarista. Nykyisin jokainen maalivahti, joka edes jollain asteella täytää liiga mitat osaa paremmin pelata mailalla kuin aikanaan. Tosin yhden poikkeuksen muistan, muuan Jari Kaarela oli edellä kävijä mielestäni jo silloin kun hän pelasi suomessa.

Joten levy pihalle ja pressu seinään ja harjoittelemaan. Jos saat kiekon lentämään levyltä tulee se myös lentämään jäällä.
Ja pitää vielä muistuttaa, että harjoituksissa jäällä tulee harjoitella paljon peliin puuttumista ja sitten pikkuhiljaa siirtää treeneissä opittuja asioita peleihin. Mailapelinkin oppii vain toistojen kautta.
TT35
Rookie
 
Posts: 10
Joined: Thu Nov 15, 2007 12:10 pm
Location: Espoo

Postby rooep » Thu May 08, 2008 7:40 am

Jees, ja ku vanerilta ampuu kasvaa myös itseluottamus kiekon kanssa, nimim. kokemusta. Pari kertaa oon käyny laukomassa ja rightin kaveri ku oon pelaajana ja lefti veskana, nii jo muutamalla kerralla on tapahtunu kehitystä, uskaltaa jo pientä vartaloharhautustaki heittää pelaajille!
rooep
MV-friikki
 
Posts: 89
Joined: Sun Oct 21, 2007 8:43 am

Postby kopo » Thu May 08, 2008 2:13 pm

Muistakaa että kun vaneerilta ammutaan niin maila/erkat kuluu nopeemmein kun jäällä....Eli älkää ihan parasta mailaa ottako ulos kun meette laukoon :D Mutta suosittelen silti pelaamaan vastaavalla mailalla millä on harjoitellet laukoon...Muuten joutuu taas opetteleen uuden mailan käsittelyn ja siinä voi mennä aikaa jos lapa on aivan erillainen kun siinä millä ootte harjotellu :)
kopo
Maalivahti
 
Posts: 46
Joined: Thu Nov 29, 2007 2:34 pm

Postby Pete » Wed May 14, 2008 6:44 am

Alen avustuksella pääsin itse lättykerhoon. Ennenmuinoin työnsin rällällä mailaa takaa, jolloin mailaan ei tullut oikein kontrollia. Kesän 2005 leirillä Ale suositteli ottamaan mailasta tukevamman otteen, että laukaus lähtisi paremmin.

Myötäote ei mun ranteilla toiminut, joten olen käyttänyt malli-Turcoa, mikä on toiminut hyvin. Vanerille en ole mennyt, mutta joka kerta kun on jäät, käytän pari minuuttia alussa kiekon laukomiseen laitaan/plekseihin; alkaa toimia jo.

Kun olin laukauksen oppinut, yritin treeneissä olla aktiivisempi ja pelata kiekkoa mahdollisimman paljon. Nyt voi jo peleissäkin katkoa, syöttää ja heittää kiekkoa pois maalin kulmilta häiritsemästä, jos pakit eivät sitä pois saa.

Lyhyesti: hae itsellesi sopiva tekniikka, toistoja-toistoja-toistoja, treeneissä homman haltuunotto pelinomaisissa tilanteissa ja sitten loistavia avauksia antamaan peleissä.

t. Pete
Last edited by Pete on Mon May 19, 2008 6:30 am, edited 1 time in total.
Posts are goalies best friends
Image
User avatar
Pete
Lord of goaltending
 
Posts: 590
Joined: Thu Apr 27, 2006 3:04 pm
Location: Espoo

Next

Return to MV-valmennus ja harjoittelu

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest