Mailankäsittelyn parantaminen

Tällä alueella keskustelemme kaikesta mahdollisesta joka liittyy maalivahtivalmennukseen ja/tai maalivahtien harjoitteluun.

Moderators: Jukka Ropponen, juha, Jan, raZor

Postby Ale » Fri May 16, 2008 1:24 pm

Pete wrote:Alen avustuksella pääsin itse lättykerhoon. Ennenmuinoin työnsin rällällä mailaa takaa, jolloin mailaan ei tullut oikein kontrollia. Kesän 2005 leirillä Ale suositteli ottamaan mailasta tukevamman otteen, että laukaus lähtisi paremmin.



t. Pete


Ohoh... Todistettua siis tuli että meikäläisen valmentajauralla oon saanut ainakin jotain hyvää aikaan! :D

Hyvä mailapelaaminen vaatii, niinkuin Pete sanoikin, paljon harjoitusta ja toistoja niinkuin mikä tahansa muukin osa-alue. Tämä on myös yksi osa-alue mitä voi treenata harjoituksissa silloin kun esim. odottelee vuoroaan maalille pääsyyn.

Tuota vastaotetta, tai Turco-otetta tai miksi sitä nyt halutaankin kutsua, kritisoidaan aika paljon valmentajien puolelta, mutta aika moni sitä näyttää käyttävän. Itse olen ollut pelaamatta pari vuotta joten omakohtaista kokemusta ei siitä ole, mutta opetan kyllä käyttämään edelleen myötä-otetta.

Itse asiassa juuri tänään aloitan omien valmennettavieni (-95) kanssa mailapelin alkeita. Saas nähdä kumpaa nämä pojat pitävät parempana tyylinä.
"Onneksi nämä ovat vain maalivahteja. Jos joku kohtelisi vaikka kotieläimiä tällä tavalla, viranomaiset ilmestyisivät ovelle nopeasti."
-Jouni Nieminen blogissaan Flyersin maalivahtisekoilusta.
User avatar
Ale
Resident goalie geek
 
Posts: 169
Joined: Fri Apr 28, 2006 6:31 pm
Location: Helsinki

Postby juho93 » Fri May 16, 2008 9:22 pm

Mäkin niinkuin monet muut oon righti pelaajana mut maalis lefti, tykkään pelata mailalla turcon tyylillä, sillai saa omasta mielestäni paremman ja tukevamman otteen mailasta. Lättyki lähtee suh hyvin, mut pelitilanteis yleensä meinaa tökkiä mailapeli.
User avatar
juho93
MV-friikki
 
Posts: 77
Joined: Wed May 24, 2006 3:21 pm

Postby raZor » Fri May 16, 2008 9:38 pm

juho93 wrote:Mäkin niinkuin monet muut oon righti pelaajana mut maalis lefti, pelitilanteis yleensä meinaa tökkiä mailapeli.


Mulla menee mailapeli noin ja vaan noin. Pitäis koittaa panostaa mailatekniikaan.
User avatar
raZor
Moderaattori
 
Posts: 2156
Joined: Wed Apr 26, 2006 4:58 pm
Location: Jyväskylä

Postby juha » Sun May 18, 2008 12:38 pm

Ale wrote:Tuota vastaotetta, tai Turco-otetta tai miksi sitä nyt halutaankin kutsua, kritisoidaan aika paljon valmentajien puolelta, mutta aika moni sitä näyttää käyttävän. Itse olen ollut pelaamatta pari vuotta joten omakohtaista kokemusta ei siitä ole, mutta opetan kyllä käyttämään edelleen myötä-otetta.

Mikä mahtaa olla syy siihen, että valmentajat kritisoivat vastaotetta? Aiheuttaako se joitain selkeitä rajoitteita pelaamiselle vai onko tähän jokin muu perustelu, miksi myötäote on valmentajien keskuudessa suositumpi vaihtoehto.

Itse vedän edelleen myötäotteella. Turco-tyyliä olen joskus kokeillut ja asento ei ole minulle tasapainoinen. Tuntuu että joutuu liikaa kiertämään itseään hanskan puolelle eikä saa näin tasapainoista syöttöä aikaan.

Olen itse havainnut että veto epäonnistuu useimmiten sen takia että lapa ei ole kunnolla jäässä vaan liian kannalla, jolloin kiekko ei pääse nousemaan lavan "päälle" laukauksessa vaan rullaa lavan pohjaa pitkin. Tällöin kiekko ei varmasti nouse mihinkään, eikä vetoon tule voimaa kunnolla, kun lapa viistää kiekon yli saattovaiheessa.

Pikkuhiljaa alkaa rightin miehän tuo kiekonpelaaminen luonnistua ja saa 95% kiekon sinne minne haluaa. Vielä kun oppisi rystyllä vetämään kiekon plekseihin / kovalla syötöllä sinne mihin kiekon haluaa päätyvän niin voisi olla tyytyväinen.

terveisin,
-juha-
User avatar
juha
Site Admin
 
Posts: 465
Joined: Sat Apr 22, 2006 1:10 pm
Location: Espoo

Postby Sape] » Sun Oct 12, 2008 8:23 am

Itse käytän "Turco-tyyliä" vain matalissa syötöissä, saa nimittäin enemmän voimaa mukaan, kuten se onkin jo mainittu : )
Sape]
Resident goalie geek
 
Posts: 214
Joined: Mon Oct 06, 2008 4:13 pm

Postby Samppis » Wed Nov 26, 2008 12:59 pm

Itsekin olen kentällä right mutta olen oppinut saamaan kiekon nousemaan jäistä ihan leftinäkin :) . Itse en ole oppinut saamaan räpylälläni minkäänlaista otetta mailasta, joten tyylini on kiekon "kampeaminen". Kiekko noin kannan kohdalle, tukeva ote tupin juuresta ja armoton veto taaksepäin oikealla kädellä samalla kiertäen lapaa jotta kiekko nousisi. Rälläkäsi toimii mailan tukena samalla antaen vähän lisää voimaa vetoon. Melko hassu tyyli tämä on muta suosittelen, jos ette saa räpylällä otetta mailasta :wink: .
"Leiju vaan, huomisissa harkoissa sut varmasti palautetaan maan pinnalle."
User avatar
Samppis
Rookie
 
Posts: 12
Joined: Wed Oct 15, 2008 12:21 pm
Location: Pyhäjoki

mailapeli

Postby da_goalie » Wed Nov 26, 2008 1:29 pm

Itsekkään en saanut räpylällä kunnon otetta mailasta, siksi aloin harjoitella tuota "turcon tyyliä". Hyvin on toiminut ja kiekko kohoaa hyvin lättynä. Tuo mailankäsittely on enimmäkseen harjoittelusta kiinni, ei niinkään mailasta tai räpylästä.
Itselläni räpylänä RBK x-pulse int ja mailana RBK 9k brodeurin lavalla.
Alussa tuon 9k mailan kanssa oli ongelmia silla lapa vaihtui heelistä curveen.
Kannattaa treenien aikana esm, juomatauollia lätkiä kiekkoa laitaan. Kun rahkeet riittävät niin pitkän syötön harjoittelukin kannattaa.
Maalivahdin hyvä mailankäsitettelytaito ei ole se maailman tärkein asia maalivahtipelissä, mutta on silti oiva apu kenttäpelaajille!
kaikki kiinni, loput kulmiin
da_goalie
Resident goalie geek
 
Posts: 159
Joined: Sat Oct 04, 2008 6:04 am
Location: Lohja

Postby Hirmulätty » Fri Dec 05, 2008 8:23 am

Eilisestä Järvisen maalista tuohtuneena (innoissani) haluaisin kysyä esim. Jukalta, kuinka mailankäsittelyä harjoitetaan maalivahdeille systemaattisesti?

Muistan lukeneeni aiemmin pro-kaverien kesäohjelmista Jukan kanssa jäällä, että mailankäsittely oli yksi teema. Oliko kyseessä enemmän katkaisu/ohjaus -mailankäsittelyä vai sisältikö se myös kiekon liikuttamista?

Muutamista pätkistä ja parista kokonaisesta pelistä olen pistänyt merkille, että esim. Niken kiekon liikuttaminen on kehittynyt huimasti verraten vaikkapa Kärppä-vuosiin.

Kuinka paljon itse mailaan kiinnitetään huomiota? (samassa aihealueessa on suht. kattava juttu polvisuojista ja remmien säädöistä)

Muutamia kysymyksiä:
- tarkastellaanko mailan varren pituutta?
- kulman muoto
- lavan / kärjen malli
- alakäden ote / yläkäden ote / tuppi
- jne.

Miten on Niken ja Sulon käyttämä maila muuttunut (ei mailan ainesosat vaan malli) vuosien mittaan?
"Hextall revolutionized the game with his puck handling ability. He took it to a new level and was like a third defenseman back there. Too bad he forgot how to stop the puck late in his career."
User avatar
Hirmulätty
Resident goalie geek
 
Posts: 298
Joined: Thu Oct 26, 2006 9:35 am
Location: Porvoo

Re: mailapeli

Postby sanzi79 » Fri Dec 12, 2008 5:27 pm

da_goalie wrote:Kannattaa treenien aikana esm, juomatauollia lätkiä kiekkoa laitaan. Kun rahkeet riittävät niin pitkän syötön harjoittelukin kannattaa.


Tyhmä kysymys...
Mikä luokitellaan pitkäs syötös?
Sinisen yli tulee välillä viskeltyä. Peleissä ei vaan tunnu ränniin lähtevän kunnolla.

Onks muuallakin nykyään noi pääty pleksien/lasien pidikkeet myös sisäpuolella kaukaloa?
Ennen oli vaan ulkopuolella. nyt ei toinna ees kauheesti koettaa nostaa ylös, kun kimpoilee noista pleksien väleistä mihin sattuu :shock:
Mitkä ne nyt on.. tuki tolpat tai jotain...
Uudelleen aloittava nais immeinen.
sanzi79
Maalivahti
 
Posts: 33
Joined: Sat Aug 16, 2008 6:05 am
Location: Iisalmi

sori

Postby da_goalie » Fri Dec 12, 2008 7:17 pm

Juu sori toi "pitkä syöttö" määre.. Ainakin Lohjalla nämä "tukitolpat" ovat kaukalon ulkopuolella niin ylösnostamisesta on edes jotain hyötyä (vielä kun sais joka kerta) Ei ole onneksi tarvinnut vielä kiekkoa ränniin peleissä läittaa kun ikäluokka on nuorempi C niin ei tuolla mailankäsittelyllä peleissä ole niin väliä
kaikki kiinni, loput kulmiin
da_goalie
Resident goalie geek
 
Posts: 159
Joined: Sat Oct 04, 2008 6:04 am
Location: Lohja

Postby Blocker » Fri Dec 12, 2008 7:52 pm

Ihan ohuelti on yleensä tolppaa kaukalon sisäpuolella mutta pahempia virhepomppuja aiheuttavia pleksirakennelmia en ole joutunut missää havaitsemaan (häkkipäädyt sitten ihan omaa sarjaansa). Kyllä on uskaltanut aika vapaasti aina hakata ränniin sen suuremmitta peloitta.

Rännikiekoista puheen ollen, mailat ovat ilkeitä ajan myötä veltostuessaan. Limppu ottaa turhan herkästi korkeutta kun lapa joustaa reippaasti ja aiheuttaa jäähyriskin joka turhaan kiristää omaa ja joukkuen pinnaa.
Blocker
Lord of goaltending
 
Posts: 727
Joined: Fri Dec 01, 2006 8:04 pm
Location: Tampere

Postby Imuri96 » Fri Dec 26, 2008 2:56 pm

Oon 12v ja "habaa" ei ehkä löydy vielä paljoa, mutta lätty kyllä lähtee hyvin. Syynä varmaan on, että aina kun ei ole harjoitukset käynnissä, niin olen "sneppailemassa" kiekkoa ränniin tai maaliin. :lol: Mailana minulla toimii Montrealin magnum heel lavalla.

EDIT: Mul on aina tapana peleissä ryssii avaukset. :(


EDIT2: "Muokkaa"-toimintoakin saa käyttää ;)

Jouluisin terveisin
Foorumin ylläpito
User avatar
Imuri96
Resident goalie geek
 
Posts: 411
Joined: Fri Dec 12, 2008 6:10 pm
Location: Helsinki

Postby goalie#29 » Fri Dec 26, 2008 4:09 pm

Itelläki lähteny lätty ja muuta sellasta jo suht pitkää, mut tällä kaudella ne on onnistunu hyvin peleissäkin, kun vastustaja on metrin päässä ja on pienet paineet hölmöilystä :D
goalie#29
Lord of goaltending
 
Posts: 969
Joined: Sat Oct 13, 2007 3:09 pm
Location: Kouvola

Postby Imuri96 » Wed Jan 14, 2009 5:57 pm

Meil oli tänää treeneis mailankäsittelyy eli kikkailua. Kyl se meni ihan hyvin, mutta en oikee saanu rällällä otetta mailasta. Rällänä toimii RBK 7.0. Kiitti muuten vinkistä, kuka sen nyt vinkkas. Käytän matalissa vedoissa tai syötöissä Turco tyyliä ja korkeissa ihan perustyylii.
User avatar
Imuri96
Resident goalie geek
 
Posts: 411
Joined: Fri Dec 12, 2008 6:10 pm
Location: Helsinki

Postby Hirmulätty » Thu Jan 15, 2009 11:40 am

Hirmulätty wrote:Eilisestä Järvisen maalista tuohtuneena (innoissani) haluaisin kysyä esim. Jukalta, kuinka mailankäsittelyä harjoitetaan maalivahdeille systemaattisesti?

Muistan lukeneeni aiemmin pro-kaverien kesäohjelmista Jukan kanssa jäällä, että mailankäsittely oli yksi teema. Oliko kyseessä enemmän katkaisu/ohjaus -mailankäsittelyä vai sisältikö se myös kiekon liikuttamista?

Muutamista pätkistä ja parista kokonaisesta pelistä olen pistänyt merkille, että esim. Niken kiekon liikuttaminen on kehittynyt huimasti verraten vaikkapa Kärppä-vuosiin.

Kuinka paljon itse mailaan kiinnitetään huomiota? (samassa aihealueessa on suht. kattava juttu polvisuojista ja remmien säädöistä)

Muutamia kysymyksiä:
- tarkastellaanko mailan varren pituutta?
- kulman muoto
- lavan / kärjen malli
- alakäden ote / yläkäden ote / tuppi
- jne.

Miten on Niken ja Sulon käyttämä maila muuttunut (ei mailan ainesosat vaan malli) vuosien mittaan?


Kiitos lukuisista vastauksista, alan kohtapuolin purkamaan vastaustulvaa... :wink:
"Hextall revolutionized the game with his puck handling ability. He took it to a new level and was like a third defenseman back there. Too bad he forgot how to stop the puck late in his career."
User avatar
Hirmulätty
Resident goalie geek
 
Posts: 298
Joined: Thu Oct 26, 2006 9:35 am
Location: Porvoo

PreviousNext

Return to MV-valmennus ja harjoittelu

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests
cron