ISÄ VALMENTAJANA ?

Tällä alueella keskustelemme kaikesta mahdollisesta joka liittyy maalivahtivalmennukseen ja/tai maalivahtien harjoitteluun.

Moderators: Jukka Ropponen, juha, Jan, raZor

Postby Salama15 » Thu Mar 05, 2009 7:44 am

Karvakamu wrote:Itsehän olen isäni valmennuksessa ja käytännössä katsoen pelaan jokaisen ottelun. Isä on sanonut, että olen samantasoinen joukkueen toisen maalivahdin kanssa, mutta toisen peliajasta on karsittava, jotta toisesta voi kehittyä maailmanluokan maalivahti.


Eiköhän tässä lauseessa ole tiivistettynä nimimerkki "Karvakamun" anti tälle palstalle => täysin HUUHAA-trolli JYP-fani joka suoltaa näppikseltään puhdasta scheissea eikä tiedä oikeasti MV-touhuista yhtään mitään.

Oletkos ystävällinen ja suksit huittuun ennen kuin mode-sedät laittaa sut ulos!!
Last edited by Salama15 on Thu Mar 05, 2009 8:12 am, edited 1 time in total.
Salama15
Resident goalie geek
 
Posts: 285
Joined: Mon Oct 15, 2007 11:57 am
Location: Kirkkonummi

Postby Jukka Ropponen » Thu Mar 05, 2009 8:10 am

Karvakamu wrote:Itsehän olen isäni valmennuksessa ja käytännössä katsoen pelaan jokaisen ottelun. Isä on sanonut, että olen samantasoinen joukkueen toisen maalivahdin kanssa, mutta toisen peliajasta on karsittava, jotta toisesta voi kehittyä maailmanluokan maalivahti. Tässä tapauksessa satun olemaan se onnekas, josta ollaan leipomassa "tulevaisuuden maalivahtia". Matkalla tähtiin on tehtävä uhrauksia ja edes taivas ei ole rajana!


Tämä on valitettavasti täysin väärin, näin ei pidä toimia missään, ikinä, koskaan!

Jos isällä on ammattitaitoa valmentaa on apu aina hyväksi, mutta silloin on oltava puolueeton. Jos se ei ole mahdollista, niin silloin on paras pitäytyä poissa valmennushommista.

Itse olen valmentanut omien poikieni joukkueissa monina vuosina maalivahteja samaan aikaan kun olen valmentanut SM-liigassa, Sveitsin liigassa, NAHL:ssä jne ja tuolloin olen linjannut asian niin että en päätä kuka pelaa enkä mene vaihtopenkille otteluissa, vaan keskityn auttamaan kaikkia maalivahteja treeneissä. Päävalmentaja päättää kuka pelaa ja jos hän kysyy niin kerron mitä suositan ja sille perustelut.

Jukka
User avatar
Jukka Ropponen
Goaliepro
 
Posts: 2350
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:49 pm
Location: Espoo

Postby beaver » Thu Mar 05, 2009 8:48 am

Itsellänikin on sopimus ensi kaudesta C1:ssä. Olemme mekin linjanneet tuon saman. Päävalmentaja päättää, ketkä pelaavat. Hän keskustelee tarvittaessa asioista minun kanssa(ei kenenkään muun), jos hän mielipidettä haluaa. Itse olin katsonut ensi vuodelle ihan toiset suunnitelmat. Valmennuspäällikkö ja tuleva päävalmentaja halusivat minun ottavan "joukkueen arvokkaimman omaisuuden" hoitooni.
Toimin siis vain hänen apuvalmentajanaan.

Tuosta vaihtoaitiossa olemisesta: Olen aina ollut vaihtoaitiossa. Suurin tehtäväni siellä on ollut auttaa joukkuetta, ei niinkään maalivahtia.
Yleensä minun osuuteni on liittynyt puolustamiseen ja maalintekoon.


Vielä sellainen neuvo isi valmentajille. Jos haluatte, että poikanne saa kaiken huomionne ja ammattitaitonne käyttöönsä ja näin etua muihin nähden, niin älkää liittykö joukkueeseen, vaan valmentakaa poikaannne henkilökohtaisesti omalla ajallanne. Minä en ole tällaista päätöstä ikinä tehnyt, vaan olen antanut ammattitaitoni aina muittenkin käyttöön. Kai siitäkin muutama veskari on hyötynyt ja näin tulee jatkossakin olemaan.
Roppaa eteen...
User avatar
beaver
Lord of goaltending
 
Posts: 1131
Joined: Thu Apr 27, 2006 8:29 am
Location: Pirkkala

Postby Petu67 » Thu Mar 05, 2009 9:14 am

Voi pyhä jysäys, mitä täältä joutuu joskus lukemaan. Pitäkää nyt edes jonkinlaista tasoa kommenteissanne, vaikka kuinka ärsyttää toisten kirjoitukset.

Itse asiaan:
On suorastaan törkeää suosia jotakuta, joka ei ole kuitenkaan toista parempi. Tuo ei ole millään tavoin hyväksyttävää, eikä perusteltua. Tuossa kulminoituu valmentaja-isä-suhteen pahin negatiivinen puoli. Jos haluaa omaa poikaansa valmentaa ja saada huipulle, ylimääräistä treeniä voi tehdä joukkueen harjoitusten ulkopuolella. Kyllä se työ lopulta palkitsee, jos vain jaksaa ja on tinkimätön. Peliaikakin tulee sitten riittäväksi, kun on itse riittävän hyvässä kunnossa, eikä kenenkään tarvitse suosia ketään.
Suosimisessa on myös se vaara, että veskari saattaa tulla siihen luuloon, että hän on riittävän hyvä, eikä tarvitse kehittää itseään sen kummemmin. Älköön kukaan luulko olevansa liian hyvä, sillä sellaista ei olekaan. Vain treenaamalla kehittyy, eikä synnynnäistä huippuveskaria ole. Eikä missään nimessä pelkällä pelaamisella kehity hyväksi.
Itse olen niin monessa joukkueessa joutunut taistelemaan peliaikani pelkästään treenaamalla ja pääsemällä hyvään kuntoon. On minullakin ollut tilanteita, joissa muita veskareita on ehkä suosittu enemmän, mutta lopulta olen onnistunut itsekin pääsemään suosioon, kun on vire löytynyt. Ja mikäli valmentaja on ammattitaitoinen, niin kyllä hän ymmärtää melko hyvin, kenen milloinkin pitää pelata. Myös veskareiden pitää olla joskus itsekriittisiä esimerkiksi, kun tuntee, ettei peli ole ihan uomissaan, niin pitää uskaltaa sanoa, että olisi ehkä parempi jonkun muun pelata. Siitä sitten vain lisää sopivaa treeniä, niin homma toimii. Vain omat heikkoutensa ja virheensä myöntämällä pystyy kehittymään paremmaksi.
User avatar
Petu67
MV-friikki
 
Posts: 70
Joined: Tue Feb 12, 2008 12:59 pm
Location: Nastola

Postby beaver » Thu Mar 05, 2009 9:46 am

Petu puhuu asiaa. Duunimäärä on kuitenkin tärkeässä osassa. Välissä tulee tlunta tupaan ja se on niin, että se mikä ei tapa, kasvattaa...
Roppaa eteen...
User avatar
beaver
Lord of goaltending
 
Posts: 1131
Joined: Thu Apr 27, 2006 8:29 am
Location: Pirkkala

Postby Salama15 » Thu Mar 05, 2009 10:08 am

Niin ei sillä eikä millään, mutta katsokaahan pottuillessanne kritisoimani nimimerkin kirjoitushistoriaa. Esim. "Millä kamoilla pelaat"-ketjusta löytyy eka veskari joka pelaa kamojen alla alasti jne.

Mutta jos tällainen pelleily ja suht vakavasti tähän MV-keskusteluun suhtautuvien kirjoittajien naruttaminen on mielestänne OK niin mikäs siinä... Vai kuvitteletteko ihan oikeasti, että vielä tänä päivänä tuollainen oman pojan suosiminen noin räikeällä tavalla olisi jossain päin Suomea mahdollista?
Salama15
Resident goalie geek
 
Posts: 285
Joined: Mon Oct 15, 2007 11:57 am
Location: Kirkkonummi

Postby beaver » Thu Mar 05, 2009 10:49 am

En usko ihan tuohon juttuun tältä istumalta. 11-vuotiaat kirjoittelevat usein ajattelematta asiaa ihan tarkkaan, puhumattakaan siitä, että he ajattelisivat viestin aiheuttamaa reaktiota, tai sitä, että miten lukija viestin ymmärtää? Ei kannata kovin jyrkästi suhtautua junnujen kirjoitteluun.

Muuten olen sitä mieltä, että junnujen jutut ovat usein tosi makeita ja niitä on kiva lueskella. Oppiipahan heidän ajatuksen juoksuaan paremmin ymmärtämään. Ja oppivatpahan hekin käyttämään paremmin suomen kieltä. Sama pätee muuten meihin aikuisiinkin. Että ihan coolisti vaan...
Roppaa eteen...
User avatar
beaver
Lord of goaltending
 
Posts: 1131
Joined: Thu Apr 27, 2006 8:29 am
Location: Pirkkala

Postby Salama15 » Thu Mar 05, 2009 11:01 am

beaver wrote:11-vuotiaat kirjoittelevat usein ajattelematta asiaa ihan tarkkaan, puhumattakaan siitä, että he ajattelisivat viestin aiheuttamaa reaktiota, tai sitä, että miten lukija viestin ymmärtää? Ei kannata kovin jyrkästi suhtautua junnujen kirjoitteluun.


Tämän "Karvakamun" profiilissa kylläkin lukee, että kaveri on Graafinen suunnittelija... Ja kukaan 11-vuotias ei kirjoita tuolla tavalla (nimim.kokemusta on)!

Itse lueskelen paljonkin näiden oikeiden junnujen juttuja => niistä saa ihan hyvin perspektiiviä omien valmennettavien sielunmaisemaan ja ajatuksiin!
Salama15
Resident goalie geek
 
Posts: 285
Joined: Mon Oct 15, 2007 11:57 am
Location: Kirkkonummi

Postby beaver » Thu Mar 05, 2009 6:47 pm

Minä tarkoitinkin biologista ikää :lol: Sitähän me ammattivalmentajat käytämme työssämme.
Roppaa eteen...
User avatar
beaver
Lord of goaltending
 
Posts: 1131
Joined: Thu Apr 27, 2006 8:29 am
Location: Pirkkala

Postby Japetius » Thu Mar 05, 2009 8:25 pm

beaver wrote:Minä tarkoitinkin biologista ikää :lol: Sitähän me ammattivalmentajat käytämme työssämme.


Toki henkinenkin ikä on tärkeä ja lapsenmielisyys kuuluu monessa asiassa ehdottomasti niihin tärkeimpiin.
"Pelin tuloksella ei oo merkitystä, tää on vaan jääkiekkoo"
Japetius
Resident goalie geek
 
Posts: 198
Joined: Sat Jan 03, 2009 10:31 pm
Location: Keminmaa

Postby Miglu » Thu Mar 12, 2009 8:43 pm

Karvakamu wrote:Itsehän olen isäni valmennuksessa ja käytännössä katsoen pelaan jokaisen ottelun. Isä on sanonut, että olen samantasoinen joukkueen toisen maalivahdin kanssa, mutta toisen peliajasta on karsittava, jotta toisesta voi kehittyä maailmanluokan maalivahti. Tässä tapauksessa satun olemaan se onnekas, josta ollaan leipomassa "tulevaisuuden maalivahtia". Matkalla tähtiin on tehtävä uhrauksia ja edes taivas ei ole rajana!


Pelaatkos missä joukkueessa ja minkä ikäisissä? + divisioona ym...
Miglu
Resident goalie geek
 
Posts: 165
Joined: Sat Nov 11, 2006 9:43 am

Postby abellardo » Tue Mar 24, 2009 3:25 pm

Eikö joku kertonut että oli nähnyt karvakamun jossain A-junnujen pelissä?? Ja vielä maalinsuulla
Pukukoppipelaajia tarvitaan aina!
User avatar
abellardo
Resident goalie geek
 
Posts: 355
Joined: Sat Dec 20, 2008 11:20 pm
Location: Tampere

Previous

Return to MV-valmennus ja harjoittelu

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 1 guest