Missä maila, kun kiekko vastustajalla maaliviivan takana

Tällä alueella keskustelemme kaikesta mahdollisesta joka liittyy maalivahtivalmennukseen ja/tai maalivahtien harjoitteluun.

Moderators: Jukka Ropponen, juha, Jan, raZor

Postby no goalie no game » Wed Apr 23, 2008 2:38 pm

Itse harrastemaalivahtina sanoisin että ymmärsin kyllä Jamon pointin eri tavalla, harrastepeleissä pärjää vähemmälläkin opiskelulla, mutta ei lisäopiskelusta ainakaan haittaa ole. Koska periaatteessa pitäisi olla aivan sama meneekö se kiekko sinne selän taakse vai ei. Tässä on tietysti näkemyseroja, toiset ottavat harrastekiekonkin vakavasti.

Kun taas ne junnut jotka tähtäävät huipulle, heidänhän kannattaa opetella asiat kunnolla .
-Pari helppoa alkuun, laukaisee mukavasti jännityksen... (Juha Taponen / Koovee)
User avatar
no goalie no game
Lord of goaltending
 
Posts: 1131
Joined: Wed Apr 26, 2006 7:18 pm
Location: Harviala

Postby raZor » Wed Apr 23, 2008 3:10 pm

no goalie no game wrote:Tässä on tietysti näkemyseroja, toiset ottavat harrastekiekonkin vakavasti.


Näin on. Itse ainakin pyrin ottamaan omat tekemiseni vakavasti, pyrin täydellisyyteen tekniikan suhteen, niin paljon kuin fysiikka antaa myöten. Yksi tekijä, joka tähän minun suhtautumiseeni saattaa vaikuttaa on se, että aloitin kiekon peluun käytännössä "kunnolla" vasta viimekaudella. Minä en ole parhaita päiviäni nähnyt vaan ne on juuri nyt käsillä tai edessä, joten koitan panostaa hommaan kaikin voimin ja tietenkin minulla on paloa vaikka muille jakaa.
Meni vähän OT:ksi mutta piti antaa perspektiiviä asialle.
User avatar
raZor
Moderaattori
 
Posts: 2156
Joined: Wed Apr 26, 2006 4:58 pm
Location: Jyväskylä

Postby Jürgen » Wed Apr 23, 2008 3:36 pm

Esimerkkinä voisi mainita vaikka sijoittumisen eli liigassa voit mennä vastaan ja peittää ja kenttäpelaajat hoitaa vapaat miehet eli voit luottaa pelaajiin paremmin. Harrastekiekos taas kun meet vastaan niin aina löytyy joku vapaa mies jolla laukoja voi vielä syöttää ja sit onkin jo tosi kiire.


Jääkiekkopelaamiseni eka sessio sijoittui 80-luvulle, ja tuolloin pääkaupunkiseudulla oli divisioonia viisi, kuten nykyäänkin, mutta peli oli hyvin erilaista. Tuolloin lukemat pysyivät tasosta riippumatta "jääkiekkolukemina". Puolustuspeli oli vielä kunniassaan. Jos silloin olisi peli päättynyt nykypäivän arkipäiväisiin 12-9/ 14-12/ 19-18 lukemiin jopa III divarissa, olisi se lähes takuulla ylittänyt uutiskynnyksen.

Hämmästys olikin suuri, kun aloitin kiekkoilun sitten kuusitoista vuotta myöhemmin uudelleen, ja heti ekassa III div pelissä tulee lähes kymmenen täysin vapaata läpiajoa, "pakeilla" nousee ennenmminkin selkä suoraksi, kuin edes yrittäisi tulla noukkimaan mahdollista riparia, ja vapaata äijää riittää siellä sun täällä, ja kukaan ei siivoa maalin edustaa verenmaku suussa...

Nyt tähän on puolustuspelin olemattomuuteen on toki jo tottunut, ja kun sitä kiekkoilee kuntoilumielessä on toki parempi että kuntoiluliikettä maalinsuulla riittää. :D
Jürgen
Resident goalie geek
 
Posts: 106
Joined: Sat Apr 29, 2006 6:05 am

Postby Oskar-Johan » Wed Apr 23, 2008 6:55 pm

Hyviä pointteja hyvät herrat. Se on täysin totta että pelisysteemi sm-liigassa , mestiksessä ja usealla junnutasollakin on täysin erilainen, siellä pelataan oikeaa lätkää. Itsekkin joskus "oikeasti" pelanneena tunnustan sen. Pelasin aikanaan A-junnuihin asti ja nyt taas uudestaan aloittaneena harrasteveskarina vaikeinta oli sopeutua juuri tähän epäjääkiekkomaiseen hyökkäyspeliin-mitä pahempaa höntsää sen vaikeampi pelata omaa totuttua sijoittumis- ja luistelupeliä. Kumminkin hieman vaivaa näkemällä ja harrasteporukoita "valitsemalla" saan pelata nykyisin itselle mieluisaa jääkiekkoa, jossa pätee hyvin samanlaiset maalivahtipelin lainalaisuudet kuin huipullakin.

Niin hyvä kuin GP:n foorumi onkin niin pointtini on ainoastaan se että mielestäni edellä mainitsemani ns. ihan sama-mentaliteetti höntsämaalivahtien touhuista ei silti sovi tänne. Eihän kaikki voi pelata koko elämäänsä huipulla jos koskaan. Saman asian puolesta kaikki tällä foorumilla käyvät kuitenkin maalinsa edessä (ja usein takanakin) taistelee.
User avatar
Oskar-Johan
Rookie
 
Posts: 2
Joined: Mon Oct 15, 2007 5:13 pm
Location: Turku-Åbo

Postby no goalie no game » Wed Apr 23, 2008 7:26 pm

Teräsbetonin J.Aholaa lainatakseni:
soitetaan tosissamme vaan ei vakavissamme.
Samaa kai voi soveltaa harrastejääkiekkoonkin. :)
-Pari helppoa alkuun, laukaisee mukavasti jännityksen... (Juha Taponen / Koovee)
User avatar
no goalie no game
Lord of goaltending
 
Posts: 1131
Joined: Wed Apr 26, 2006 7:18 pm
Location: Harviala

harrastekiekko

Postby Jamo Hautakoski » Thu Apr 24, 2008 5:54 am

Moi
Juha tai Razor voisi katkaista ketjun sopivasta kohtaa omaksi topicikseen, aihe vaihtui kesken matkan.
Turun Oscar-käsitit kommenttini väärin, NGNG käsitti aivan oikein.
Olen pelannut itse harrastekiekkoa eri tasoilla 15 viimeistä vuotta. Niitä eri tasoja tosiaan on, kuten Oscarkin totesi. Sinä päivänä kun päästetty maali ei harmita niin lopetan harrastuksen-senverran tosissaan otan homman. Kun aloitin piiiiitkän tauon jälkeen lajin uudestaan, oli vielä vanhat 70-80 luvun opit käytössä, eli olin todella old school tyylin veskari. Olen opetellut lajin kokonaan uudestaan pikku hiljaa samalla kun olen itse valmentanut junnuveskareita. Olen yrittänyt oppia kaikki viimeisimmät tekniikat, myös sen vuoksi että pystyn näyttämään valmennettaville esimerkkisuoritukset. Parhaimmillaan homma onkin tominut ihan itseä tyydyttävällä tasolla. 3-5 vuotta sitten ehdin treenaamaankin melko hyvin ja olin suht. koht tyytyväinen peliini. Nykyään ei ehdi juurikaan treenaamaan tekniikkaa, treeneissä vain pelataan ja muutenkin on tullut lisää ikää ja painoa ja liikkuminen hidastunut. Silti yritän aina 100% tsempata treeneissä ja peleissä, tuntuu että ihan joka tasolla pelaajat odottavat kuitenkin kohtuullista suoritusta.
Summa summarum-harrastekiekkoa ei täällä dissata-se on valtavan suuri osa toimintaamme ja omaa toimintaani.
Jamo
Läskiä ja Lotinaa
Jamo Hautakoski
Resident goalie geek
 
Posts: 388
Joined: Wed Apr 26, 2006 6:51 pm
Location: Schoten, Belgia

Postby Lloyd » Thu Apr 24, 2008 8:17 am

Olisi mielenkiintoista kuulla missä menee raja mitä milläkin tasolla pelaava veskari voi tehdä? ..Ok, tiedän, ettei rajoja ole, mutta kuitenkin...

Täältä lukee juttuja mitä pro- kaverit eivät tee ja sitten avaa TV:n niin siellä Brodeur, Norrena, Nabokov, Osgood ja kumppanit vätävät juurikin kielletyllä tavalla pirun hyvin ja menestyksellä.
Mitäs sitte?
User avatar
Lloyd
Lord of goaltending
 
Posts: 588
Joined: Wed Apr 26, 2006 4:19 pm
Location: Helsinki

tekniikka

Postby Jamo Hautakoski » Fri Apr 25, 2008 5:28 am

Lloyd wrote:Olisi mielenkiintoista kuulla missä menee raja mitä milläkin tasolla pelaava veskari voi tehdä? ..Ok, tiedän, ettei rajoja ole, mutta kuitenkin...

Täältä lukee juttuja mitä pro- kaverit eivät tee ja sitten avaa TV:n niin siellä Brodeur, Norrena, Nabokov, Osgood ja kumppanit vätävät juurikin kielletyllä tavalla pirun hyvin ja menestyksellä.


Mielestäni ei voida vetää rajoja mihinkään, kuten ei myöskään kieltää mitään torjuntatapoja tai tekniikoita millään tasolla. Tässä meidän valmennus hommassa on kyse torjuntatekniikoiden kehittämisestä mahdollisimman hyvin vastamaan nykyaikaikaisen huippukiekon vaatimuksia. Pelaajat ja heidän välineensä ovat kehittyneet huimasti 2000-luvulla. Pelin nopeus huipputasolla kasvaa vuosi vuodelta. Tähän pyrimme vastaamaan tutkimalla peliä ja kehittämällä torjuntatekniikoita sekä niihin sovellettavia jään ulkopuolisia harjoitteita vastaamaan nykykiekon haasteita. Niistä voi sitten poimia juttuja omaan peliinsä ( tai yhtä hyvin olla poimimatta) jokainen, riippumatta siitä tasosta millä pelaa.

Jamo
Läskiä ja Lotinaa
Jamo Hautakoski
Resident goalie geek
 
Posts: 388
Joined: Wed Apr 26, 2006 6:51 pm
Location: Schoten, Belgia

Previous

Return to MV-valmennus ja harjoittelu

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests