Kuinka palauttaa maalivahdin kadonnut itseluottamus?

Tällä alueella keskustelemme kaikesta mahdollisesta joka liittyy maalivahtivalmennukseen ja/tai maalivahtien harjoitteluun.

Moderators: Jukka Ropponen, juha, Jan, raZor

Postby Stratos » Sun Feb 03, 2008 8:42 am

Juhan viestiä lukiessa tuli mieleen alkurutiinien vaikutus omaan pelaamiseen. Jos lämpöä ei saa kunnolla päälle tai on kotona unohtanut syödä hyvin ennen peliä/treenejä, ei seuraa hyvää. Jos noudattaa niitä omalla kohdalla hyviksi todettuja rutiineja, ei itseluottamus ainakaan sen takia katoa :wink:
Image
Mielipiteistä keskustellaan
Stratos
Lord of goaltending
 
Posts: 1809
Joined: Fri Apr 28, 2006 12:11 pm
Location: Edmonton, AB, Canada

Postby Lloyd » Sun Feb 03, 2008 11:21 am

Tuttu juttu ja etenkin tämä kausi mennyt ihan reisille. Pitää vaan jättää pahimmat neppailu- jäät väliin, ne vain huonontavat itseluottamusta. Myös motivaatiobreikki voi auttaa.

Kysykää Tarkilta, se näyttää löytäneen vireen. Perjantain Mestiksen tv-pelissä näytti olevan enemmänkin näitä "huono päivä" veskareita. Guimond ehti olla maalissa joku 5min ja päästää 3 maalia, Koivistolle taas meni lopussa jokainen maalille vipattu kiekko.
Mitäs sitte?
User avatar
Lloyd
Lord of goaltending
 
Posts: 588
Joined: Wed Apr 26, 2006 4:19 pm
Location: Helsinki

Postby raZor » Mon Feb 04, 2008 5:08 pm

Back to basics on se ratkaisu heikkoon vireeseen. Mulle tämä asia juuri nyt hyvinkin ajankohtainen kun kausi mennyt ns. reisille. Ennen joulutaukoa itseluottamustaso oli huipussaan ja kiekko tarttui todella hyvin. Sitten tuo nivusvamma ja polven reistailut heti vuodenvaihteessa ja siihen päälle p***a arpaonni --> paikka kuoleman-lohkossa, ylemmässä jatkosarjassa, niin vire ollut enemmän ja vähemmän kadoksissa.
User avatar
raZor
Moderaattori
 
Posts: 2156
Joined: Wed Apr 26, 2006 4:58 pm
Location: Jyväskylä

Postby korppu » Tue Feb 12, 2008 8:01 pm

Motivaatio on kyllä nyt aika lähellä nollaa. :cry:

Harkoissa kaikki alkaa v******maan, osa aiheesta ja osa ei. Ja olisi vielä pelattava lauantaina....
User avatar
korppu
Lord of goaltending
 
Posts: 1215
Joined: Thu Apr 27, 2006 12:17 pm

Postby goalie#29 » Tue Feb 12, 2008 8:07 pm

No luulisi valmentajan ymmärtävän, jos et halua pelata?
goalie#29
Lord of goaltending
 
Posts: 969
Joined: Sat Oct 13, 2007 3:09 pm
Location: Kouvola

Postby raZor » Tue Feb 12, 2008 10:20 pm

korppu wrote:Motivaatio on kyllä nyt aika lähellä nollaa. :cry:

Harkoissa kaikki alkaa v******maan, osa aiheesta ja osa ei. Ja olisi vielä pelattava lauantaina....


Mulla vähä samat fiilikset. Just tulin harkoista, meillä yhteisjää toisen joukkueen kanssa Hippoksella tiistaisin. Höntsyähän siellä aina pelataan, ei oikein antaumuksellista molkelle. Sitten vielä kun omat ei vaan osaa pelata, puolustuspäässä juostaan kiekon perässä ja hyökkäykset ei lähde sitten millään liikkeelle ja jos kiekko joskus saadaan vastustajan sinisen yli niin sitten sitä aletaan yksin vatvomaan toimittamatta kiekkoa syvälle, huoh. Sanoisko vielä, että toinen joukkue on 100-kertaa kovempi, nopeempi jne. jne. Niin jätkillä sit alkaa loppumaan usko hommaan. Sitten siinä vaan käy niin, että kuiun kiekkoja mun taakse menee..paljon...niin jotenkin ne katseet muka kääntyy mun suuntaan. Mua ei vois vähempää kiinnostaa montako kiekkoo harkoissa/höntsyssä menee selän taakse jos vaan oma homma toimii ja paketti pysyy kasassa.
Onneksi on otettu sellainen käytäntö tässä viime aikoina, että n.puolessa välissä vuoroa vaihdetaan maalivahteja. Tämä siksi, että toisessa päässä oikeasti tulee kylmä koska tilanteita ei vain sinne tahdo syntyä ja nekin vedot jotka tulee niin on suht. helppoja ja taas toisessa päässä vetoja tulee taukoamatta mutta harrasteelle ominaisesti haetaan aina sitä syöttöä takatolpalle ja pistetään 3 poikittaissyöttöä. Eipä tuolla maalivahdin vaihdolla ole juurikaan mitään vaikutusta tuon oman joukkueen peliin. Samalla tavalla niitä kiekkoja menee myös vastustajan molken taakse. Tajuavatpa ainakin, että vika ei todellakaan ole minussa tai maalivahdissa, että kiekkoja uppoaa vaan joukkuepeli ei vaan toimi, millään osa-alueella.
Joka tapauksessa melko ikävä tilanne ja pistää V-kertoimen nousemaan ajoittain kun jäälle lähtee itseluottamus korkealla mutta sitten harkkojen jälkeen itseluottamus taas kateissa kun muka ottaa itseensä nuo kenttäpelaajien kommentit/asenteet mua kohtaan, niin kuin korjattavaa muka olisi pelkästään minun toiminnassani.

Pitää varmaan hakeutua jonnekin toisellekin jäälle jos vaikka siellä homma toimisi paremmin...
User avatar
raZor
Moderaattori
 
Posts: 2156
Joined: Wed Apr 26, 2006 4:58 pm
Location: Jyväskylä

Postby korppu » Wed Feb 13, 2008 9:59 am

goalie#29 wrote:No luulisi valmentajan ymmärtävän, jos et halua pelata?


Ainoo veska siin pelis. Koittais vaa pelata hyvän pelin, vaikka väkisin.
User avatar
korppu
Lord of goaltending
 
Posts: 1215
Joined: Thu Apr 27, 2006 12:17 pm

Postby korppu » Thu Feb 14, 2008 3:14 pm

Lisää mutkia matkaan.. Olen ollut nyt vatsataudissa eilisen ja tämänpäivän ja, jos ei pääse huomennakaan reeneihin, niin pitäisi pelata ilman tuntumaa. :?
User avatar
korppu
Lord of goaltending
 
Posts: 1215
Joined: Thu Apr 27, 2006 12:17 pm

Postby raZor » Fri Feb 15, 2008 7:53 pm

raZor wrote:Pitää varmaan hakeutua jonnekin toisellekin jäälle jos vaikka siellä homma toimisi paremmin...


Tänään kävin sitten ensimmäistä kertaa tänä talvena toisella jäällä, yo-jäällä, kuin oman joukkueen harkoissa.
Kadonneen, piiloon menneen, itseluottamuksen palauttamiseksi pyrkimyksenäni oli käyttää, hyväksi koettua metodia, eli back-to-basics. Silloinhan olisi ilmeisesti hyvä hakeutu mahdollimman helpoille jäille, että voi palata kunnolla perusteisiin ilman mitään kikkailuja.
Tämä yo-jää ei ollut missään nimessä kyllä helpompi jää kuin nuo oman joukkueen harkat mutta jollain tavalla homma vaan alkoi toimimaan ja itseluottamus kasvoi loppukohden ja nyt on melko hyvät fiilikset.
Tuo mikä helpotti selkeästi omaa työskeltely oli pelin selkeys. Niinhän se taitaa olla, että mitä korkeampi taso sitä selkeämpää on peli, vedot tulevat "oikein" ja "oikeilta" sektoreilta ja kiekkoa ei joka kerta yritetä kuljettaa maaliin.
Vaikkakin jouduin toteamaan, että tolpalta-tolpalle V-liuku jää jotenki lyhyeksi joka kerta. Jaloissa ja/tai aloittavassa potkussa ei ole kai riittävästi voimaa, tai sitten tekniikka on muuttunut huonompaan suuntaan kauden aikana tai sitten nämä yhteensä.
Joten tuohon on nyt ainakin keskityttävävä seuraavilla jäillä, jotta saisi sen osa-alueen taas toimimaan.

Mutta vaihtelu virkistää, sen voi todeta :)

JP
User avatar
raZor
Moderaattori
 
Posts: 2156
Joined: Wed Apr 26, 2006 4:58 pm
Location: Jyväskylä

Postby Jonppa » Sun Feb 17, 2008 9:45 pm

Päädyin tätä itekkin lukemaan, koska sama juttu myös minulla.

Tosiaan ite alotin uudestaan monen vuoden jälkeen pelaamaan. Ihan tollasta höntsykiekkoa pelaan. Jännä juttu, kun meni ekan kerran monen vuoden jälkeen pelaamaan niin tuntu, että kaikki jää kiinni, mutta siitä seuraavilla kerroilla peli ei ole kulkenut oikeastaan yhtään. Tuntuu, että mitään ei saa kiinni ja heti eka veto menee aina sisään. Oon treenannu itekseen tekniikkaa ja liukuja, mutta sittenku on pelaamassa niin eihän niistäkään mitään tahdo tulla ja aina myöhässä tilanteissa. Voi olla että johtuu siitä, että ekalla kerralla ei ollut mitään paneita, mutta sitten on alkanut vaatimaan iteltään enemmän, eikä sitten oikein keskity kunnolla pelaamiseen, kun kuitenkin on ollu tavotteena pelata vielä jossain korkeammallakin tasolla, mutta tällä hetkellä tuntuu, että ei tuosta tahdo mitään tulla enää.
Jonppa
Resident goalie geek
 
Posts: 276
Joined: Sun Jul 29, 2007 10:29 am
Location: Siilinjärvi

Postby TT35 » Tue Feb 19, 2008 9:22 am

En tiedä meneekö tämä kertaamiseksi, mutta mulla on ollu kans vähän ongelmia tuon motivaation kanssa. Onko tämä nyt back to basics vai mikä lie.

Harrastelätkässä ei juurikaan alkulämmitellä ja jos lämmitellään niin noin 1/3 pelaajista pystyy laukomaan sellaisia vetoja, että niissä lämpimän saa.

Kiekot otetaan pienen luistelun ja venyttelyn jälkeen maalin eteen ja olen pyytäny kaveria laukomaan lämäreitä vuorotellen molemmille puolille ns. puolikorkeana. Tuntuma tulee kiekkoon ja fiilis kasvaa!! Ja siitähän tässä on kuitenkin kysymys fiilis / itseluottamus.

En nimittäin usko, että Kipperillä taidot kasvoi yht'äkkiä siirrossa Sharkseista Calcaryyn.
Tietysti voi myös käydä jonkun toisen porukan kanssa jäällä, jossa ei ole valmiiksi silmätikkuna, jos se on mahdollista.
TT35
Rookie
 
Posts: 10
Joined: Thu Nov 15, 2007 12:10 pm
Location: Espoo

Postby raZor » Wed Feb 20, 2008 10:33 pm

raZor wrote:tolpalta-tolpalle V-liuku jää jotenki lyhyeksi joka kerta. Jaloissa ja/tai aloittavassa potkussa ei ole kai riittävästi voimaa, tai sitten tekniikka on muuttunut huonompaan suuntaan kauden aikana tai sitten nämä yhteensä.
Joten tuohon on nyt ainakin keskityttävävä seuraavilla jäillä, jotta saisi sen osa-alueen taas toimimaan.


Kävin sitten hyvän ystävän Yagen vihjeestä teroittamassa luistimet eilen, koska hänen mielestään tuo V-liuku ongelma ja siten myös kadonnut itseluottamus johtui suurimmaksi osaksi tylsistä luistimista, tai niin hän veikkaili.
Eilen kävin teroittamat luistimet ja tänänä jäällä muutos oli välitön ja selvästi huomattavissa!! Ihan käsittämättömän hyvä pito jäissä ja siten tilanteisiin ehti aivan toisella tavalla kuin viimeaikoina. Joka tilanteeseen ehti mukaan, jalat toimi ja hankat toimi. Pari komeaa haamupelastustakin mahtui joukkoon.
On vähä aikaista sanoa, josko itseluottamus olisi palannut mutta nousussa se ainakin on. Mutta baby steps, baby steps :)
On se kun en muka itse ollut huomannut terien tylsymistä kun tylsyvät niin hitaasti, että muutosta ei meinaa huomata ja kokoajan vaan tottuu tylsempään terään ja huonompaan pitoon.
Viisasta miestä lainaten: Jos jalat toimii niin toimii kyllä hanskatkin ja siten koko paketti 8)

JP
User avatar
raZor
Moderaattori
 
Posts: 2156
Joined: Wed Apr 26, 2006 4:58 pm
Location: Jyväskylä

Postby raZor » Wed Feb 20, 2008 10:35 pm

TT35 wrote:Kiekot otetaan pienen luistelun ja venyttelyn jälkeen maalin eteen ja olen pyytäny kaveria laukomaan lämäreitä vuorotellen molemmille puolille ns. puolikorkeana. Tuntuma tulee kiekkoon ja fiilis kasvaa!! Ja siitähän tässä on kuitenkin kysymys fiilis / itseluottamus.

En nimittäin usko, että Kipperillä taidot kasvoi yht'äkkiä siirrossa Sharkseista Calcaryyn.
Tietysti voi myös käydä jonkun toisen porukan kanssa jäällä, jossa ei ole valmiiksi silmätikkuna, jos se on mahdollista.


Aika hyviä pointteja! Noinhan se homma menee.
User avatar
raZor
Moderaattori
 
Posts: 2156
Joined: Wed Apr 26, 2006 4:58 pm
Location: Jyväskylä

Postby idooh » Thu Feb 21, 2008 3:38 pm

no niin, tämän osion juttuja kun lueskelee niin eipä voi sanoa kuin että on pojilla pienet murheet!
eli kesä mentiin 3-5 kertaa joukkueen kans viikossa harkkoja plus omat kuivatat päälle ja puntti!
elokuusta lähtien jää 3-5 kertaa viikossa plus kuivat ja puntti.
sitten lähettiin pelaan C SM karsintaa jossa yhdessä pelissä vajaa erä peliaikaa.
ns. ykkösmolari loukkas kesällä polvensa ja joutui lekurille, niinpä pelaava molari haettiin nuoremmista!!
ykkönen haettiin melkein lekurin pöydältä jatkamaan pelejä!!
eipä sitten päästy sm:n joten jatkettiin 1-div:ssa. tähän mennessä divarissa tullut reilun erän verran ja siinä nollat vaikka hävittiin peli.(lue ei itse kehua)
parilla reissulla mukana sairaana vähän niin kuin pakosta.
pelaaman ei pääse muuten kuin jos ykkösmolari loukkaa tai ollaan rutkasti häviöllä. nyt olis tulossa tupla viikonloppu vieraissa. eipä oikein kiinnostais lähtee istuun bussiin montaa tuntia, sitten ottamaan alkulämpö ja avaamaan aition luukkua.

flunssaa podin tässä välillä kuukauden verran ja kokeiden vuoksi muutamista treeneistä ollut poissa.
utelin valkulta mistä johtuu että ei pääse pelaan niin vastaus oli PITÄIS OLLA JOKA TREENEISSÄ PAIKALLA!!!

tämä tais mennä aika lailla MOTIVAATION puolelle, mutta kyllä tässä itseluottamuskin aikalailla rapisee!!!

tsemppiä kaikille!!!
idooh
Aloitteleva maalivahti
 
Posts: 25
Joined: Sun Oct 29, 2006 10:37 am
Location: Kannus

Postby Masa » Thu Feb 21, 2008 3:52 pm

Tuota systeemiä ei voi muutako ihmetellä...mitä järkeä on noin nuoria kavereita istuttaa jatkuvasti penkillä? Vaikka ykkönen ois parempikin niin kyl toisellekkin pitäs mahdollisuus antaa esim. 1/4 peleistä ei tuo kuitenkaan niin vakavaa ole...

Tuo back to basics on ilmeisesti paras lääke tuohon itse luottamukseen mut myös varusteiden tulee olla kunnossa= terävät luistimet ym.

Itse oon huomannut et lähes kaikella on vaikutusta siihen miten kulkee... omalta kohdalta tässä voisi mainita rauhallisuuden eli. oon hallilla min. 1h ennen treenien tai pelin alkua että saa rauhassa levitellä kamat koppiin käydä lenkillä ja venytellä, oon huomannu et jos tulee kiire niin koko treeni/peli menee ihan poskelleen.

OT: missä idooh pelailet? kiinnostaa vaan kun ite Himangalta kotoisin...
User avatar
Masa
Lord of goaltending
 
Posts: 689
Joined: Thu Apr 27, 2006 2:01 pm
Location: Helsinki

PreviousNext

Return to MV-valmennus ja harjoittelu

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests