Venyttely

Tällä alueella keskustelemme kaikesta mahdollisesta joka liittyy maalivahtivalmennukseen ja/tai maalivahtien harjoitteluun.

Moderators: Jukka Ropponen, juha, Jan, raZor

Postby juusto201 » Wed Jul 01, 2009 12:41 pm

mas wrote:
no goalie no game wrote:Puhuttiinkohan tuossa ennen pitkiä venytyksiä tehtävästä lämmittelystä vai lämmittelyssä tehtävistä pitkistä venytyksistä ... :?:


Sitä tarkotin ettää kun alkaa tekemään pitkiä venytyksiä niin ei kuulema tartte lämmitellä?

Kyllä ainakin mun mielestä pitää AINA lämmitellä, kylmää lihasta ei saa venyttää, koska jos heti venyttelee, voi (tod.näk tuleekin) tulla revähdyksiä yms. Eli itse lämmittelen vähän hyppynarulla (10-15min) ja sitten koiran kans juoksee (5-15min).
juusto201
Resident goalie geek
 
Posts: 156
Joined: Sun Mar 16, 2008 10:23 am
Location: Helsinki

Postby beaver » Wed Jul 01, 2009 3:24 pm

Tosi asia lienee, että lämmin lihas venyy paremmin. Mutta esim. Pavel sanoo, että lämmittely on ajan hukkaa. Tosin hän sanoo paljon muutakin.
Roppaa eteen...
User avatar
beaver
Lord of goaltending
 
Posts: 1131
Joined: Thu Apr 27, 2006 8:29 am
Location: Pirkkala

takareiden venähdys

Postby rantasamu » Wed Dec 02, 2009 9:36 pm

Kannataako venytella vai lepuuttaa jalkaa jos on takareisi venähtänyt?
rantasamu
Rookie
 
Posts: 2
Joined: Sun Nov 09, 2008 8:05 pm

Postby eipii » Wed Dec 02, 2009 10:58 pm

Lepuuttaa ja vahvistaa sitä tekemällä liikkeitä takareidelle. Pienillä painoilla pitkiä sarjoja ja niin ettei kipua tunnu! Jos kipua tuntuu niin heti homma seis.
User avatar
eipii
Resident goalie geek
 
Posts: 400
Joined: Thu Nov 19, 2009 1:10 am

Postby rantasamu » Fri Dec 04, 2009 10:50 am

eipii wrote:Lepuuttaa ja vahvistaa sitä tekemällä liikkeitä takareidelle. Pienillä painoilla pitkiä sarjoja ja niin ettei kipua tunnu! Jos kipua tuntuu niin heti homma seis.

näin jatkamme.
rantasamu
Rookie
 
Posts: 2
Joined: Sun Nov 09, 2008 8:05 pm

Postby abellardo » Tue Dec 29, 2009 8:42 pm

Hyvä ystävät, minulla on ilo ja kunnia kertoa pieni tarina teille kolleegat ja tarvitsisin myös hieman apua.
Kun vaikkapa kaveri tulee vasemmasta p-pisteeltä ja lähtee "limuttamaan" minua sivuttais liikkeeseen, niin minun oikea sekä vasen jalka eivät veny tarpeeksi eteen, eli en saa jalkaa suoraksi kunnolla että se peittäisi maksimaalisesti.
Eli en saa jalkaani näin:
Image
Vaan jalkani jää näin:

http://www.nationalpost.com/sports/1113 ... ze=404x272
Minusta tuntuu että minun pitäisi alkaa venyttelemään lonkkia jotenkin, mutta en tiedä miten...
Ymmärsittekö?

PS. En saanu toimimaan tuota viimoista kuvaa...
Pukukoppipelaajia tarvitaan aina!
User avatar
abellardo
Resident goalie geek
 
Posts: 355
Joined: Sat Dec 20, 2008 11:20 pm
Location: Tampere

Postby raZor » Wed Dec 30, 2009 4:54 pm

abellardo wrote:Minusta tuntuu että minun pitäisi alkaa venyttelemään lonkkia jotenkin, mutta en tiedä miten...
Ymmärsittekö?


En ole välttämättä oikea henkilö tähän vastaamaan mutta kerronpa mitä kuulin tuossa yhdeltä fysiolta kun tuli puheeksi venyminen/venyttely, spagaatiin ja spiraaliin(joka on mahdollisesti oikea termi tuolle, miten haluaisit jalkasi saada), olen kuullut myös käytettävän nimitystä "sivuspagaati".

En tiedä ikääsi mutta esim. minä, olen 30v ja minulla ei ole kuulemma enää mitään mahdollisuutta saada jalkojani spiraaliin.
Homma kun on siitä kiinni, millaiseen muotoon lonkkamaljat ovat luutuneet. Jos tuollaisen spiraalivenyytelyharjoittelun aloittaa ennen murrosikää, siinä 14-15 ikäisenä tai aiemmin, niin tuolloin lonkkamaljat ovat vielä luutumisvaiheessa ja ne saa oikeilla venyttelyillä/harjoittelulla luutumaan siten, että spiraalinteko on mahdollista.

Mutta jos liian myöhäisellä ikää lähtee spiraalivenytyksiä tekemään, siinä toivossa, että spiraaliin jalat saisi niin siinä pahimmassa tapauksessa vain teloo lonkkansa ja lonkkamaljat.

Näin minulle fysio kertoi, joten ei tietoa mikä totuudensiemen noissa sanoissa on vai onko.

Asiaan perehtyneemmät voivat korjata jos tieto väärää.

JP
User avatar
raZor
Moderaattori
 
Posts: 2156
Joined: Wed Apr 26, 2006 4:58 pm
Location: Jyväskylä

Postby abellardo » Wed Dec 30, 2009 8:28 pm

En tarkoitakkaan tuota sbagaatia, mutta että en saa jalkaa suoraksi sivuttais liikkeessä ja jos oikein kunnolla venytän... Enkä sivuttais liussa saa jalkaani suoraksi... eli siis mitä mun pitäis venyttää? aitahyppääjä venytystä vaiko lonkkia?
Pukukoppipelaajia tarvitaan aina!
User avatar
abellardo
Resident goalie geek
 
Posts: 355
Joined: Sat Dec 20, 2008 11:20 pm
Location: Tampere

Postby Jani » Wed Dec 30, 2009 8:56 pm

abellardo wrote:... eli siis mitä mun pitäis venyttää?


Venytysten osalta takareittä, lonkankoukistajia ja pakaraa. Samalla jos saat hankittua lisää jämäkkyyttä keskivartaloon ja reisiin, niin hyvä tulee.
Out of the ordinary... out of this world.
Jani
Resident goalie geek
 
Posts: 470
Joined: Tue Jul 11, 2006 5:24 pm

Postby Goalkeeper » Wed Dec 30, 2009 10:35 pm

Itsellä on sen verran kokemusta, kun minulla oli lonkankoukistajat ihan jumissa, niin jalat olivat ihan töönkköjä, eivätkä ne toimineet normaalisti. Sitten kun sain venyteltyä lonkankoukistajat auki, niin heti toimi jalat paljon paremmin ja olivat selvästi notkeammat. Myös patjat menivät hyvin jäähän venyttäessä, eikä jäänyt enään rakoa sinne patjan ja jään väliin.
Goalkeeper
Resident goalie geek
 
Posts: 239
Joined: Thu Apr 27, 2006 1:09 pm
Location: Helsinki

Postby aalperi » Thu Dec 31, 2009 7:32 am

Kommentoidaan tähän nyt..
en ilmeisesti itsekään poiminut tästä tuota ideaa oikein, sillä ajattelin samaa kuin Razor. Toiset saavat "spiraalin" ja toiset eivät. Itsensä siinä rikkoo jos väkisin lähtee yrittämään, ainakin tässä iässä. ;)
Mikäli taasen on tarkoitus saattaa patja polven kohdalta jäihin ilman että lonkkien liikkuvuutta avataan, niin tervemenoa polvet..
En kyllä ymmärrä mitä tällä tosiaan tarkoitettiin, koska tuo Raskin asento on juurikin spiraali, sivuspagaatti. Noiden kahden kuvan ero on liikkuvuus lonkissa.. Mitkä lihakset siihen sitten vaikuttavat, niin en sitä tiedä.. lieko Janin vastaus tähän.
Image
"Enthusiasm - the sustaining power of all great action." Samuel Smiles
User avatar
aalperi
Resident goalie geek
 
Posts: 100
Joined: Sat Dec 15, 2007 9:34 am
Location: Sipoo

Postby goalie#29 » Thu Dec 31, 2009 12:01 pm

Itelle tuli vaan mieleen, että abellardo haluaa leveän V:n liussa ja kamat pysymään hyvin jäässä? Tuli mieleen venyttelyjen lisäksi, että jos pidät patjat liian tiukalla, se vaikeuttaa tuota.

aalperi wrote:En kyllä ymmärrä mitä tällä tosiaan tarkoitettiin, koska tuo Raskin asento on juurikin spiraali, sivuspagaatti

Pakko korjata, hän on Manny Fernandez :D
goalie#29
Lord of goaltending
 
Posts: 969
Joined: Sat Oct 13, 2007 3:09 pm
Location: Kouvola

Postby abellardo » Thu Dec 31, 2009 4:51 pm

goalie#29 wrote:Itelle tuli vaan mieleen, että abellardo haluaa leveän V:n liussa ja kamat pysymään hyvin jäässä? Tuli mieleen venyttelyjen lisäksi, että jos pidät patjat liian tiukalla, se vaikeuttaa tuota.

aalperi wrote:En kyllä ymmärrä mitä tällä tosiaan tarkoitettiin, koska tuo Raskin asento on juurikin spiraali, sivuspagaatti

Pakko korjata, hän on Manny Fernandez :D

Eli siis saan patjat yhteen moitteeta, ja saan ihan hyvän spiraalin, hyvillä lämmitelyillä, ja viikottaisella venyttelyllä, mutten saa persettä jäähän.
Mutta anyway, tätä en tarkoita... Tarkoitan ettäsivuttais liikkeessä, eli toinen patja ylhäällä, jolla teen vauhtia, ja toinen jäässä. Tämä jäässä oleva patja ei ole suora, vaan jää siihen s muotoon, tai siis... En saa jalkaani suoraksi, maksimaalista peittoalapintaa. Eli mitä minun tulisi venyttää tuolloin? Minulla on semmoinen kutina tuossa takamuksessa, että pitäisi venytellä lonkkia, mutta miten???
Last edited by abellardo on Fri Jan 01, 2010 2:57 pm, edited 1 time in total.
Pukukoppipelaajia tarvitaan aina!
User avatar
abellardo
Resident goalie geek
 
Posts: 355
Joined: Sat Dec 20, 2008 11:20 pm
Location: Tampere

Postby Boomer » Thu Dec 31, 2009 6:37 pm

Olisiko sivureiden ja pakaran venytys kohdillaan? Minua ainakin auttanut tuossa jääpotkussa.
Boomer
Rookie
 
Posts: 14
Joined: Thu Dec 31, 2009 10:47 am
Location: Ylöjärvi

Postby raZor » Fri Jan 01, 2010 1:27 pm

aalperi wrote:Raskin asento on juurikin spiraali, sivuspagaatti. Noiden kahden kuvan ero on liikkuvuus lonkissa..


Laitetaan nyt vielä selvyyden vuoksi..

Spiraali"sivuspagaati"esimerkin antaa Hannu Toivonen:
Image
Image
Image

Spagaatiesimerkin antaa MikeRichter:
Image
Image
Image
User avatar
raZor
Moderaattori
 
Posts: 2156
Joined: Wed Apr 26, 2006 4:58 pm
Location: Jyväskylä

PreviousNext

Return to MV-valmennus ja harjoittelu

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest
cron