nivusvammat

Tällä alueella keskustelemme kaikesta mahdollisesta joka liittyy maalivahtivalmennukseen ja/tai maalivahtien harjoitteluun.

Moderators: Jukka Ropponen, juha, Jan, raZor

Postby Imuri96 » Fri Feb 06, 2009 6:32 pm

larry wrote:Onko kenelläkään muulla sellaista pistävää kipua tuolla nivusten ja pakaralihaksen välissä eli ns no mans landissa silloin, kun yrittää nousta jäistä pystyyn? Itsellä on ja siksi ei enää viitsi mennä paljoakaan jäihin.
Itselläni on välillä, mutta se ei tule tuosta liikkeestä. Se tulee välillä, kun venytän nurkkaan kovasti ja nousen nopeasti ylös. Harvoin se kumminkin tulee.

Harmi juttu kun olen vielä näin nuori ja polvet ja nivuset ovat ihan sökönä. Riippuu varmaan siitä, kun hyppelen paljon luisteluloikkia yms. paljon kotona.
User avatar
Imuri96
Resident goalie geek
 
Posts: 411
Joined: Fri Dec 12, 2008 6:10 pm
Location: Helsinki

Postby Reggie » Mon Feb 01, 2010 9:43 am

Minulla meni nivunen noin kolme viikkoa sitten, joten se aika on nyt ollut täyttä lepoa, koska ei oikein mitään pystynyt tekemään. Nyt olisi kuitenkin toiveissa, että jospa sitä parin viikon päästä pääsisi jäälle. Sitä tässä kysynkin, että nyt kun alkaa kipu hellittämään, niin kannattaako nivusta koettaa varovasti venyttää tms? Vai täytyykö ensin odottaa nivusen täyttä kuntoutumista ennen kuin alkaa mitään venyttelemään?
Reggie
Maalivahti
 
Posts: 44
Joined: Wed May 09, 2007 3:40 pm

Postby abellardo » Mon Feb 01, 2010 1:14 pm

Minulla on hyvä niksi, jolla saat nivuset kuntoon:

Osta kuminauha.
Kiinnität sen nilkkaasi ja vaikkapa sängyn jalkaan.
Sitten vedät 10-20 kertaa eteen, oikealle, taakse ja vasemmalle.
Eli pidät kuminauhaa suht kireellä, että se jäykistyy kun vedät jalkaasi eteenpäin. Teet pientä liikettä, n. 30-40 senttiä venytät jalkaasi ulospäin.
Toistot olivat 4 kertaa.

Huomioi vielä, että muista pitää selkä suorana, ja maha sisässä. Kun aloitat liikeen pistä jalat yhteen. Päivittäin, ilman kiirettä.
Ohjeet on saatu Tapparan liigajoukkueen Fysioterapeutilta.

Ps. Mulla on paperilla kuvia tästä, mutta kameran akku on tyhjä -.-
Pukukoppipelaajia tarvitaan aina!
User avatar
abellardo
Resident goalie geek
 
Posts: 355
Joined: Sat Dec 20, 2008 11:20 pm
Location: Tampere

Postby raZor » Wed Feb 10, 2010 5:51 pm

abellardo wrote:Ps. Mulla on paperilla kuvia tästä, mutta kameran akku on tyhjä -.-


Jokohan oot saanu ladattua kameran akkusi? ;) Olis kiva nähdä kuvaohjeetkin tähän

JP
User avatar
raZor
Moderaattori
 
Posts: 2156
Joined: Wed Apr 26, 2006 4:58 pm
Location: Jyväskylä

Postby abellardo » Wed Feb 10, 2010 7:53 pm

raZor wrote:
abellardo wrote:Ps. Mulla on paperilla kuvia tästä, mutta kameran akku on tyhjä -.-


Jokohan oot saanu ladattua kameran akkusi? ;) Olis kiva nähdä kuvaohjeetkin tähän

JP

Ööö... On ollut vähän kiireitä :roll:
Kuvia tulee viimeistään perjantaina!
Pukukoppipelaajia tarvitaan aina!
User avatar
abellardo
Resident goalie geek
 
Posts: 355
Joined: Sat Dec 20, 2008 11:20 pm
Location: Tampere

Postby Jani » Sat Feb 20, 2010 8:08 am

Tässä ihan asiaa selvällä suomenkielellä maalivahtien lonkkavaivoihin liittyen...

Perhosen lyhyt lento:
http://www.jatkoaika.com/smliiga.php?si ... it&id=9742

Leikkaushoito on sitten varteenotettava vaihtoehto tilanteessa, jossa lepo ja tarvitavat tukitoimet eivät enää auta. Tähän liittyen referoin aiemmin tuolla englanninkielisellä puolella erästä tutkimusta, jossa leikkaushoidon vaikuttavuutta jäälle paluuseen tutkittiin NHL-pelaajilla.

http://www.goaliepro.com/foorumi/viewtopic.php?t=4758
Out of the ordinary... out of this world.
Jani
Resident goalie geek
 
Posts: 470
Joined: Tue Jul 11, 2006 5:24 pm

Postby abellardo » Sat Feb 20, 2010 6:07 pm

abellardo wrote:
raZor wrote:
abellardo wrote:Ps. Mulla on paperilla kuvia tästä, mutta kameran akku on tyhjä -.-


Jokohan oot saanu ladattua kameran akkusi? ;) Olis kiva nähdä kuvaohjeetkin tähän

JP

Ööö... On ollut vähän kiireitä :roll:
Kuvia tulee viimeistään perjantaina!

OU SH*T!
Nyt heitän ton akun laturiin!
Pukukoppipelaajia tarvitaan aina!
User avatar
abellardo
Resident goalie geek
 
Posts: 355
Joined: Sat Dec 20, 2008 11:20 pm
Location: Tampere

Postby goalie#29 » Sun Feb 21, 2010 10:27 pm

Mitähän tarkemmin sanottuna tarkoitetaan näillä oheisreeneillä, josta puhutaan lonkkavaivojen estämisessä? Olisi hauska tietää juuri sellaisista huoltavista liikkeistä yms.
goalie#29
Lord of goaltending
 
Posts: 969
Joined: Sat Oct 13, 2007 3:09 pm
Location: Kouvola

Postby Jani » Mon Feb 22, 2010 7:01 am

goalie#29 wrote:Mitähän tarkemmin sanottuna tarkoitetaan näillä oheisreeneillä, josta puhutaan lonkkavaivojen estämisessä?


Monipuolista harjoittelua saava kroppa kestää parhaiten rasitusta. Siksi ei ole olemassa vain yhtä tai kahta erityisliikettä, vaan yleisesti kaikentyyppiset lantion ja lonkan lihaskuntoa ja liikkuvuutta ylläpitävät toimet vähentävät lonkkavaivoja. Sopivasti punttitreeniä sekä reiden lähentäjille, pakaralihaksille kuin reisilihaksille, että myös keskivartalon lihaksille. Myös dynaamista jumppaa jaloille ja lonkille, jolla ylläpidetään liikkuvuutta. Lisäksi venyttelyä monipuolisesti koko alakropan ja lantion osalle. Ja vastaavasti ylirasitusoireiden ilmaantuessa ymmärretään kuunnella kehoa ja keventää tai vähentää harjoittelun määrää ainakin tilapäisesti + lisätään oheisharjoittelun osuutta tarpeen mukaan.
Out of the ordinary... out of this world.
Jani
Resident goalie geek
 
Posts: 470
Joined: Tue Jul 11, 2006 5:24 pm

Postby Reggie » Tue Feb 23, 2010 7:55 pm

6 viikkoa toipumista takana ja nivunen ei ole parantunut juuri lainkaan. Alkaa hermo menemään. Neljän viikon kuluttua pitäisi viimeistään olla pelikunnossa, koska silloin on kauden päätapahtuma. En tosin jaksa edes uskoa kuntoutumiseen.

Jostain kuulin, että olisi olemassa joitain nivushousuja? Onko jollain kokemuksia, vai onko kyseessä vain normaalia paksummat alushousut? :D
Reggie
Maalivahti
 
Posts: 44
Joined: Wed May 09, 2007 3:40 pm

Postby CCM » Tue Feb 23, 2010 8:47 pm

Itellä alko nivusten kanssa oleen ongelmia toissakaudella, kävin ostamassa Reebokin nivuslämpöhousut, sen jälkeen nivuset ovat pysyneet kunnossa. Lämmittävät hyvin nivusten alueen, tulee käytettyä alkuverryittelyissä, jäillä ei juurikaan. Muistaa vaan avata jalat hyvin ja venyttää ja lämmitellä vielä jään alussa uudestaan
Last edited by CCM on Wed Feb 24, 2010 6:29 am, edited 1 time in total.
CCM
Lord of goaltending
 
Posts: 600
Joined: Fri Apr 28, 2006 10:38 am

Postby eipii » Tue Feb 23, 2010 8:54 pm

Jep kuten CCM totesi nivushousuja on. Itse kävin sellaiset myös ostamassa, Vulkan merkkiset. Nivusalue lämpiää nopeammin sekä pysyy hyvin lämpimänä. Itse käytän koko jäiden ajan.
User avatar
eipii
Resident goalie geek
 
Posts: 400
Joined: Thu Nov 19, 2009 1:10 am

Postby Reggie » Wed Feb 24, 2010 1:31 pm

Mistäs ootte noita nivushousuja hommanneet? Hiitelästä kyselin, niin siellä ei ainakaan ollut..
Reggie
Maalivahti
 
Posts: 44
Joined: Wed May 09, 2007 3:40 pm

Postby eipii » Wed Feb 24, 2010 2:10 pm

Puhoksen intersportista itse kävin hakemassa.
User avatar
eipii
Resident goalie geek
 
Posts: 400
Joined: Thu Nov 19, 2009 1:10 am

Postby abellardo » Wed Feb 24, 2010 5:38 pm

Itse olen Hiitelästä nivushousut hommannu, olivatkohan MacKenedyt?
Käytän jäällä ja alkulämmöillä. Pitävät lihakset lämpiminä ja tukevat lihaksia.
Hinta olikin sitten ainut miinus.
Pukukoppipelaajia tarvitaan aina!
User avatar
abellardo
Resident goalie geek
 
Posts: 355
Joined: Sat Dec 20, 2008 11:20 pm
Location: Tampere

PreviousNext

Return to MV-valmennus ja harjoittelu

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests
cron