Suomalainen MV-valmennus murroksessa

Tällä alueella keskustelemme kaikesta mahdollisesta joka liittyy maalivahtivalmennukseen ja/tai maalivahtien harjoitteluun.

Moderators: Jukka Ropponen, juha, Jan, raZor

Postby beaver » Wed Nov 07, 2007 5:53 pm

Ei tuosta nokkiin kannata ottaa kenenkään. Ei yksi seikka tee kenestäkään valmentajasta tai maalivahdista huonompaa tai parempaa.
Kokonaisuus ratkaisee kuitenkin lopulta ja jos ns. paketti on hyvä, niin hyvä siitä tulee.
Mitä tulee mainintaan Tarkista ja Bäckströmistä, niin aika paljon esim. Niken Oulusta lähdön jälkeen on tehty töitä mm. Jukka Ropposen kanssa.
Muutoksia Oulun aikaisiin esim. tekniikoihin on tehty paljonkin. Toki peruspaketti on ennallaan. Jukka ja Nikke vaan ovat kahtena kesänä viilanneet, voisiko sanoa Niken peroonallisuutta. Ja voipa olla, että tuohonkin
ko asiaan on tehty muutoksia. Jukka varmaan voi kertoa lisää, jos haluaa.

Tosiasia on kuitenkin niin, että jos mokke esim kykenee tolpalta lähtiessään siirtymään vastakkaiselle kaarelle ja palaamaan esim takaisin
optimaalisessa ajassa, niin hän saa vaikka tehdä kuperkeikan mennessään, periaatteessa.

Sitä kuitenkin toivon, että arvosteluissa arvostellaan asioita, ei ihmisiä, joku saattaa loukkaantua. Tietysti se saattaa olla vaikeaa itse kullekin. Pääasia, että yritetään. Tässä on tavallaan tullut aika paljon offtopikkia, mutta ei se liene haittaa...

Palataksemme tuohon varsinaiseen aiheeseen, niin olen ollut yhteydessä Petri Tuonoseen ja ne valmentajat tälläkin saitilla, jotka ovat lähdössä mv-valmentajapäiville Leppävirralle, voivat ottaa tämän aiheen siellä esille. Aiheesta voidaan keskustella aika arvovaltaisessa raadissa.
Petrillä oli muitakin ajatuksia, mutta kertokoon ne itse vaikka jossain toisessa yhteydessä.

Ilmaisen vielä tukeni Kiimingin äijälle. E ja G- junnut ovat tosi oppivaisessa iässä. Kyllä heille voi tekniikoita opettaa, kun vain muistaa
priorisoida. Ja sehän tarkoittaa, että maalivahdin liikkumista tulee harjoitella tosi paljon. Kiekkojen kiinniottoa tulee harkoissa väkisinkin.
Mitä aikaisemmin oppii ottamaan kiekot oikein kiinni, sen parempi.
(Tätä Valakka tarkoitti myöskin, jos oikein luin rivien välistä.)
Näin minäkin olen tehnyt lähimpien kolleegoiden kanssa, ja toivottavasti tulokset alkavat pian näkyä. Prosessi on vain aika pitkä ja hetkessä ei tapahdu ihmeitä, kun a:sta lähtee kohti ö:tä.

Yksi asia, mitä tässä toivoo, on se, että olisi hyvä joskus antaa jonkun muun ohjata tietyn ajan omia valmennettaviaan. Moket voisivat näin paremmin kyseenalaistaa esim. oman valkun oppeja. Siinä saattaisi valkkukin oppia jotain uutta, myöskin mokke. En usko, että tuosta toimintamallista olisi haittaa. Mitä olette ajatuksesta mieltä?

Minä tietysti olen mallia jonkun verran toteuttanutkin, mutta en mielestäni riittävästi. Esim. kesällä annan muutaman valmennettavan Jamon, Jukan, Alen ja kumppaneiden huostaan. Moket ainakin tykkäävät. Lerin jälkeiseen analysointiin ainakin kuluu aikaa ja oppeja maistellaan pitkälle seuraavaan talveen.

Toinen mielenkiintoinen kokeilu oli viime kesänä. Sain kunnian olla maalivahtivalmentajana Steve Serdatchnyn luistelukoulusssa Lempäälässä. Se oli mielenkiintoinen kokemus. Lähestymistapa oli
hiukan toisenlainen, kuin perinteisessä mv-valmennuksessa.
Sieltä löytyi eväitä paljonkin, esim. maalivahdin liikkumiseen, henkiseen valmennukseen, opettamiseen jne.
Off topic: Voisi vaihtaa tuon allekirjoituksen paremmin vastaamaan tämän päivän maalivahtipeliä:

"Kun torjun ykkös-, kakkos-, kolmos-, ja neloskiekon, niin vitoskiekko on jo helpompi."
Roppaa eteen...
User avatar
beaver
Lord of goaltending
 
Posts: 1131
Joined: Thu Apr 27, 2006 8:29 am
Location: Pirkkala

Postby beaver » Fri Nov 09, 2007 11:48 am

Leppävirran tapahtuma on näköjään herättänyt suurta kiinnostusta.
Minun tietojeni mukaan sinne on tulossa vähintään 40 osallistujaa.
Kuullostaa aika hyvältä...
Roppaa eteen...
User avatar
beaver
Lord of goaltending
 
Posts: 1131
Joined: Thu Apr 27, 2006 8:29 am
Location: Pirkkala

Postby Jukka Ropponen » Fri Nov 09, 2007 12:09 pm

beaver wrote:Leppävirran tapahtuma on näköjään herättänyt suurta kiinnostusta.
Minun tietojeni mukaan sinne on tulossa vähintään 40 osallistujaa.
Kuullostaa aika hyvältä...


Todella hyvä asia. Näitä koulutuksia ei ole koskaan liikaa.

Jukka
User avatar
Jukka Ropponen
Goaliepro
 
Posts: 2350
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:49 pm
Location: Espoo

Postby JKo » Mon Nov 12, 2007 8:43 pm

Viime vuonna mv-valmentaja päivät olivat kokonaisuutena hyvät mutta sielläkin eräs nimeltämainitsematon alue mv-valmentaja opetti mm. läpiajossa kääntämään molemmat patjat poikittain kun pelaaja lähtee harhauttamaan ym. 80-luvun huippu tekniikoita...
Liiku
Pysähdy
Torju
JKo
Aloitteleva maalivahti
 
Posts: 18
Joined: Mon Aug 06, 2007 1:51 pm
Location: Oulu/Rovaniemi

Postby no goalie no game » Wed Nov 14, 2007 5:50 am

JKo wrote:Viime vuonna mv-valmentaja päivät olivat kokonaisuutena hyvät mutta sielläkin eräs nimeltämainitsematon alue mv-valmentaja opetti mm. läpiajossa kääntämään molemmat patjat poikittain kun pelaaja lähtee harhauttamaan ym. 80-luvun huippu tekniikoita...
Onko ne sitten jotain eläkevirkoja, kun näin on päässyt käymään että tietoja ei ole päivitetty :?
-Pari helppoa alkuun, laukaisee mukavasti jännityksen... (Juha Taponen / Koovee)
User avatar
no goalie no game
Lord of goaltending
 
Posts: 1131
Joined: Wed Apr 26, 2006 7:18 pm
Location: Harviala

Postby Kotka » Wed Nov 14, 2007 6:30 am

.
Last edited by Kotka on Thu May 01, 2014 9:22 pm, edited 1 time in total.
Kotka
Resident goalie geek
 
Posts: 191
Joined: Mon May 29, 2006 9:35 am

Postby Kotka » Wed Nov 14, 2007 6:34 am

.
Last edited by Kotka on Thu May 01, 2014 9:22 pm, edited 1 time in total.
Kotka
Resident goalie geek
 
Posts: 191
Joined: Mon May 29, 2006 9:35 am

Postby Jukka Ropponen » Wed Nov 14, 2007 7:08 am

Tässä muutamia kommenetteja edellisiin postauksiin:

Varmasti tiettyjä "eläkevirkoja" on mitä erinäisimmissä paikoissa ja erityisesti silloin laatu kärsii jos jostain tehtävästä ei juurikaan makseta. Ei kuitenkaan syyllistytä yleistyksiin vaan pyritään kaikki olemaan mukana viemässä asioita eteenpäin rakentavasti. Liiton nykyisiä mv-kouluttajia en juurikaan tunne, mutta mitä olen esim Tuonosen kanssa jutellut niin ainakin minä sain käsityksen että Petri on hyvin asioiden tasalla. Hattua täytyy nostaa siitä kuinka monta asiaa mies pystyy hoitamaan oto perusteella.

Itse olen aikanani ollut 3 vuotta liitossa mv-kouluttajana ja ainakin tuolloin tehtiin paljon töitä asioiden eteenpäin viemiseksi.

Aten CD käsittelee asioita liian mustavalkoisesti eli stand-up tai butterfly tyylien mukaan. Mallit siis siten että mv käyttäöä yksinomaan jompaa kumpaa tyyliä. Itse en pidä näitä tyyleinä, vaan v esimerkiksi on yksi työkalu maalivahdin pakissa ja sitä käytetään silloin kun sopii ja on sille tarve.

kaiken kaikkiaan ollaan aktiivisia ja herätetään me yhdessä rakentavaa keskustelua muiden valmentajien ja maalivahtien kanssa. Näin viemme yhteistä asiaa eteenpäin.

Jukka
User avatar
Jukka Ropponen
Goaliepro
 
Posts: 2350
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:49 pm
Location: Espoo

Postby Pete » Wed Nov 14, 2007 8:25 am

Kotka wrote:Seuramme valmennuspäällikkö oli tilannut kokeilumielessä Ahto Kärnän Goalieworld-cd:n. Onko kukaan muut nähnyt kyseistä tuotosta? Enpä sano mitään vielä, jos vaikka löytyisi muitakin cd:n nähneitä. Mielipiteitä kiitos.


Löytyy jostain laatikosta tuo CD. MV-uran alkutaipaleella tilasin lätyn ja oli siitä silloin jotain hyötyä. Tosin aika pian sen jälkeen tuli käytyä GP:n ensimmäisillä veteraaniklinikoilla, joiden oppi tarttui käytännön syistä - tekemällä oppii helpommin kuin katsomalla - tiiviimmin. Olen Jukan kanssa samaa mieltä siitä, että eri torjuntatekniikoita sisällytetään veskarin työkalupakkiin ja tiiviillä treenaamisella/pelaamisella haetaan parhaiten toimivat eri tilanteisiin.

Tuononen näyttää hanskaavan käytännön MV-työn muun duunin ohessa: otti aika nätisti kiekkoja kiinni eilen harjoituspelissä ja lättykin lensi kiitettävästi :D
Posts are goalies best friends
Image
User avatar
Pete
Lord of goaltending
 
Posts: 590
Joined: Thu Apr 27, 2006 3:04 pm
Location: Espoo

Postby Blocker » Wed Nov 14, 2007 6:41 pm

Kotka wrote:Täältä Vaasasta meitä lähtee ainakin 3 henkeä kuuntelemaan Liiton modernin maalivahtipelin ajatuksia. Mielenkiinnolla odotellaan...

Seuramme valmennuspäällikkö oli tilannut kokeilumielessä Ahto Kärnän Goalieworld-cd:n. Onko kukaan muut nähnyt kyseistä tuotosta? Enpä sano mitään vielä, jos vaikka löytyisi muitakin cd:n nähneitä. Mielipiteitä kiitos.


Löytyy kyllä laatikon pohjalta, mutta hieman ovat aloitteluun liittyviä monet ohjeet ja toisinaan tuntuu että "malli" tekee asiat ihan muulla tavalla kuin mitä sitten teksteissä neuvotaan.
Kuten sanottua, tekemällä oppii paremmin.
Blocker
Lord of goaltending
 
Posts: 727
Joined: Fri Dec 01, 2006 8:04 pm
Location: Tampere

Postby beaver » Wed Dec 05, 2007 10:55 am

Huomenna mennään sitten LEPPÄVIRRALLE. Toivottavasti kotiinvieumsiä löytyy sen verran, että kannatti lähteä niin kaus. Ainakin saa keskustella kollegoiden kanssa, siis kavereiden, jotka viitsivät ilta toisen jälkeen raahautua hallille ilman palkkaa. Täytyy kyllä nostaa jätkille hattua, varsinkin niille. joilla ei ole omaa lehmää ojassa...
Roppaa eteen...
User avatar
beaver
Lord of goaltending
 
Posts: 1131
Joined: Thu Apr 27, 2006 8:29 am
Location: Pirkkala

Postby Kotka » Wed Dec 05, 2007 12:38 pm

.
Last edited by Kotka on Thu May 01, 2014 9:18 pm, edited 1 time in total.
Kotka
Resident goalie geek
 
Posts: 191
Joined: Mon May 29, 2006 9:35 am

Postby beaver » Wed Dec 05, 2007 12:43 pm

Vai toispolvikolan... :lol: :lol: :lol:
Roppaa eteen...
User avatar
beaver
Lord of goaltending
 
Posts: 1131
Joined: Thu Apr 27, 2006 8:29 am
Location: Pirkkala

Leppävirta

Postby Jamo Hautakoski » Wed Dec 05, 2007 2:10 pm

Teethän Beaver yhteenvedon Leppävirran annista tänne saitille. Varmasti monia kiinnostaa jotka eivät paikan päälle ehdi.

Jamo
Läskiä ja Lotinaa
Jamo Hautakoski
Resident goalie geek
 
Posts: 388
Joined: Wed Apr 26, 2006 6:51 pm
Location: Schoten, Belgia

Postby Kotka » Wed Dec 05, 2007 2:39 pm

.
Last edited by Kotka on Thu May 01, 2014 9:17 pm, edited 1 time in total.
Kotka
Resident goalie geek
 
Posts: 191
Joined: Mon May 29, 2006 9:35 am

PreviousNext

Return to MV-valmennus ja harjoittelu

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest